۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82396771
T T
۰ نفر
ترامپ با كمترين تعداد اعضاي كابينه تاييد شده كار خود را آغاز كرد

تهران- ايرنا- يك نشريه آمريكايي نوشت: «دونالد ترامپ» در حالي رياست جمهوري خود را آغاز كرد كه كمترين تعداد اعضاي كابينه تاييد شده را همزمان با مراسم تحليفش در چند دهه گذشته داشته است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از روزنامه واشنگتن پست، در بعداز ظهر مراسم سوگند ترامپ در روز جمعه تقريبا دو نفر از اعضاي كابينه تاييد شده بودند و اين تعداد به لحاظ تاريخي در نخستين روز روي كار آمدن رسمي رئيس جمهوري اندك است و عمدتا به دليل تاخير دمكرات هاي سنا در تاييد گزينه هاي پيشنهادي ترامپ بوده است.
ترامپ بسياري از اعضاي كابينه اش را بسرعت معرفي كرد و «ميچ مك كانل» رهبر جمهوري خواه اكثريت سنا از ايالت كنتاكي اميدوار بود كه دستكم هفت نفر ازنامزدها تا ساعاتي پس از مراسم سوگند ترامپ تاييد شوند.
علت اميدواري مك كانل اين بود كه جمهوري خواهان كنترل سنا را برعهده دارند و دمكرات ها با توجه به نياز به 60 راي براي تاييد نامزدها، ديگر نمي توانند از روش فيلي باستر (اطاله بررسي) استفاده كنند.
فيلي باستر در نظام اجرايي قانونگذاري در آمريكا به تلاش سيستماتيك مخالفان اقليت اطلاق مي شود كه با در پيش گرفتن روشهاي متفاوتي مانع از اين مي شوند كه مجلس وارد مرحله تصميم گيري بر روي طرح اكثريت شود و در واقع با اين روش امكان ورود مجلس به مرحله تصميم گيري نهايي را مسدود مي كنند.
همه دمكرات هاي مخالف گزينه هاي ترامپ مي توانند اين روند را با درخواست از برخي از آنها براي پاسخگويي به سوالات يا خودداري از راي دادن تا چند روز به تاخير بيندازند.
سنا روز جمعه دو نامزد معرفي شده از سوي ترامپ را شامل «جان كلي» ژنرال بازنشسته براي رياست وزارت امنيت داخلي و «جيمز ماتيس» وزير دفاع تاييد كرد. به گفته دمكراتها بقيه نامزدها به ارزيابي بيشتري نياز دارند.
به گفته «رابرت ديويد جانسون» استاد تاريخ دانشكده بروكلين، سابقه تاريخي؛ اظهارات مك كانل درباره ضرورت استقرار تيم امنيت ملي رئيس جمهوري جديد در نخستين روز رياست جمهوري اش را تاييد مي كند. «جيمي كارتر» رئيس جمهوري اسبق آمريكا در نخستين روز آغاز فعاليتش، هشت نفر از اعضاي معرفي شده كابينه اش تاييد شده بودند.
«رونالد ريگان» ديگر رئيس جمهوري سابق آمريكا نيز در دو روز نخست تحليفش راي تاييد دوازده نفر از اعضاي كابينه اش را گرفته بود.
«بيل كلينتون» چهل و دومين رئيس جمهوري آمريكا (بين سال هاي 1993 تا 2001) در 24 ساعت نخست مراسم سوگندش 13 نفر از نامزدهايش در كابينه تاييد شده بودند.
حتي در دوران «جورج بوش» رئيس جمهوري پيشين آمريكا نيز كه در دوران انتقالي اش درگير تصميم گيري ديوان عالي درباره انتخابش بود، هفت نفر از نامزدهاي كابينه تا روز 20 ژانويه آن سال تاييد و چهار نفر ديگر در چهار روز نخست آن تاييد شدند.
اوباما نيز همان طور كه جمهوري خواهان اشاره كرده اند، تا زمان تحليفش تاييدهفت نفر از اعضاي كابينه را به همراه داشت.
به گفته جانسون، فقط «جورج هربرت واكر بوش» چهل و يكمين رئيس جمهوري آمريكا بود كه در نخستين روز رياست جمهوري اش، هيچ يك از اعضاي معرفي شده كابينه اش تاييد نشده بودند. مشكل وي اين بود كه با سنايي كه تحت كنترل جناح مخالف قرار داشت، مواجه بود.
واشنگتن پست نوشت: اين حقيقت كه ترامپ رياست جمهوري اش را با اين تعداد اندك از اعضاي كابينه شروع مي كند، نشان مي دهد كه اين روند تا چه اندازه حزبي شده است. در بسياري از سالهاي قرن كنوني، مسائل سياسي چنداني در خصوص نامزدها وجود نداشت.
ترامپ بيستم ژانويه (اول بهمن ماه) روز جمعه در مراسمي كه به گزارش رسانه ها با كمترين حضور جمعيت برگزار شد، با اداي سوگند رياست جمهوري، رسما به عنوان چهل و پنجمين رئيس جمهوري آمريكا آغاز بكار كرد.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسي**انتشار دهنده: فريبا مدني
۰ نفر