۲۲ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۱۹
کد خبر: 82383689
T T
۰ نفر
كاهش اعتبار عمراني از مشكلات مهم خوزستان است

اهواز - ايرنا - نماينده مردم رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي كاهش اعتبارت عمراني را يكي از مشكلات مهم استان خوزستان دانست و گفت: امكانات بودجه‌اي كه در اختيار استان قرار داده شد به نسبت سال 1395 رشد منفي داشته است.

به گزارش ايرنا اقبال محمديان عصر چهارشنبه در جلسه شوراي اداري استان خوزستان با موضوع بازرسي و نظارت ، رقم تملك دارايي سال 1395 استان خوزستان را 291 ميليارد و 906 ميليون تومان عنوان كرد و افزود:اين رقم نسبت به سال قبل در بسياري از سرفصل‌ها مانند اعتبارات عمراني، توسعه پايدار استان، احياي رودخانه كارون كاهش داشته است.
نماينده مردم رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اين وضعيت حق مردم خوزستان نيست چراكه 60 درصد منابع نفت و گاز از اين استان استخراج مي‌شود و اقتصاد كشور مديون خوزستان است لذا نبايد مردم اين استان مورد بي‌مهري قرار گيرند.
وي با اشاره به مساله برگشت 120 هزار هكتار از اراضي طرح سفر مقام معظم رهبري به خوزستان گفت: اين مساله موضوعي است كه مجمع نمايندگان خوزستان آن را پيگيري كرده است و به دنبال برگشت آن است همچنين وزير نيرو قول داده است آن را در برنامه خود قرار دهد.
محمديان از مسئله آب به عنوان يك بحران اجتماعي و زيست محيطي ياد كرد و توضيح داد: متاسفانه از منابع آب به خوبي استفاده نمي‌شود.
وي افزود: 90 درصد آب كشور صرف كشاورزي و 10 درصد براي آشاميدن و صنعت مصرف مي‌شود اگر بتوانيم در كشاورزي 10 درصد صرفه جويي كنيم معادل همان 10 درصدي كه براي آشاميدن و صنعت استفاده مي‌شود را مي‌توان در جهت خدمت به مردم و احياي كشاورزي مصرف كرد.
نماينده مردم رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي استفاده از روش هاي آبياري نوين، تحت فشار، قطره‎اي و احداث كانال‌هاي مناسب را در صرفه جويي آب بسيار موثر دانست.
وي با گله مندي از اداره هاي آب شهري و روستايي گفت: روزانه 12هزار متر مكعب از چاه‌هاي رامهرمز و رامشير آب استخراج مي‌شود كه براي تامين آب بخشي از اهواز مورد مصرف قرار مي‌گيرد.
محمديان گفت: رودخانه كارون در كنار اهواز است آن وقت بايد براي تامين آب بخشي از آن از چاه‌هاي رامهرمز استفاده شود كه اين اتفاق ناشي از ضعف مديريت است.
وي با بيان اين كه يكي از موارد مطرح شده در استيضاح وزير نيرو مساله آب بود اظهار كرد: آب كارون وارد خليج فارس مي‌شود و برنامه‌اي براي آن وجود ندارد.
نماينده مردم رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكل بيكاري در استان خوزستان گفت: درخواستي كه مجموعه قوه قضاييه از مجلس كرده اين است كه در سطح كشور 48 هزار نفر كسري نيرو انساني و بيش از 2 ميليون متر مربع كسري زيربناي دارد.

** 10 هزار پست بلاتصدي در خوزستان وجود دارد
وي افزود: در استان خوزستان نيز قوه قضاييه 2 هزار 500 نفر كسري نيروي انساني و بيش از 130 هزار مترمربع كمبود زير بنا دارد .
محمديان با تاكيد بر اين كه دستگاه‌هاي اجرايي بايد پست‌هاي بلاتصدي را مشخص كنند گفت: بيش از 10 هزار پست بلا تصدي در استان وجود دارد كه پر كردن آن‌ها مي‌تواند زمينه اشتغال جوانان تحصيل كرده را تامين كند اگر دولت مجوز آن ها را نداد بهتر است از راه برون سپاري اقدام شود.
وي راه نجات استان خوزستان را هم افزايي، اتحاد و انسجام بين همه گروه‌هاي سياسي و اقوام متنوع استان دانست.
نماينده مردم رامهرمز همچنين با اشاره به برنامه توسعه ششم و بررسي 144 ماده توضيح داد: يكي از نقدهاي نمايندگان مجلس بازنگري نكردن و آسيب شناسي نشدن برنامه توسعه پنجم بود كه تاكيد بر مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن داشتند.
وي ادامه داد: اميدواريم بر اساس برنامه ششم توسعه بتوانيم آن جا كه به نفع كشور و استان است و در جهت تحقق اين برنامه گام برداريم.
7164/6068
خبرنگار: عاطفه جوادي **انتشار دهنده:محمدعلي فريدپناه