۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲
کد خبر: 82382616
T T
۰ نفر
120 بنای تاریخی صنعت نفت برای میراث موزه ای كشور ثبت شده است

آبادان - ایرنا - مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت گفت:120 بنای تاریخی و تاسیساتی صنعت نفت برای میراث موزه ای كشور ثبت شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا اكبر نعمت اللهی به خبرنگاران رسانه ها گفت:نهضت ثبت آثار و میراث صنعت نفت كشور در راستای حفاظت از میراث گذشتگان و رونق صنعت گردشگری راه اندازی شده است.
وی از تاسیسات نفتی بی بیان، كارخانه برق تمبی و كارخانه تقطیر بی بیان در مسجد سلیمان؛ آموزشگاه حرفه ای، خانه های تشریفاتی، نیروگاه شماره1، اسكله تاریخی و پمپ بنزین قدیمی در آبادان و پمپ بنزین های شماره 4 (خیابان بوذرجمهری) و شماره 6 (دروازه دولت) در تهران به عنوان این بناها یاد كرد.
نعمت اللهی از چاه شماره 1 مسجد سلیمان، كارخانه حلب سازی و حلب پركنی كرمانشاه، سینما و دانشكده نفت در آبادان، تلمبه خانه نفتی دارخوین، منطقه انكس، خانه های بریم و مجموعه بناهای تاریخی در محدوده پالایشگاه آبادان، كاروانسرای شركت نفت در اورمیه، بیمارستان امام خمینی (ره) مسجد سلیمان، بناهای هشت بنگله اهواز، مهمانسرای شركت نفت در تهران به عنوان دیگر آثار تاریخی صنعت نفت كشور برای میراث موزه ای یاد كرد.
وی با بیان آغاز عملیات اجرایی طرح موزه های صنعت نفت از سال 92 در كشور، گفت:موزه بنزین خانه آبادان، مدرسه فنی و حرفه ای (تكنیكال اسكول)، اسكله پارك موزه صنعت نفت و ساختمان های تشریفات صنعت نفت و نیروگاه شماره 1 و واحد قدیمی پالایشگاه آبادان به عنوان نقاط اولویت دار برای اجرای طرح موزه های صنعت نفت در آبادان تصویب شد.
نعمت اللهی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص 'موزه بنزین خانه آبادان' به عنوان نخستین مركز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین كشور گفت:در بازسازی و مرمت این بنای تاریخی، شرایط 90 سال پیش به تصویر كشیده شده و تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی به معرض نمایش عمومی گذاشته شده است.
وی از نمایش تمامی اسكناس های منتشر شده در كشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مكتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای و خودروهای قدیمی سوخت رسان به عنوان قابلیت های دیگر این موزه یاد كرد.
نعمت اللهی گفت:بر اساس برنامه ریزی، 'موزه بنزین خانه آبادان' سه شنبه 28 دیماه با حضور معاون وزیر نفت، استاندار خوزستان، معاونان سازمان میراث فرهنگی كشور، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان محلی بهره برداری می شود.
این مسئول در وزارت نفت در بخش دیگری از سخنانش،احداث 'پارك موزه صنعت نفت' در آبادان را از دیگر برنامه های این وزارت برای حفظ میراث تاریخی گذشتگان خواند و افزود:این پارك موزه از اسكله روبروی درب اصلی پالایشگاه آبادان شروع شده و حدود 11 اسكله را شامل می شود.
مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت در خصوص جزئیات این طرح اضافه كرد:امكانات ویژه ای در این پارك موزه برای كودكان و نسل جوان پیش بینی شده است و بر اساس طرح پیشنهادی، تمامی مبلمان و امكانات این پارك موزه با تجهیزات نفتی ساخته می شود.
نعمت اللهی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح را در فاز نخست، 30 میلیارد ریال خواند و تصریح كرد:طراح اصلی این پارك موزه نیز تعیین شده است و در صورت تامین به موقع اعتبارات، این طرح از سال آینده اجرا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، یكی از اولویت های وزارت نفت را حفاظت از بناها و تجهیزات تاریخی صنعت نفت خواند و افزود:نیروگاه شماره 1 پالایشگاه آبادان، نخستین آسانسور كشور در آبادان و كارگاه ریخته گری پالایشگاه به همراه خانه های تشریفاتی صنعت نفت با اعتبارات وزارت نفت و همكاری دیگر دستگاه ها مرمت و نوسازی شده و به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار می گیرد.
*** مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در قبال شهروندان
مدیر طرح اسناد و موزه‎های صنعت نفت در بخش دیگری از سخنانش، راه اندازی تورهای صنعتی در خوزستان و آبادان را از راهبردهای این وزارت برای رونق گردشگری و آشنایی شهروندان با تاریخ صنعت نفت خواند و افزود:لازمه تحقق این مهم، تامین زیرساخت هایی نظیر هتل، موزه، نمایشگاه و زیرساخت های فرهنگی است.
نعمت اللهی تصریح كرد:لازم است، امكانات شهر و مبلمان و فضای شهری برای گردشگر و مسافر فراهم شود تا سرمایه گذار و گردشگر با رغبت بیشتری به شهر هدف گردشگری آمده و در آن شهر هزینه كند.
به گزارش ایرنا بر اساس اسناد وزارت نفت، نخستین پمپ بنزین كشور، سال 1306 شمسی مطابق با 1927 میلادی در آبادان بنا شده است.
پالایشگاه آبادان به منظور تربیت نیروی فنی، آموزشگاه با عنوان artisan school یا آموزشگاه حرفه ای یا كارخانه ی كارآموزان تاسیس كرد.
همزمان با فعالیت های پالایشگاه آبادان در سال 1312 ، آموزشگاه حرفه ای این شركت در فضایی به مساحت 11 هزار و 115 متر مربع احداث و راه اندازی شد و از همان زمان، آموزش كارآموزان در رشته های مختلف فنی آغاز شد.
بر اساس اسناد، كارآموزان ابتدا در یك دوره پنج ساله، سپس یك دوره سه ساله و در آخر یك دوره دو ساله را پشت سر می گذاشتند.
از این آموزشگاه به عنوان الگوی اولیه راه اندازی هنرستان های و نظام كاردانش در ساختار آموزش و پرورش ایران یاد شده و از شهید 'نواب صفوی' به عنوان یكی از كارآموزان افتخار آفرین آموزشگاه حرفه ای شركت پالایش نفت آبادان یاد می شود.
آبادان با بهره گیری از فرودگاه بین المللی، ایستگاه فرستنده رادیو و تلویزیون با برنامه های برون مرزی و دانشكده نفت، سال های پیش از جنگ تحمیلی از مهم ترین، زیباترین و خاطره انگیزترین شهرهای ایران به شمار می رفت.
6125 خبرنگار و انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
كانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به كانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

سرخط اخبار استان‌ها