۵ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۴
کد خبر: 82441402
T T
۰ نفر
تهديد سلامت مردان چالشي كه نياز به توجه جدي دارد

اراك - ايرنا - پنجم اسفندماه هرسال روز ملي سلامت مردان نامگذاري شده و اين مهم ضرورت ارزيابي و پاره انديشي براي تهديدهاي سلامت اين قشر را نشان مي دهد.

به گزارش ايرنا، يك دهه از نامكذاري هفته سلامت مردان مي گذرد و بايد ديدكه تا چه ميزان اهداف حساس سازي مردان نسبت به سلامتي خود محقق شده است.
نقش و جايگاه مردان در توسعه كشور و چرخه اقتصاد انكارناپذير است و تامين سلامت اين قشر از موضوعات مهمي است كه در ارتقاء بهره وري و بهبود مناسبات كشور اثرگذاري مستقيم دارد.
شواهد و آمار بيانگر آن است كه جامعه مردان نسبت به زنان در بحث بيماري ها و حوادث گوي سبقت را از زنان ربوده اند و اين مسئله نيازمند توجه اصولي و برنامه هاي كارآمد در حوزه اصلاحي است.
سلامت مردان كه پايه و ستون يك خانواده هستند مهمترين علت پايداري و دوام خانه و خانواده به شمار مي رود و از طرفي به واسطه اينكه مردان مهمترين نيروي كار و توسعه كشور محسوب مي شوند سلامت آنان سلامت و پيشرفت جامعه را منجر مي شود.
عوامل محيطي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و شغلي خطرپذيري مردان را بيش از زنان در پي دارد و با توجه به اينكه مراجعه به پزشك و بررسي سلامتي از سوي مردان اولويت چندم به شمار مي رود بيماري ها و مرگ و مير در اين قشر بيش از جامعه زنان است.
ارتقاء سلامت مردان در همه ابعاد جسمي، رواني، فرهنگي واجتماعي و توجه به عوامل پيشگيري،اين قشر فعال جامعه را از بروز بسياري از مشكلات مصون مي دارد اما، اين ضرورت از ديد مردان كم اهميت گرفته مي شود و همين امر باعث رشد بيماري هاي در اين قشر و سوانح و مرگ و مير شده است.
استرس هاي شغلي، خشونت ها و نزاع، فشارهاي اقتصادي موجود، حوادث ناشي از كار، تصادفات و سوانح رانندگي، بيماري قلبي عروقي و سكته هاي مغزي، بيماري هاي غيرواگير همچون هپاتيت و HIV، اعتياد، مشكلات و ناتواني هاي جنسي جامعه مردان را بيش از زنان درگير مي كند.
جمعيت مردان كشور در سرشماري سال 1390، 37 ميليون و 805 هزار نفر است كه 50 و نيم درصد از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده است اما عوامل بيشتري سلامت نيمي از جامعه را به خطر مي اندازد.
براساس آمار منتشره از سوي وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشكي، مردان پنج برابر بيشتر از زنان در خطر حوادث ترافيكي قرار دارند، اعتياد در مردان 10 برابر زنان و سقوط از ارتفاع سه برابر عنوان شده است از طرفي مردها پنج برابر بيش از زنان در معرض آسيب هاي ناشي از حوادث قرار دارند و اين امر مرگ و مير مردان را نسبت به زنان افزايش مي دهد.
در بحث سرطان ها در مقابل هر 100 زن 130 مرد به سرطان مبتلا مي شوند كه شايعترين آن سرطان هاي معده، ريه، خون و كبد و پروستات است و در همين راستا تغيير الگوي زندگي امري ضروري است و با تغذيه مناسب بايد وزن خود را به منظور ارتقاي سلامت خود در حد ايده آل حفظ كنند به طوري كه اندازه دوره شكم مردان بايد كمتر از 90 سانتيمتر باشد چراكه تجمع چربي در اين ناحيه احتمال ابتلا به بيماري هاي غيرواگير همچون ديابت، افزايش فشار خون و به تبع آن ابتلا به بيماري قلبي را افزايش مي دهد.
يكي از مشكلات ديگر جامعه مردان كه امسال با جديت مورد بحث قرار گرفته است، ناتواني جنسي است كه در 30 درصد آقايان شايع و مي تواند پايه هاي يك زندگي را دچار تزلزل كند.
ناتواني جنسي مردان درر هر سني مي تواند اتفاق بيافتد، ولي با درمان خودسرانه اين ناتواني مشكلات به بار مي‌آيد. بهترين انتخاب، مشاوره با پزشك متخصص است تا بتوان با اطمينان بيشتر اين مشكل را رفع كرد چراكه مردان سالم پشتوانه اي مناسب براي خانه و خانواده هستند و با جدي گرفتن سلامت خود بالاترين حمايت را از خانواده خود بعمل مي آورند.
جمعيت مردان استان مركزي بر اساس سرشماري سال 1390 ، بيش از 715 هزار نفر است و با توجه به صنعتي بودن اين استان مشكلات شغلي و فشارها و حوادث كاري بيشترين تاثير را بر اين قشر فعال دارد و البته ديگر عوامل خطر نيز به مانند ديگر نقاط كشور در بين اين جامعه ديده مي شود.
معاون فني مركز بهداشت استان مركزي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: شعار امسال هفته سلامت مردان 'آيا در مسابقه سلامت برنده ايد؟' مي باشد كه اين مهم نيازمند تقويت راهبردهاي خودمراقبتي است.
عباس اسماعيلي افزود: بيماري هاي زنان و مردان تفاوت هاي بسياري دارد به همين منظور هفته اي به سلامت مردان اختصاص يافته است.
وي گفت: ميزان سكته هاي مغزي و قلبي، انواع سرطان ها و ديگر بيماري هاي غيرواگير و حوادث ترافيكي و كاري مردان را بيشتر در معرض خطر قرار داده است و به دليل اينكه اين افراد كمتر به سلامت خود توجه دارند و در صورت وخيم نشدن سلامتي خود به پزشك مراجعه نمي كنند متحمل خطرات بيشتري مي شوند.
اسماعيلي با تاكيد بر اينكه هفته سلامت مردان بايد به هدف اطلاع رساني و ارتقاي سواد سلامت افراد برگزار شود، عنوان كرد: طرح خدمات نوين سلامت كه در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرايي مي شود از اول بهمن ماه سال جاري به منظور بررسي مخاطراتي چون بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت، سرطان ها و چربي خون در مراكز خدمات بهداشتي، پايگاه هاي سلامت، خانه و مراكز بهداشت به صورت رايگان اجرايي مي شود.
وي تصريح كرد: با توجه به بي توجهي مردان به سلامتي خود در خواست شد كه در هفته سلامت مردان در وقت اداري فرصتي را به مردان كارمند اختصاص دهند تا با مراجعه به اين مراكز مورد چكاب قرار گيرند و درصورت بروز مشكل و يا احتمال خطر به سرعت به مراكز درماني ارجاع شوند.
معاون فني مركز بهداشت استان مركزي گفت: افراد با انجام نمونه خون از نظر بيماري هايي چون سرطان مورد غربالگري قرار مي گيرند و با تجميع نتايج آزمايشات نشان مي دهد كه در طول 10 سال آينده آيا فردي در آستانه ابتلا به سرطان قرار دارد و با دريافت كارت سبز(سلامت كامل)، زرد(احتمال خطر) و قرمز( وجود بيماري) از سلامت خود مطلع و يا تحت مراقبت و درمان قرار مي گيرند.
وي، يكي از سرطان هاي شايع در مردان را سرطان پروستات عنوان كرد و گفت: اين سرطان به آساني با اقدامات پيشگيرانه قابل تشخيص زودرس و درمان اسيت و با معاينه و انجام آزمايش PSA مشكل رفع مي شود، البته وراثت و ابتلاي يكي از بستگان درجه يك به اين بيماري احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي دهد .
وي توضيح داد: نياز است كه مردان با مشاهده علايمي نظير خون در ادرار، تكرر ادرار، ضعف يا منقطع شدن جريان ادرار، باقي ماندن ادرار در مثانه، احساس درد يا سوزش در زمان تخليه ، درد دائمي كمر، لگن يا مفصل ران كاهش، اشتها و وزن به پزشك مراجعه كنند.
اسماعيلي با بيان اينكه مرگ مردان در ميانسالي بيش از زنان است گفت: اميد به زندگي در سال 1390، در بين مردان 72 سال و براي زنان 74 سال برآورد شد به همين دليل و با توجه به محوريت مردان در زندگي به لحاظ اقتصادي و اجتماعي بايد به رسيدگي دائمي به وضعيت جسماني خود تشويق شوند.
وي گفت: به طور كلي مرگ مردان بيش از زنان است حتي در زمان تولد از هر 100 تولد دختر 106 پسر متولد مي شوند اما براساس بيماري هاي دوران كودكي تعداد دختران و پسران متولد شده برابر مي شود و حتي بخشي در دوران جواني در جنگ، خشونت ها، حوادث كار جان خود را از دست مي دهد و در دوران ميانسالي نيز به دليل مشكلات قلبي و عروقي نيز از دست مي روند و اين چنين برابري تعداد زن و مرد حاصل مي شود كه امري اجتناب ناپذير است.
معاون فني مركز بهداشت استان مركزي با اشاره به موضوع محوري هفته سلامت مردان در سال 95 گفت: ناباروري پس از گذشت يك سال از ازدواج و نابارور نشدن زن مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرد و در وهله اول مرد آزمايش مي شود تا اطمينان از نبود مشكل در سلول هاي اسپرم سازي حاصل شود.
سوپروايزر مركز فوق تخصصي درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي در خصوص علل ناباروري مردان گفت: در 40 درصد مراجعات زوجها به مركز به منظور درمان ناباروري، مردان دچار مشكل هستند كه اغلب علل متفاوتي را شامل مي شود.
نزهت‌السادات شفيعي اظهار كرد: در برخي موارد علل ناباروري مردان به مسائل ژنتيكي و مشكلات دستگاه تناسلي بر مي گردد در همين راستا در اولين مرحله از درمان انواع آزمايش هاي ژنتيكي و خوني به منظور بررسي و دريافت علل ناباروري انجام مي شود و اگر مشكل از مرد باشد كه به اورولوژ براي ادامه درمان ارجاع مي شود.
وي، عوامل محيطي، آب و هوا، استرس هاي روزمره و ضربه را علل بروز ناباروري مردان عنوان كرد و گفت: يكي از مهمترين علل ناباروري مردان واريكوسل پيچ خوردگي غيرطبيعي شبكه وريدي (سياهرگي) بالاي بيضه‌ها و يا گشادي عروق بيضه است كه خون رساني به درستي صورت نمي گيرد و اين بيماري مي‌تواند باعث كاهش توليد اسپرم يا كاهش كيفيت اسپرم توليدي شود.
شفيعي عنوان كرد: اكثر ناباروري هاي قابل درمان است و مي توان نتايج مثبت گرفت به طوري در صورت مشكل از زن باشد و نياز به عمل جراحي اين اقدام سريع انجام مي شود و با توجه به اين عمل جراحي به تازگي تحت پوشش بيمه قرار گرفته است.
وي عنوان كرد: دانشگاه علوم پزشكي نيز 85 درصد هزينه حراجي زن را پرداخت مي كند مي توان پاسخ مثبت را سريع دريافت كرد و در مردان نيز در صورت نياز بافت بيضه نيز جراحي مي شود و در صورت دريافت نشدن پاسخ مثبت مبني بر باروري زن از راهكار جنين اهدايي استفاده مي شود.
وي افزود: مهمترين آزمايش در مردان اسپرم گرام است كه عوامل ناباروري همچون وجود و يا موجود نبودن اسپرم، تعداد، شكل و تحرك اسپرم ها را نشان مي دهد و اگر اسپري وجود نداشته باشد ناباروري مرد تعيين و سيكل درماني روند ديگري را در پيش مي گيرد.
سوپروايزر مركز فوق تخصصي درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي گفت: غالب مراجعات به مركز به دليل ناباروري است و ماهانه حدود 300 آزمايش از مراجعات انجام مي شود كه فارغ از ادامه ندادن مسير درمان از برخي مراجعات اكثريت پاسخ مثبت مبني بر باروري را دريافت مي كنند اما در كل دنيا نتيجه مثبت باروري حدود 30 درصد است.
سلامت مردان از اموري است كه مي توان به سهولت شاهد بود به طوري كه اين قشر از جامعه با تغيير الگوي زندگي خود همچون تغذيه سالم همراه با پروتئين، ويتامين، مواد معدني و چربي به ميزان كافي، به حداقل رساندن مصرف نمك، قند و شكر و گنجاندن ميوه و سبزيجات در رژيم غذايي خود، انجام فعاليت فيزيكي و ورزشي، نوشيدن آب به ميزان كافي و روزانه هشت ليوان، داشتن خواب كافي به ميزان هفت تا 9 ساعت در شبانه روز و محيط كاري مناسب و فاقد استرس، پرهيز از مصرف قليان، سيگار و دخانيات و مواد مخدر و توجه به بهداشت فردي و جنسي خود و سلامت روحي مسير زندگي توام با سلامت خود را دنبال كنند.
از هر هفت زوج، يك زوج مبتلا به ناباروري است و اصولا شانس ميزان باروري بعد از يك سال از ازدواج حدود 85 الي 90 درصد به صورت طبيعي خواهد بود.
در بين زوج‌هاي باقيمانده نيز پنج درصد در سال دوم بارور مي‌شوند و با پيگيري و آزمايش مي توان مشكلات احتمالي را به سرعت رفع كرد البته مردان با قطع سيگار شانس باروري را افزايش مي دهد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندياري***انتشاردهنده:مژگان حيدري