۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۳۹
کد خبر: 82429312
T T
۰ نفر

بندرهاي چابهار و كپنهاگ- مالمو خواهرخوانده شدند

۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۳۹
کد خبر: 82429312
بندرهاي چابهار و كپنهاگ- مالمو خواهرخوانده شدند

تهران- ايرنا- يادداشت تفاهم‌ خواهرخواندگي ‌بندرهاي چابهار جمهوري اسلامي ايران و «كپنهاگ- مالمو»* دانمارك- سوئد با هدف تحكيم و تعميق همكاري هاي مشترك 2 كشور امضا شد.

به گزارش دوشنبه پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مديران ‌بندرهاي چابهار و «كپنهاگ- مالمو»* در حضور وزيران راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و امور اروپا و تجارت خارجي سوئد، اين يادداشت تفاهم را امضا كردند.
به گزارش ايرنا، بندر كپنهاگ- مالمو* يك بندر با مديريت واحد است كه در 2 كشور همسايه دانمارك و سوئد قرار دارد.
در سال 2000 ميلادي پل اورسوند** كه دانمارك و سوئد را به هم متصل مي كند، ساخته شد و 2 بندر كپنهاگ و مالمو را نيز پيوند داد.

** همكاري تهران- استكهلم در زمينه حمل و نقل
وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در نشست با «آن لينده» وزير امور اروپا و تجارت خارجي سوئد، گفت: درصدديم ناوگان حمل‌ و نقلي كشور را نوسازي كنيم.
«عباس آخوندي» اضافه كرد: ورود به بازار ايران جذابيت‌هاي خيلي زيادي دارد و سوئد مي‌تواند با برقراري ارتباط خوب با كشورهايي كه صنايع پيشرفته حمل‌ و نقلي دارند، به ايران كمك كند.
وي گفت: همكاري‌هاي دانشگاهي و آموزشي بسيارخوبي بين ايران و سوئد وجود دارد و از گذشته نيز شركت‌هاي بزرگ سوئدي مانند ولوو و اسكانيا در بازار ايران حضور داشتند و با اين بازار آشنايي دارند.
وزير امور اروپا و تجارت خارجي سوئد نيز در اين ديدار گفت: ايران از بازارهاي بزرگ، بكر و نوظهور است كه نمي‌توان اهميت آن را ناديده گرفت، از همين رو حضور هيات نمايندگان سوئد در ايران افتخار بزرگي براي ماست.
خانم لينده افزود: سوئد كشوري پيشرفته در زمينه فناوري‌هاي نوين بويژه بخش حمل‌ و نقل است؛ همچنين شركت‌هاي سوئدي در عرصه كيفيت بخشي به صنايع حمل‌ و نقلي بسيار پيشرو اند و براي همكاري با ايران در اين زمينه ها آمادگي دارند.
به گزارش ايرنا، «استفان لوفون» نخست ‌وزير سوئد، بيست و سوم بهمن ماه در صدر يك هيات بزرگ اقتصادي با هدف توسعه مناسبات بين 2 كشور وارد تهران شد.
در اين هيات، مديران 70 شركت مانند اسكانيا، اريكسون، الكتا، ولوو، آ.بي.بي، گروه سنسيس گاتسو، بانك دانسكه، آژانس مالي يي.كي.ان، آژانس انرژي سوئد، آژانس حفاظت از محيط زيست، اداره پست و ارتباطات سوئد و اتحاديه صنعت و فلزكاران سوئد او را همراهي مي كردند.
در ديدار رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير سوئد، پنج سند همكاري در زمينه هاي فناوري، علوم و تحقيقات، امور جاده اي، ارتباطات و فناوري اطلاعات و امور زنان و خانواده امضا شد.
ايران در سال هاي 2003 و 2004 ميلادي به ترتيب بيست و يكمين و بيست و هشتمين صادركننده كالا به سوئد بود اما در سال 2005 از فهرست 30 كشور نخست صادركننده به اين كشور حوزه اسكانديناوي خارج شد.
در چند سال گذشته كه تحريم ها مانع از رونق روابط خارجي ايران مي شد، مبادلات تجاري 2 كشور به يك چهارم كاهش يافت و از 10 ميليارد كرون (يك ميليارد و 100 ميليون دلار) به 2ميليارد و 500 ميليون كرون (282 ميليون دلار) رسيد.
آمارهاي انتشار يافته درباره ميزان مبادلات بين دو كشور در سال 2014 (پيش از توافق هسته اي) تفاوت چشمگيري را بين صادرات ايران به سوئد و واردات از آن كشور نشان مي دهد.
در آن سال از 345 ميليون دلار مبادلات تجاري، 14 ميليون و 666 هزار دلار صادرات ايران به سوئد بود و ارزش واردات از آن كشور به 330 ميليون و 150 هزار دلار مي رسيد.
.....................................
* Copenhagen-Malmo Port
** Oresund bridge
.....................................
اقتصام**1108**1961** خبرنگار: ايرج منصوري** انتشار: مريم مسعود

اطلاع از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
@IRNAeco