۱۸ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۷
کد خبر: 82378070
T T
۰ نفر
آب سد زاینده رود 28 دی رها سازی می شود

اصفهان - ایرنا - براساس تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، آب سد این رودخانه از 28 دی امسال برای كشاورزان شرق اصفهان رهاسازی می شود.

روابط عمومی وزارت نیرو شنبه شب به ایرنا اعلام كرد: این تصمیم امروز در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود كه با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اتخاذ شده است.
وزارت نیرو اضافه كرد: آب سد زاینده رود برای مدت 22 روز به میزان 46 متر مكعب در ثانیه برای كشاورزان، رهاسازی خواهد شد تا كشاورزان به نسبت حجم آبی كه رها سازی می شود به كشت و كار خود بپردازند.
در این جلسه همچنین رها سازی آب سد زاینده رود از 28 دی و مدیریت مصرف پنج درصدی آب در مصارف شرب و كشاورزی اصفهان مصوب شد.
مدیر كل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مركزی، قره قوم و مرز شرقی شركت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب كه یكی از مهم ترین موارد مطرح شده در این جلسه مربوط به امكان رها سازی آب از سد زاینده رود بوده است، اظهار كرد: كشاورزان منطقه از مدت ها قبل منتظر خبر خوشی بودند كه اكنون می توانیم خبر مسرت بخش رها سازی آب از سد زاینده رود را به كشاورزان حوضه آبریز زاینده رود بدهیم.
' مهرزاد احسانی ' با اشاره به اینكه امكان رها سازی آب برای كشت دوم پائیزه فراهم است افزود: از 28 دی برای مدت 22 روز برای زمین های كشاورزی، رهاسازی آب انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: میزان رها سازی آب برای كشاورزان از سد زاینده 46 متر مكعب در ثانیه و به مدت 22 روز خواهد بود.
مدیر كل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود ابراز امیدواری كرد: با توجه به ورودی های سد زاینده، در ابتدای بهار نیز این رها سازی متناسب با حجم آبی كه در روزهای پایانی دی امسال رها سازی می شود، اجرایی شود.
وی با اشاره به اینكه میزان بارش ها در بالادست حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای مهرماه تا 17 دیماه بیش از 670 میلیمتر بوده است افزود: این بارش ها زمینه لازم را برای برای رها سازی آب از سد زاینده رود فراهم كرده است.
احسانی با اشاره به اینكه در زمان حاضر سد زاینده رود حدود 248 میلیون متر مكعب آب را در خود جای داده است افزود: اگر بارش های دی امسال انجام نمی شد، حجم مخزن سد زاینده حدود 170 میلیون متر مكعب بود.
وی اضافه كرد: ورودی آب به سد زاینده رود از ابتدای مهر تا 17دی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی تصریح كرد: سازمان هواشناسی پیش بینی كرده است كه در اواخر دی و بهمن، شاهد بارش های بیش از حد نرمال در حوضه آبریز زاینده رود و بخصوص در قسمت های غربی آن خواهیم بود.
مدیر كل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود در ادامه افزود: مباحثی همچون كنترل برداشت های غیر مجاز، تاكید بر نصب لوازم اندازه گیری جریان آب و صرفه جویی پنج درصدی در بخش های شرب و صنعت از دیگر تصمیمات این جلسه بود كه متعاقبا ابلاغ خواهد شد.
در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود كه مصوب شورای عالی آب است، وزیر نیرو به عنوان رئیس شورا، استانداران اصفهان ، چهارمحال و بختیاری، یزد و معاونین وزارت جهاد كشاورزی، وزارت كشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست، نمایندگان صنف كشاورزان اصفهان و چهار محال و بختیاری، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و جمعی از مدیران ارشد حوضه آب وزارت نیرو حضور داشتند.
اسفندیار امینی مدیر صنف كشاورزان استان اصفهان 14 دی امسال پس از جلسه كمیته پنج نفره به ایرنا گفت: كمیته پنج نفره ، 28 دی را به عنوان زمان رهاسازی آب زاینده رود برای انجام كشت پائیزه دوم به شورای هماهنگی زاینده رود پیشنهاد داد.
كمیته پنج نفره تصمیم گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشكل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده كشاورزان و نماینده جهاد كشاورزی استان اصفهان است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر