۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82381682
T T
۰ نفر
2هزار تله زنده‌ گیری پرنده هوبره در شهرستان زیركوه جمع آوری شد

بیرجند - ایرنا - سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست زیركوه گفت: در 9ماهه سال 95، 2 هزار تله زنده گیری پرنده هوبره در این شهرستان جمع آوری و تعدادی از تله ها نابود شد.

مرتضی تقی زاده روز سه شنبه به ایرنا، افزود: این تعداد تله‌ در 10 مرحله با همكاری محیط زیست، نیروی انتظامی، منابع طبیعی، جوامع محلی و همیاران افتخاری محیط زیست شهرستان جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: تله های جمع آوری شده در منطقه شكار ممنوع مصوب مرزی، منطقه شكار ممنوع دق پترگان، دشت گلورده، كال جرف، تاغزار روستاهای چاه الله داد، ملكی و چاه زرد، اطراف مزارع كشاورزی چاه‌های شاهرخت و بمرود و مناطق دشت آهنگران جمع آوری شده است.
وی با اشاره به اینكه پرنده هوبره در حال انقراض است، یادآور شد: افرادی كه نسبت به شكار هر قطعه از این پرنده اقدام كنند، 200 میلیون ریال جریمه می شوند.
هوبره از تیره درناسانان و یكی از گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است كه از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.
پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشك دشتی زاد و ولد می كند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می كند.
هوبره تمایل كمی به پرواز كردن دارد و اغلب راه می رود و از این رو شكارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین هایی كم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حركت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می كنند.
منطقه حفاظت شده شاسكوه به وسعت 70 هزار هكتار در سال 86 به عنوان یكی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.
تاكنون 31 گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده شاسكوه شناسایی شد كه از این تعداد، سه گونه جانوری قوچ و میش، گربه وحشی و گربه پالاس در خطر انقراض و آهو در این منطقه منقرض شده است.
همچنین 93 گونه پرنده در منطقه حفاظت شده شاسكوه شناسایی شد كه از این تعداد پنچ گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند.
همچنین می توان به وجود 15 گونه پرنده آبزی و كنار آبزی مهاجر در منطقه شاسكوه اشاره كرد.
عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می روند.
همچنین چكچك ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانك زرد، دم جنبانك خاكستری، شبگرد، زاغ كویری، بالابان قرقی،كبك، تیهو، سیاه سینه و كركس از گونه های پرندگان نادری هستند كه در این منطقه زندگی می كنند.
شهرستان زیركوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مركز آن در فاصله 85 كیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد.
مساحت زیركوه 9 هزار و 185كیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به كانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 *2047*خبرنگار- حكیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشكورجیری *