شهرستان دماوند قابليت تبديل شدن به قطب بزرگ صنايع دستي كشور را دارد

تهران – ايرنا رييس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان دماوند گفت: شهرستان دماوند با داشتن قابليت هاي كافي و هنرمندان زبده در بخش صنايع دستي مي‌تواند به عنوان يكي از قطب‌هاي بزرگ صنايع دستي كشور تبديل شود.

شهرام شريفي روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه صنايع دستي شهرستان دماوند كه عصر گذشته با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افتتاح شد، به ايرنا گفت: نمايشگاه صنايع دستي شهرستان دماوند نخستين تجربه نمايشگاهي بود كه با توجه به پتانسيل هاي منطقه مورد بازديد علاقمندان قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه صنايع دستي هر شهر جزئي از تاريخ، هويت و فرهنگ آن منطقه است، خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه غرفه هاي مختلفي از صنايع دستي منطقه همچون معرق چوب، منبت كاري، توليدات چرمي دست دوز، كاربافي (حوله بافي)، گليم بافي، سفالگري، تذهيب، حكاكي روي فلز و قلم زني به مدت يك هفته در محل سينما پرستو برپا است.
شريفي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را معرفي قابليت هاي منطقه دانست و بيان كرد: دماوند از استعداد بسيار خوبي در حوزه صنايع دستي برخوردار است ولي به دليل كمبود بودجه و منابع مالي متاسفانه تاكنون توانايي حمايت از اين بخش و هنرمندان اين عرصه را در منطقه نداشته است.
شريفي افزود: از سوي ديگر بضاعت مالي اندك هنرمندان موجب شده تا امكان تملك و يا اجاره محلي براي عرضه و فروش محصولات دستي را نداشته باشند كه اميد است با برگزاري اين نمايشگاه حداقل تا حدودي براي آنان شرايط فروش، عرضه و معرفي محصولات فراهم شود.
وي يكي از اقدامات صورت گرفته در بخش حمايت از هنرمندان صنايع دستي را حمايت از شهرداري هاي پنج شهر شهرستان دانست و گفت: طي همكاري هاي صورت گرفته با شهرداري هاي منطقه، در نظر داريم با ايجاد غرفه‌ها و مكان هايي در سطح شهر، از صنعتگران اين بخش حمايت كنيم.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان دماوند تقويت اين صنعت را گامي موثر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: توجه به صنايع دستي زمينه رونق اقتصادي، رفاه اجتماعي و ايجاد شغل را فراهم مي كند.
وي تأكيد كرد: اميدواريم در دوره‌هاي بعدي علاوه بر تقويت رشته‌هاي موجود، رشته‌هايي كه در سطح شهرستان به آن توجه نشده را تقويت و مورد بازديد علاقمندان قرار دهيم تا رونق بيشتري در اين صنعت ايجاد شود.
خبرنگار: الهام حيدري - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348