افزایش 200 درصدی مالیات مصرف دخانیات در كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس

تهران – ایرنا – كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال بروز مشكلات ناشی از كمبود منابع مالی و اعمال محدودیت هایی برای ارائه تسهیلات به اتباع خارجی، مالیات 200 درصدی بر مصرف دخانیات وضع كردند تا از حجم یارانه های پرداختی از سوی این دولت ها كاسته شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از نشریه القبس، دولت امارات متحده عربی اعلام كرده كه كشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیش از این برای افزایش 100 درصدی نرخ مالیات بر دخانیات برنامه ریزی كرده بودند، اما این افزایش پس از اعمال اصلاحاتی به 200 درصد رسید.
به گفته یونس الخوری معاون وزیر دارایی امارات متحده عربی، كشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر افزایش قیمت نوشیدنی ها هم به توافق رسیده اند.
این گونه تدابیر ریاضتی در كشوری همچون عربستان سعودی كه روزانه بیش از 7 میلیون بشكه نفت صادر می كند بی سابقه بوده است، اما كسری بودجه گسترده برای چندمین سال پیاپی چاره ای پیش روی آل سعود باقی نگذاشته است.
تازه ترین داده های آماری در عربستان سعودی حاكیست كسری بودجه این كشور با ثبت یك ركورد جدید به بالاترین سطح خود طی 16 سال گذشته رسیده است. سعودی ها در سال 2015 با كسری بودجه 362 میلیارد ریال (100 میلیارد دلار) بالاترین سطح كسری طی 16 سال اخیر را تجربه كرده اند كه مهمترین دلیل این بحران، كاهش 51 درصدی درآمدهای نفتی ریاض اعلام شده است.
بر اساس این داده های آماری، كسری بودجه عربستان سعودی در سال 2016 با بیش از 79 میلیارد دلار برای سومین سال پیاپی به ثبت خواهد رسید كه جزو بزرگترین ناكامی های دوره پادشاهی سلمان تلقی می شود.
افزایش قیمت مالیات دخانیات در كشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حالی است كه این كشورها دارای یكی از بالاترین مصرف سیگار و قلیان در منطقه هستند و درصد ابتلا به بیماری های قلبی در این كشورها گسترده گزارش شده است.
خاورم*320*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر