۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82401713
T T
۰ نفر
ایران رتبه نخست تولید علم درخاورمیانه و شمال آفریقا

زاهدان - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت : بر اساس مقالات انتشار یافته در بانك اطلاعاتی اسكوپوس در سال 2016، ایران رتبه نخست تولید علم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رتبه شانزدهم تولید علم در جهان را كسب كرد.

به گزارش ایرنا ؛ رضا ملك زاده روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: 47 هزار و 700 مقاله و مستند علمی توسط محققان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بانك اطلاعاتی اسكوپوس منتشر شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده؛ اسكوپوس (Scopus ) بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چكیده» و «استنادی» جهان است؛ یعنی علاوه بر چكیده مقالات، دارای فهرست منابع هر مقاله نیز بوده و بدین ترتیب امكان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله را فراهم می كند. از این رو می توان دریافت هر مقاله در این مجموعه، تاكنون چند بار توسط سایر مقالات مورد استناد قرار گرفته است كه این خود شاخصی برای تعیین كیفیت مقاله می ‏شود.
وی بیان كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تنهایی حدود 30 درصد از تولیدات علمی كشور را برعهده دارد، این در حالی است كه تنها 12درصد بودجه پژوهشی و 11 درصد عضو هیات علمی و محققان كشور در اختیار این وزارتخانه است.
وی افزود: آمار مقاله های منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به حدود 15هزار مقاله در سال رسیده است.
وی خاطر نشان كرد: رتبه ایران در استنادات به مقالات علمی در دنیا هجدهم و در منطقه نخست است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ایران نه تنها از لحاظ آمار مقالات بلكه از لحاظ استنادات علمی هم رشد بسیار خوبی داشته است.
ملك زاده اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم 108 دانشمند برتر در رشته پزشكی داشتیم كه این آمار امسال به 421 نفر رسیده است.
وی تصریح كرد: آمار شركت های دانش بنیان در حوزه سلامت امروز به حدود 800 مورد رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست گفت: این دانشگاه 327 عضو هیات علمی دارد كه 9 نفر از آنان حائز رتبه استادی و 39 نفر از آنان نیز دارای رتبه دانشیاری هستند.
محمودرضا میری اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكی زاهدان با در اختیار داشتن 6 دانشكده در 74 رشته تحصیلی دانشجو می پذیرد.
وی افزود: هم اینك بیش از سه هزار و 800 دانشجو در مقاطع تحصیلی دكترای تخصصی و فوق تخصصی، دكترای حرفه ای، كارشناسی ارشد و كارشناسی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان كرد: سلامت به عنوان یك برنامه اصلی و راهبردی مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: برنامه طرح تحول نظام سلامت اگر به مردم كشور امید هدیه داد، برای مردم سیستان و بلوچستان حیات بخش و نجات دهنده بود.
به گزارش ایرنا در این مراسم از 28 پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و هشت نفر از پژوهشگران برتر شركت های دانش بنیان این دانشگاه تقدیر شد.
3213**3042 / 1484
خبرنگار: اكبر نوری ** انتشاردهنده : اصغر رضاخانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan
۰ نفر