۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82431769
T T
۰ نفر
هشدار سازمان ملل درباره فاجعه احتمالی در سد طبقه  سوریه

تهران – ایرنا – سازمان ملل امروز (چهارشنبه) درباره احتمال وقوع فاجعه ناشی از بالا آمدن سطح آب در سد 'طبقه' سوریه و نیز خرابكاری گروه تروریستی داعش در این سد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سد طبقه بر روی رود فرات در نزدیكی شهر 'رقه' مقر گروه تروریستی داعش احداث شده است. این سد از سال 2014 در كنترل گروه تروریستی داعش است.
گزارش سازمان ملل كه نسخه ای از آن به رویت رویترز رسیده، حاكی از آن است كه سطح آب این رودخانه از 24 ژانویه تاكنون حدود 10 متر بالاتر آمده است و دلیل آن بارش سنگین برف و باران و بازشدن سه توربین این سد توسط داعش بوده است.
این وضعیت سبب زیرآب رفتن مناطق پایین دستی اطراف رود دجله شده است.
سازمان ملل اضافه كرد كه بالا آمدن بیشتر سطح آب رود دجله می تواند مناطق وسیعی از اراضی كشاورزی اطراف آن را زیر آب ببرد، به سد آسیب بزند و تبعات انسانی فاجعه آمیز در همه مناطق پایین دستی به همراه داشته باشد.
بر اساس گزارش مذكور، ورودی این سد پیشتر در نتیجه بمباران های ائتلاف آمریكا دچار آسیب شده است.
شهر دیرالزور در 140 كیلومتری رقه نیز در اشغال گروه تروریستی داعش است. بر اساس برآورد سازمان ملل، 93 هزار و 500 غیرنظامی در این شهر گرفتار شده اند.
نیروهای دمكراتیك سوری تحت حمایت آمریكا شهر رقه را محاصره كرده اند و تا چند كیلومتری این سد پیش رفته اند. داعش نیز كه در حال عقب نشینی است، به صورت عمدی زیرساخت های شهر را تخریب كرده است. از جمله این موارد می توان به سه ایستگاه آبرسانی و پنج برج مخزن آب اشاره كرد كه در سه هفته نخست ماه ژانویه نابود شدند.
سازمان ملل افزود: داعش همچنین ایستگاه های پمپ آب رود فرات را مین گذاری كرده است و همین امر ساكنان این منطقه را با كمبود آب روبه رو كرده است.
سازمان ملل همچنین درباره شكستن سد موصل كه بر روی دجله در عراق ساخته شده، هشدار داده است. این سد در صورت تخریب می تواند زندگی 20 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد.
خاورم**9156**1010
مترجم: مهدخت پازوكی**انتشار دهنده:حسن معظمی