۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82383176
T T
۰ نفر

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده بهره برداری است

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82383176
فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده بهره برداری است

تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام كرد: فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به پایان رسیده و منتظر بهره برداری رسمی است.

به گزارش ایرنا،‌ پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی با ٩ هزار و ٧٠٠ كیلومترمربع مساحت است كه سه هزار و ٧٠٠ كیلومترمربع آن در ایران قرار دارد.
این میدان گازی با برخورداری از بیش از 14 تریلیون مترمكعب ذخیره گاز، هشت درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
به گزارش چهارشنبه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایدرو پیمانكار فازهای 17 و 18 پارس جنوبی است و تعیین زمان بهره برداری از آنها بر عهده شركت ملی نفت ایران قرار دارد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام كرد: با بهره برداری از فازهای 17 و 18، 50 میلیون مترمكعب در روز به ظرفیت گاز كشور افزوده می شود.
منصور معظمی گفت: خوشبختانه وزارت نفت در سال های اخیر به توانمندی ساخت داخل توجه كرده است؛ به همین دلیل بخش عمده تجهیزات نفتی را در كشور می سازیم.
رئیس هیات عامل ایدرو تاكید كرد وزارت نفت این اعتماد را به شركت های داخلی پیدا كرده و سفارش ساخت تجهیزات نفتی را داده است و افزود: البته این بدان معنا نیست كه همه چیز در داخل ساخته می شود؛ اینها بخش كوچكی است و انتظار این است به ما به عنوان مجموعه های داخلی دارای توانمندی، بیشتر توجه كنند.
معظمی ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت امروز را در ساخت تجهیزات داخلی با 15 سال پیش مقایسه كنیم، بسیار پیشرفت كرده ایم اما یادمان باشد هنوز نزدیك به 40 تا 50 درصد تجهیزات، وارداتی است.
وی اضافه كرد: ما وقتی سكوساز شدیم دهها سكو از سوی شركت ملی نفت ایران به سكوسازها سفارش داده شد و وقتی توربین ساز شدیم دهها سفارش به كارخانه ها داده شد.
این مسوول پیشنهاد كرد راه حل مطلوب این است كه شركت ملی نفت یا وزارت نیرو، تجهیزات مورد نیاز خود را اعلام و تضمین كنند اگر هر سازنده ای آن تجهیزات را با استاندارد لازم و قیمت بین المللی بسازد آن را بخرند.
رئیس ایدرو گفت: اگر صنعت نفت بخواهد رو به جلو حركت كند و 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری كند و به فرض 40 درصد این مبلغ صرف خرید خارجی باشد و 60 میلیارد دلار به ساخت داخل تعلق گیرد، با این عدد می شود صنایع كشور را توسعه داد؛ بنابراین جای سوال است چرا باید این مبلغ صرف واردات شود؟
معظمی با تشریح فعالیت های انجام شده در فاز 14 پارس جنوبی نیز گفت: در یك تا دو ماه آینده فاز 14 پارس جنوبی شاهد فعالیت های بسیار قابل توجهی خواهد بود و اكنون در حال بستن قراردادها و تجهیز كارگاه ها هستیم و ایدرو به عنوان رهبر كنسرسیومی متشكل از هشت شركت بزرگ عمل می كند.
وی افزود: اكنون پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی نزدیك به 61 درصد است و با كمك شركت ملی نفت ایران امید می رود این كار با سرعت بیشتری پیش برود و در سال 1396 و 1397 پرونده فازهای پارس جنوبی بسته شود.
اقتصام**9189**1961** تنظیم كننده: اسماعیل داودی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر