۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82397061
T T
۰ نفر

حادثه خيلي وقت است كه خبر مي كند

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82397061
حادثه خيلي وقت است كه خبر مي كند

روزنامه شيرازنوين چاپ شيراز يكشنبه يادداشتي درشماره 60 با عنوان 'حادثه خيلي وقت است كه خبر مي كند' منتشر كرده است.

در اين يادداشت به قلم 'سيدمحي الدين حسيني ارسنجاني' آمده است: ضرب المثلي در زبان فارسي و بين فارسي زبانان است كه حادثه خبر نمي كند، اما با كمال تأسف اين حادثه است كه سالها در ايران ما خبر مي كند. شما نگاهي به حوادث تلخ و ناگوار ايران در سالهاي اخير بياندازيد.
از حادثه ناگوار برخورد قطارها با هم تا ريزش ساختمانهاي بزرگ و انفجار در معادن، از تصادفات سنگين جادهاي و سوانح هوايي و آتش سوزيها در كارخانجات و ادارات و آتش سوزي جنگلها، مرگ و ميرهاي ناشي از عملياتهاي شهري (مترو و رانش زمين، ساختمان سازي ها و...) همه و همه كه يكي پس از ديگري اتفاق مي افتد، ما را متوجه خطرات و سوانح دردناك ديگري مي كند كه معمولا آن نيستيم.
اكنون با نگاهي به گذشته و تدبيري در وضع موجود بايد فكري اساسي براي آينده كنيم. اينكه مي گويند حادثه خبر نمي كند زماني سنخيت و صحت دارد كه ما از حوادث پيش آمده قبلي درس عبرتي نگيريم. متأسفانه ساختارهاي غلط در پيشگيريها و نبود آينده نگري در اين زمينه كشور ما را آبستن حوادث بسيار و گاه باورنكردني مي كند.
كلانشهري مثل تهران هنوز از امكانات استاندارد و قابل براي مواجهه با خطرات بزرگ طبيعي و بلاياي غيرطبيعي برخوردار نيست و شهرداري تهران با آن همه توان مالي در تهيه ابتدايي ترين امكانات اطفاي حريق معطل مانده است. آيا در تهران با اين حجم وسيع از جمعيت و شلوغي اگر زلزلهاي بيايد چه ميتوان كرد؟
چه راه هاي دفاعي براي نجات جان زلزله زدگان وجود دارد؟ چه امكاناتي براي رويارويي با بحرانهاي ناشي از آن موجود است؟ يا چنانچه در بخشهايي از بافت قديم كلانشهرها سيلي يا حادثهاي مثلا انفجاري يا آتش سوزي رخ دهد، با كدام امكانات و تجهيزات و از چه مسيرهايي ميتوان به حادثه ديدگان خدمات رساني كرد؟ پاسخ به اين پرسشها را بايد مسئولاني بدهند كه در رأس امور ادارات و ارگانهاي مقابله با بحران هستند؛ از هلال احمر و شهرداري گرفته تا راه و شهرسازي، بنيادمسكن، قواي نظامي و بسيج مردمي همه و همه در اين خصوص مسئول هستند.
لذا بايد با برنامه ريزي و درس گرفتن از حوادث پيش آمده در كاهش آسيبها و جلوگيري از حوادث تلاش كرد. به ويژه كه جلسات ستاد بحران و ستادهاي امدادي و حمايتي در راستاي آموزشهاي عمومي براي مقابله با بحرانها باشد و تشكيل جلسه و برخاستن و كاري اساسي پيش نبردن كه هنري نيست. اعتقاد بنده اين است كه در حادثه پيش آمده فروريزي برج پلاسكو كه جان تعدادي از عزيزترين هموطنانمان از جمله آتش نشانهاي عزيز از دست رفت، بسياري مسئولان شهري از جمله شهرداري و شوراي شهر تهران و بنياد مستضعفان و حتي مالكان و ديگر نهادهاي ذيربط مقصر و مسئول هستند و بايد در پيشگاه ملت به ويژه نزد خانوادههاي داغدار اين عزيزان پاسخگو باشند.
قطعا صرف نظر و اغماض از تخلف و اشتباه عاملان و مسببان اين گونه مشكلات و حوادث هم جرم است و هم گناه نابخشودني كه در دراز مدت عواقب سنگيني را براي كشور و نظام اسلامي به دنبال خواهد داشت. قطعا در چنين شرايطي مقصر دانستن اين و آن گرچه به صلاح نيست، اما مقصران هم بايد به اشتباه خود پي برده و قصورشان را هم اعتراف نمايند و هم جبران كنند كه اگراين گونه نشود، در پيشگاه خالق و خلق مسئول هستند.
بنابراين بايد بر اين باور بود كه چون حادثه ها يكي از پي ديگري مي آيند و انگار در كشور و استان ما جا خوش كرده اند، لذا كم كم به كاربردن ضرب المثل حادثه خبر نمي كند در اين عصر و زمانه ديگر جايگاهي ندارد.
تنها زماني كه مثل ديگر كشورها مملكت خود را مصون از بسياري آسيبها و حوادث كنيم مي توان مدعي شد حادثه خبر نمي كند؛ چرا كه در اين مواقع حادثه كمتر اتفاق ميافتد كه بخواهد خبر كند يا نكند! نظير كشور ژاپن كه زلزله هاي 7 و 8 ريشتري آنها تلفاتي نمي دهد اما در ايران زلزله هاي 3 و 4 ريشتري خسارات مالي و جاني فراواني را به دنبال خواهد داشت. اميد آن كه با جديت هر چه تمامتر مانع از بروز حوادث تلخ و دردناك و داغدار شدن هموطنان عزيزمان در اين گونه حوادث باشيم.
6114/ 2027
دريافت كننده: علي اكبر خرامش ** انتشاردهنده: سيداحمد نجفي