۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82401279
T T
۰ نفر
كارشناسان مسكن: افزایش نرخ آهن و میلگرد تاثیری بر رونق ساخت و ساز ندارد

شهركرد- ایرنا- كارشناسان مسكن چهارمحال و بختیاری معتقدند: آهن و سیمان عمده ترین كالاهای بكار رفته در صنعت ساخت و ساز است كه برغم ركود حاكم بر این صنعت، هرگونه افزایش یا كاهشی در قیمت این 2 كالا تاثیری بر ساخت و ساز مسكن ندارد.

به گزارش ایرنا، صنعت ساختمان سازی در چند سال اخیر در كشور با فراز و نشیب های زیاد و ركود مواجه شده كه خروج از این شرایط نیازمند برنامه ریزی و ارائه راهبردهایی در سطح كلان كشور است.
عوامل و مصالح بكار رفته در ساختمان سازی و ساخت و ساز از جمله آهن و سیمان در صورت افزایش بها تنها می تواند در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر گذارد و رونق اصل فعالیت تاثیر بسزایی ندارد.
به اعتقاد كارشناسان مسكن در چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر صنعت ساختمان سازی در كشور با كاهش تقاضا و در نتیجه ركود ساخت و ساز مواجه شده است و سرمایه گذاران تمایلی به ساخت و ساز ندارند.
این كارشناسان معتقدند: نوسانات قیمت آهن و دیگر مصالح ساختمانی تاثیری بر ركود حاكم بر صنعت ساخت و ساز ندارد و قیمت آهن تابع بورس جهانی است و به همراه تغییر بهای ارز می تواند در نگاه كلان بر قیمت این كالا تاثیر گذار باشد.
مدیر مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: دولت برای تامین مسكن مردم و رونق بازار ساز و ساخت اقدامات خوبی از جمله پرداخت تسهیلات به خصوص در بافت فرسوده انجام داده است ولی به دلیل ركود حاكم بر بازار، مردم و سرمایه گذاران تمایل و استقبالی در این بخش از خود نشان نداده اند.
محسن حیدری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه رونق ساخت و ساز متاثر از نوسانات قیمت آهن نیست، ادامه داد: توان مالی محدود مردم و بازارهای كاذب ساخت مسكن از جمله مهم ترین عوامل در ركود بازار ساخت و ساز است.
یك كارشناس فعال بخش مسكن نیز گفت: اكثر ساختمان سازی ها در سال های اخیر بتنی شده است و آهن استفاده شده در این ساختمان ها 70 كیلوگرم در هر مترمربع و در ساختمان های فولادی 100 كیلوگرم در هر مترمربع است.
كامران رهی ادامه داد: با وجود ركود حاكم بر صنعت ساخت و ساز در طول سال های گذشته، نوسانات قیمت آهن نمی تواند به تنهایی اشتیاق ساختمان سازی برای انبوه سازان و پیمانكاران داشته باشد.
وی در عین حال معتقد است: افزایش یا كاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن در قیمت تمام شده ساختمان تاثیرگذار است.
رهی تصریح كرد: در صورتی كه ساختمان سازی شخصی و انبوه سازی باشد افزایش قیمت آهن می تواند اشتیاقی برای رونق ساخت و ساز تلقی شود ولی در صورتی كه ساختمان دولتی و پیمانكاری باشد، افزایش قیمت آهن با ركود ساخت و ساز روبه رو می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمان از جمله آهن تاثیری در رونق این صنعت ندارد و تنها تقاضای مردم و سیاست های دولتی عامل رونق ساخت و ساز است.
سیامك مشرف گفت: دولت برای رونق ساخت و ساز مسكن باید سیاست های حمایتی و تسهیل كننده پشتیبانی انبوه سازان و پیمانكاران را برقرار كند.
به گفته وی، عامل اصلی ركود؛ ساخت و ساز، نبود و كمبود نقدینگی و كمبود تقاضای مسكن سازی است كه دولت می تواند با پرداخت تسهیلات و حمایت بخش خصوصی این مشكل را رفع كند.
رئیس اداره نظام مهندسی اداره كل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ركود صنعت ساخت و ساز متاثر از مباحث كلان اقتصادی در كشور است و نوسانات قیمت آهن در ساخت و ساز مسكن تاثیری ندارد.
مجید نیكخو در گفت وگو با گزارشگر ایرنا با بیان اینكه ركود خرید و فروش مسكن یكی از مهمترین عوامل ركود ساخت و ساز مسكن است، اظهار كرد: هم اینك در چهارمحال و بختیاری ساخت و ساز متعادل و عرضه و تقاضا متناسب با یكدیگر است.
وی با بیان اینكه به طور كلی نمی توان میزان مصرف آهن در ساخت و ساز در طول یكسال را برآورد كرد، ادامه داد: در سال گذشته مطابق پروانه های صادرشده از سوی شهرداری های استان تخمین زده می شود كه حدود 16 تا 20 هزار تن آهن در ساخت و ساز در استان مصرف شده باشد.
نیكخو تصریح كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون 935 مورد پروانه ساخت از سوی شهرداری های چهارمحال و بختیاری صادر شده است كه برآورد می شود حدود 8 تا 10 هزار تن آهن در این تعداد ساخت و ساز مصرف شود.
به گفته وی، آهن مورد نیاز ساخت و ساز در چهارمحال و بختیاری از واحد صبا فولاد زاگرس استان، ذوب آهن اصفهان و كاشان خریداری می شود.
مدیرعامل شركت صبا فولاد زاگرس چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای امسال تاكنون حدود 230 هزار تن میلگرد و مقاطع فولادی در این شركت كه تنها تولید كننده میلگرد و مقاطع فولادی در استان محسوب می شود، تولید شده است.
علی محمدزمانی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار كرد: حدود 40 درصد میزان تولید این واحد مصرف داخل استانی و مابقی به دیگر استانها صادر می شود.
وی با بیان اینكه سالانه این واحد تولیدی 400 هزار تن میلگرد و مقاطع فولادی در سال تولید می كند، افزود: هم اینك 270 نفر به صورت مستقیم و 540 نفر به صورت غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول بكار هستند.
این اظهارات كارشناسان و فعالان مسكن سازی درحالی است كه جمعی از اصناف آهن فروش در شهركرد معتقدند: نبود تقاضای ساخت و ساز و ركود صنعت ساختمان تنها عامل در ثبات قیمت آهن و ركود بازار آهن در 2 سال گذشته است.
این افراد اظهار كردند: قیمت آهن آلات و فولاد در یك ماه گذشته 15درصد رشد یافته است، اما به دلیل نبود تقاضای خرید همچنان بازار آهن راكد است.
آنان معتقدند: رونق ساخت و ساز و انجام فعالیت های عمرانی از سوی دولت می تواند عامل افزایش قیمت آهن و گرم شدن بازار آهن در كشور شود.
گزارشگر:نرگس كریمی**انتشار دهنده:جهانبخش صفری دهكردی
7361/6021