۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82414070
T T
۰ نفر
لاریجانی: نظام اسلامی از پختگی در رفتار سیاسی برخوردار است

تهران-ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نظام اسلامی از پختگی در رفتار سیاسی برخوردار است گفت: این مهم را می توان در مقایسه رفتار كشورمان با هذیان گویی هایی كه امروزه برخی از كشورها انجام می دهند مشاهده كرد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی صبح امروز (جمعه 15 بهمن ماه) درهمایشی برای هم اندیشی اردستانی های مقیم تهران ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و میلاد حضرت زینب(س) با تاكید بر اینكه پیروزی انقلاب اسلامی ثمره همبستگی ملی بود گفت: هر زمانی كه همبستگی ملی و منطقه ای داشته باشیم اقدامات بزرگی را ساماندهی خواهیم كرد.
لاریجانی با اشاره به مسائل بین المللی تصریح كرد: طی 38 سال گذشته پس از انقلاب اسلامی مشكلات زیادی از جمله جنگ، تحریم ها و مسائل مختلف را بر كشورمان تحمیل كردند كه این مهم در بحث هسته ای نیز با تحریم ها شدت بیشتری گرفت.
وی با تاكید بر اینكه نظام اسلامی كشورمان از پختگی در رفتار سیاسی برخوردار است و در منطقه ومسائل بین المللی با اندیشه و تفكر تصمیم می گیرد ادامه داد: این مهم را می توان در مقایسه رفتار كشورمان با هذیان گویی هایی كه امروزه برخی از كشورها انجام می دهند مشاهده كرد كه نارس بودن رفتارشان كاملا مشخص است آنها برای خودشان و دیگران مشكل ایجاد می كنند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینكه امروزه در منطقه كشورهای مختلفی وجود دارند كه دچار ناامنی داخلی یا ناامنی تحمیل شده هستند گفت: در این شرایط ایران رفتار سنجیده وبه هنگامی داشته و دارای امنیت پایدار است.
وی اظهار كرد: پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی جایگاه ایران و ملت در مسائل بین المللی بیشتر شده است؛ این مهم در آینده نیز بر همین روال بوده و باید اذعان كرد ظرفیت مدیریت كشور طوری است كه آینده را ساماندهی خواهد كرد.
لاریجانی با اشاره به مسائل اقتصادی و پیشرفت های خوبی كه در این زمینه نصیب كشور ما شده افزود: خوشبختانه با مقایسه برخی آمارها نسبت به اول انقلاب رشد كاملا خوب و مشهودی را شاهد هستیم كه از جمله آن می توان به مواردی مانند آزادراه ها، مخابرات، امور زیربنایی، فولاد، مس و غیره اشاره كرد.
وی خاطرنشان كرد: امروز در مقایسه آمارها نسبت دانشجویان از 150 هزار دانشجو در اوایل انقلاب به بیش از 4 میلیون و نسبت اساتید از هشت هزار نفر به حدود 60 هزار نفر رسیده ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر لزوم تدوین آمایش سرزمین ادامه داد: براین اساس سرمایه گذاری ها متناسب با شرایط پیش نرفته است و این در حالی است كه در اكثر برنامه های پس از انقلاب نسبت به این مهم تاكید شده است.
لاریجانی تصریح كرد: در برنامه ششم توسعه تلاش شد برخی مولفه ها در این خصوص محقق شود و در این میان نیز سازمان برنامه عنوان كرد مطالعات مناسبی را برای این زمینه انجام داده كه امیدواریم در چند سال آینده محقق شود.
رئیس قوه مقننه عدم سرمایه گذاری و نگرانی سرمایه گذاران درمناطق توسعه نیافته را از مشكلات این مناطق ذكر كرد و گفت:این افراد تصور می كنند كه اگر در تهران و سایر مناطق سرمایه گذاری كنند به بازدهی بالاتری خواهند رسید از این رو باید تكیه گاهی برایشان ایجاد كرد كه در برنامه ششم تلاش شد نسبت به این مهم توجه شود تا شاهد افزایش سرمایه گذاری باشیم.
وی با یادآوری اینكه صندوق توسعه ملی فقط می تواند به بخش خصوصی وام دهد لذا بخش دولتی و نیمه دولتی نمی تواند بر این مبنا اقداماتی را انجام دهد افزود:تمهیداتی در نظر گرفته شد تا دو مجموعه ایدرو و ایمیدر با كمك بخش خصوصی مشاركت كنند تا بتوانند از صندوق توسعه ملی وام دریافت كنند؛ این اقدام موجب می شود در بخش هایی كه توسعه نیافته اقدامات مناسبی صورت بگیرد البته عنوان شده بعد از گذشت 3 سال سهام را به بخش خصوصی واگذار كنند.

** باید بررسی كرد كه علت مهاجرت چیست
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در روستاها چرخه اقتصادی مطلوب وجود ندارد افزود: خوشبختانه در 90 درصد روستاها امور زیربنایی مانند مخابرات، راه و جاده، رادیو و تلویزیون و غیره فراهم شده اما باید بررسی كرد كه علت مهاجرت چیست كه نهایتا پاسخ آن ظرفیت پایین اقتصادی است كه برای جوانان در آن مناطق وجود دارد كه منجر به مهاجرت می شود.
لاریجانی با اشاره به اینكه در برنامه ششم تلاش شد مشكل مذكور در چرخه اقتصادی روستاها تقویت شود گفت: در برنامه ششم در نظر گرفتیم اگر كسی در كنار روستاها معادن را احیا كند یا صنایع تكمیلی ایجاد كند از معافیت مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت بهره مند شود از این رو با این تمهیدات موجب جلوگیری از مهاجرت شویم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون به دلیل اینكه بیشتر تمركز در كشور بر مبحث نفت بوده، 5 الی 6 درصد معادن اكتشاف شده است ادامه داد:بر این مبنا ستادی در استان ها (شورای معادن استان) تشكیل شده تا از این ظرفیت به خوبی بهره مند شویم.
رئیس قوه مقننه بیان كرد: برای كمك به اقتصاد استان نیز سرمایه گذاری ترجیحی شامل معافیت مالیاتی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده كه این مهم به آمایش سرزمینی نیز كمك می كند.
وی درخصوص سهم بودجه های عمرانی در برنامه ششم توسعه هم گفت:در این برنامه عنوان شده 30 درصدبودجه های عمرانی باید استانی باشد كه این امر در سال های اخیر ظرفیت بسیار پایینی بود؛ باید اذعان كرد كه بودجه های عمرانی موتور محركه فعالیت های استانی و بخش های مختلف را فعال می كند.

**اختصاص 3 درصداز كل بودجه فروش نفت و گاز به مناطق كمتر توسعه یافته
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه تلاش شد 3 درصداز كل بودجه فروش نفت و گاز به مناطق كمتر توسعه یافته اختصاص داده شود افزود: این مهم در راستای كمك به اقتصاد این مناطق بوده است.
سیام**2021**1449*دریافت كننده:داود مرادپور*انتشار: امیر كاردان راد
۰ نفر