۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82421909
T T
۰ نفر
مدیركل بحران خوزستان: بیمه حاضر به پوشش دادن خسارت ریزگردها نیست

اهواز - ایرنا - مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینكه خسارت ریزگردها به محصولات كشاورزی مشمول بیمه صندوق كشاورزی نمی شود گفت: كشاورزان این استان تاكنون هیچ پولی بابت جبران خسارت ریزگردها دریافت نكرده اند.

هاشم بالدی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: صندوق بیمه كشاورزی هنوز ریزگردها را جزو تعهدات خود نپذیرفته و خسارت ریزگردها به محصولات را متقبل نمی شود.
وی افزود: پارسال مكاتباتی در این باره انجام شد و درخواست خوزستان را برای تصویب ریزگردها جزو تعهدات صندوق بیمه كشاورزی ارائه كردیم.
بالدی اضافه كرد: ستاد مدیریت بحران خوزستان ریزگردها را جزو عوامل بحران می داند و سازمان مدیریت بحران كشور نیز این مساله را تایید و آن را به وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرده اما هنوز پاسخی به درخواست خوزستان داده نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه مجموعه كشاورزی در این مصوبه نفع می برد باید این مساله در وزارت جهاد كشاورزی و از طریق جهاد كشاورزی خوزستان پیگیری شود تا بتوان خسارت به كشاورزان را پرداخت كرد.
بالدی همچنین گفت: سازمان مدیریت بحران كشور تاكید دارد كه خسارت تنها از طریق بیمه پرداخت شود؛ بنابراین كشاورزان و سایر شهروندان باید نسبت به بیمه زمین های كشاورزی و املاك خود اقدام كنند.
وی افزود: خسارت بیمه كشاورزی در سال زراعی گذشته و خسارت سیل امسال و پارسال نیز هنوز پرداخت نشده است.
بر اساس این گزارش، پائیز امسال برای كشت محصولات كشاورزی در 900 هزار هكتار از زمین های خوزستان برنامه ریزی شده كه این محصولات شامل گندم، جو، كلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشكر و حبوبات است.
خوزستان بیش از 2 میلیون هكتار زمین مستعد كشاورزی دارد كه به دلیل كمبود آب تنها حدود یك میلیون هكتار آن زیر كشت می رود. این استان با تولید بیش از 14 میلیون تن یكی از قطب های كشاورزی كشور است.
از سال 93 تاكنون خوزستان با انواع بحران ها اعم از سیل، تگرگ، توفان و گرد و غبار روبه رو بود. خسارت ناشی از حوادث طبیعی به خوزستان در این مدت بیش از 13 هزار میلیارد ریال برآورد شده كه گفته شده هیچ مبلغی از آن پرداخت نشده است.
بر اساس اعلام جهاد كشاورزی خوزستان، در 2 هفته اخیر توفان گرد و خاك و كاهش شدید دما به كشاورزی خوزستان خسارت وارد كرده است.

7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر