۲۰ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 82379977
T T
۰ نفر

خداحافظی باسرنگ؛ نانو برچسب درراه است

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 82379977
خداحافظی باسرنگ؛ نانو برچسب درراه است

تهران- ایرنا- محققان استرالیایی نانوبرچسبی ساخته‌اند كه جای آمپول را در فرآیند واكسیناسیون خواهد گرفت، این برچسب بدون درد، تركیبات دارویی یا واكسن را وارد بدن می‌كند

به گزارش روزدوشنبه گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مارك كندال از دانشگاه كوئینزلند استرالیا، روی ساخت نانوبرچسب‌هایی كار می‌كند كه می‌توان با استفاده از آن، سیستم سنتی واكسیناسیون ( سوزن و سرنگ) را كه قدمتی 160 ساله دارد كنار گذاشت.
برچسب بسیاركوچكی را تصوركنید كه ابعادی در حد یك تمبر پستی دارد و روی آن هزاران برجستگی میخی شكل قرار دارد، روی این برچسب این میكروسوزن‌ها ابعادی در حدود 60 تا 100 میكرون دارند و بیش از 20 هزارعدد از آن در فضایی یك سانتیمتر مربعی قرار گرفته‌اند.
این نانوبرچسب با استفاده از روشی موسوم به اچ یون فعال عمیق ساخته شده است كه در آن یون‌ها در یك میدان الكتریكی به صورت انتخابی روی سطح فرود آمده و آن را تغییر می‌دهند، به دلیل وجود میدان الكتریكی، یون‌ها را می‌توان با دقت بالایی كنترل كرد.
از مزیت‌های این روش آن است كه پیش از این از آن در صنعت مدارهای الكترونیكی و پیل‌های خورشیدی استفاده شده است بنابراین به سادگی می‌توان آن را برای تولید انبوه به كار برد.
با چشم غیرمسلح نمی‌توان میكروسوزن‌ها را روی سطح نانوبرچسب مشاهده كرد با این حال آنها به قدری بلند هستند كه می‌توانند درون پوست نفوذ كنند، این میكروسوزن‌ها درون بخش مرده سلول‌های پوستی نفوذ می‌كنند سلول‌هایی كه نقش سد حفاظتی را در بدن ایفا می‌كنند.
بعد از عبور از این لایه مرده، میكروسوزن به بخش زنده پوست می‌رسد كه در آن سلول‌های سیستم ایمنی بدن قرار دارد كه نقش مهمی در عملكرد واكسن ایفا می‌كنند.
این گروه نشان دادند كه با این روش می‌توان روی سطح میكروسوزن‌ها را مواد واكسن پوشش داد كه با این كار واكسن با دوزی بسیار پایین وارد بدن می‌شود.
درحال حاضر 10 درصد از جمعیت جهان، از آمپول ترس دارند و براساس آمار سازمان جهانی سلامت، هر ساله 3/1 میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی‌های ناشی از آمپول‌ها جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین ارائه این فناوری می‌تواند كمك زیادی به سلامت جامعه كند.
از دیگرمزیت‌های این فناوری آن است كه نیاز به وجود یخچال را برای نگهداری واكسن به حداقل می‌رساند و واكسن‌ها به صورت خشك استفاده می‌شوند.
این واكسن‌ها وارد فاز آزمون بالینی شده‌اند و قرار است با كمك سازمان جهانی بهداشت، این آزمون در سال 2017 در كشور كوبا انجام شود.
علمی** 9340**1440
دریافت كننده: منیر ابراهیمی زاده** انتشار: معصومه گلشن
۰ نفر