۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۳۲
کد خبر: 82432130
T T
۰ نفر
185 هزار دلار صادرات سنگ قم به عراق انجام شده است

قم - ايرنا - مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قم از صادرات 185 هزار دلاري سنگ قم به عراق طي ماههاي گذشته خبر داد و گفت: با ورود و معرفي صنعت سنگ قم به بازارهاي بين المللي شاهد رونق در خوشه صنعتي سنگ قم هستيم.

به گزارش ايرنا، امير طيبي نژاد عصر چهارشنبه درآيين امضا تفاهم نامه ميان شركت شهرك هاي صنعتي و اتحاديه سوهان قم جهت استقرار واحدهاي توليد سوهان در شهرك صنعتي شهاب قم در محل استانداري ، فعاليت خوشه صنعتي سنگ قم را موجب رونق كسب و كار در اين صنعت دانست وافزود:حضور صنعت سنگ قم در بازارهاي بين المللي به ويژه بازار عراق و امارات موجب افزايش درآمد، رونق كسب و كار و توسعه بازارهاي فروش شده است.
وي با بيان اينكه خوشه صنعتي سنگ قم به عنوان يكي از خوشه هاي اقتصاد مقاومت كشوري معرفي شده است گفت: در سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل، با توجه به ظرفيت هاي مهم صنعت سنگ قم، توجه ويژه اي به خوشه صنعتي قم صورت گرفته به طوري كه طي ماه هاي گذشته شاهد 185 هزار دلار صادرات سنگ قم به عراق بوده ايم.
وي اقدام هاي صورت گرفته درخصوص خوشه سوهان قم نيز مورد اشاره قرار داد و ابراز كرد: كارهاي بسيار زيادي در حوزه زيرساختي صنعت سوهان قم انجام شده تا وضعيت سنتي فعلي توليد سوهان ساماندهي شده و توليد سوهان در قم از نظر بهداشتي و كيفيت از استانداردهاي بالاتري برخوردار باشند.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قم توجه به آموزش را مورد تاكيد قرار داد و گفت: مركز علمي كاربردي شركت شهرك هاي صنعتي قم در حال تدوين دروس آموزشي مورد نياز صنعت استان است تا دانشجويان بر اساس نياز صنعت آموزش هاي لازم را فراگيرند.

** صنعت سنگ قم با كمبود نيروهاي ماهر كارگري و مديريتي مواجه است
صادق معصومي، عامل توسعه خوشه سنگ قم با اشاره به انتخاب خوشه سنگ قم به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتي كشور گفت: 250 واحد توليد سنگ ساختماني در قم فعال هستند كه ظرفيت توليد سالانه چهار ميليون مترمربع سنگ ساختمان را دارند ضمن اينكه بيش از چهارهزار و 100 نفر در اين عرصه مشغول به كار هستند.
وي صنعت سنگ را يكي از توانمندي هاي مهم قم برشمرد و افزود: تامين مواد اوليه، بهبود و كيفيت فرآوري و نيز توسعه بازار سه گلوگاه مهم صنعت سنگ در استان است كه نيار به حمايت بيشتر مسئولان دارد.
عامل توسعه خوشه سنگ قم، صنعت سنگ را صنعتي وابسته به مسكن عنوان كرد و اظهار داشت: با توجه به ركود در بازار مسكن، صنعت سنگ نيز با ركود مواجه شد كه توسعه بازار در سطح بين المللي در اولويت هاي كاري خوشه صنعتي سنگ كشور قرار گرفته است.
معصومي تشكيل دوكنسرسيوم و شبكه صادرات و نيز حضور در نمايشگاه هاي بين المللي به ويژه در كشور عراق را از جمله اقدام هاي خوشه سنگ قم اعلام كرد و گفت: با معرفي ظرفيت هاي سنگ قم در عراق، استقبال خوبي توسط تاجران عراقي از صنعت سنگ قم طي ماههاي گذشته صورت گرفته است.
وي افزود: صنعت سنگ قم نيازمند حمايت آموزشي است چرا كه بيشتر مشكل صنعت سنگ ناشي از ناآگاهي و بي اطلاعي كارگران از دانش روز صنعت سنگ است.
عامل توسعه خوشه سنگ قم، ايجاد مدرسه آموزشي به منظور افزايش آگاهي در صنعت سنگ را ضروري دانست و اظهار داشت: صنعت سنگ قم با كمبود نيروهاي ماهر در سطح كارگري و مديرتي مواجه است.
معصومي تاكيد كرد: بالابودن قيمت تمام شده و پايين بودن بهره وري در صنعت سنگ قم به دليل نبود نيروي ماهر كارگري و مديريتي است به همين دليل تشكيل مدرسه آموزشي از ضرورت هاي صنعت سنگ است.
وي تمايل نداشتن شهرداري قم براي استفاده از سنگ در پروژه هاي شهرداري را مورد انتقاد قرار داد و افزود: پيشنهاد ما استفاده از المان سنگ در يكي از ميدان هاي قم به منظور معرفي و توجه به صنعت سنگ در استان است.

** سالانه پنج هزار تن سوهان در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود
حميد پوريزدي رييس اتحاديه سوهان و حلوايي قم نيز در اين آيين سوهان را معروف ترين شيريني كشور و نماد استان قم اعلام كرد و گفت: 800 واحد توليد، توزيع و فروش سوهان در قم وجود ارد كه سالانه پنج هزار تن سوهان در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي كنند.
وي افزود: صنعت سوهان با اشتغال زايي بيش از چهار هزار نفر يكي از بزرگترين و اشتغال زاترين صنايع استان قم در حوزه صنايع كوچك است.
رييس اتحاديه سوهان و حلوايي قم، اظهار داشت: استان قم 60 درصد بازار فروش سوهان را به خود اختصاص داده و بخشي از اين توليد نيز در بازارهاي بين المللي به فروش مي رسد.
پوريزدي تاكيد كرد: به دليل اينكه نهادهاي مسئول حمايت هاي لازم را از صنعت سوهان قم انجام نداده اند شاهد تعديل نيرو در اين حوزه مهم اقتصادي هستيم.
وي عدم ثبات در بازار، نوسانات قيمت مواد اوليه، عدم توجه مسئولان و روند نزولي نيروي كار ماهر را از جمله مهمترين مشكلات صنعت سوهان قم برشمرد و ابراز داشت: به دليل سختي كار وسود پايين جوانان حاضر به فعاليت در اين صنعت نيستند كه اين موضوع موجب شده تا صنعت سوهان قم با كمبود نيروي ماهر مواجه شود كه ايجاد رشته دانشگاهي توليد سوهان و برگزاري كارگاه هاي آموزشي مي تواند بخشي از اين مشكل را برطرف كند.
استان قم داراي هفت شهرك صنعتي شكوهيه، الغدير، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوري اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحيه صنعتي خورآباد، دستجرد، سيرو و طغرود است.
وسعت 11 شهرك و ناحيه صنعت استان قم بالغ بر 3 هزار و 700 هكتار است.
در اين آيين همچنين تفاهم نامه اي بين شركت شهرك هاي صنعتي استان قم و اتحاديه سوهان و حلواي قم به امضا رسيد. بر اساس اين تفاهم نامه 10 هكتار از زمين هاي شهرك صنعتي شهاب قم به منظور استقرار واحدهاي سوهان پذيري قم در اختيار اين اتحاديه قرار گرفت.
رونمايي از كتاب ميراث داران سوهان قم نيز از ديگر بخش هاي اين آيين بود.
سوهان قم با قدمت 100 ساله مهمترين سوغات و نماد استان قم به شمار مي رود. بيش از 800 واحد توليد، توزيع و فروش سوهان در قم وجود دارد كه سالانه پنج هزار تن سوهان توليد و در بازارهاي داخلي و خارجي توزيع مي كند.
در واحدهاي توليد و توزيع سوهان قم بيش از 4 هزار نفر مشغول به كار هستند.
همچنين صبح چهارشنبه با حضور علي يزداني معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي كشور، 9 طرح خدماتي، عمراني و زيرساختي شهرك هاي صنعتي قم با اعتبار بالغ بر 160 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زماني راد ** انتشار- جعفرمسلمي