۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82377764
T T
۰ نفر
شناخت مردم از حقوق شهروندی، مطالبه گری آنان را افزایش می دهد

همدان - ایرنا - معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان گفت: هر قدر دانش مردم نسبت به حقوق خود بالا برود مطالبه گری آنها نیز افزایش می یابد و بر آن اساس مدیران نظام و جامعه باید بتوانند پاسخگوی مطالبات باشند تا اجرای قانون اساسی را رقم بزنند.

محمد ابراهیم الهی تبار روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان همدان افزود: منشور حقوق شهروندی یكی از برنامه های رئیس جمهوری بود كه در برنامه كاری ایشان گنجانده شده بود كه آذر ماه امسال در تهران رونمایی شد.
وی اضافه كرد: این منشور از اوایل شگل گیری دولت یازدهم در سایت های مختلف برای اظهار نظر صاحب نظران و برای بهتر بسته شدن در اختیار افكار عمومی قرار گرفت.
وی گفت: به دلیل حساسیت این منشور رئیس جمهوری در نشست های كارشناسی در حوزه تجربی و نظری از افراد خبره و صاحب نظر استفاده كرده است.
وی اظهار كرد: در نهایت منشور حقوق شهروندی برای در اختیار گرفتن افكار عمومی برای ابلاغ به دستگاه ها معرفی شد و در این منشور از همه قوا كمك خواسته شده تا برای تحقق آن كه مطالبات و سیاست كلان نظام است كمك شود تا در سطح جامعه گسترش یابد.
معاون استاندار همدان گفت: در ابتدای منشور فرهنگی كه در قانون اساسی هم آمده دو بخش حقوق ملت بر حاكمیت و حقوق حاكمیت بر مردم كه متمایز شده است اشاره شده و میثاقی كه بین مردم و دولت بسته شده كه مردم به آن رای دادند.
الهی تبار گفت: در منشور حقوق شهروندی نظام حقوقی و سیاست های كلان امام راحل و رهبر معظم انقلاب مد نظر قرار گرفته و اعلام شده است
وی ادامه داد: حق آزادی و اندیشه و قانون دسترسی به اطلاعات كه در این دولت اجرایی شده است بخشی از این منشور است كه دولت خود را متعهد دیده است ورود پیدا كرده است.
الهی تبار گفت: در سطح استان ها كارگروه های برای پیگیری و تدوین منشور حقوق شهروندی برای آشنایی اقشار مختلف با حقوق خود برگزارمی شود.
وی ادامه داد: انتشار حقوق شهروندی را می توان مصداق امر به معروف دانست كه توسط نماد جمهوریت نظام تاكید شده است.
معاون استاندار همدان افزود: حقوق شهروندی موجب انسجام ملی و كاهش شكاف تاریخی دولت و ملت است و هر قدر ارتباط معنا دار دولت و ملت افزایش یابد مساوی با افزایش سرمایه های اجتماعی است.
الهی تبار اضافه كرد: حقوق شهروندی می تواند یكی از ابزارها و مواردی باشد كه موجب افزایش سرمایه های اجتماعی می شود.
وی ادامه داد: حقوق شهروندی اقدام داوطلبانه در متعهد كردن خویش است گر چه خواسته شده سایر قوا برای اجرایی شدن این منشور كمك دهند كه بدون كمك این منشور عملی نمی شود.
وی ادامه داد: ساز و كار اجرای منشور حقوق شهروندی بر عهده استاندار است و منشور در اختیار مسئولان قرار می گیرد و آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و اولیا باید نسبت به این مسائل آگاهی داشته باشند تا از حقوق خود دفاع كنند.
وی با بیان اینكه رسانه ها باید به این موضوع بپردازند گفت: منشور حقوق شهروندی بزرگترین سرمایه های اجتماعی است و همه ورود پیدا كنند و به عنوان یك فرصت تاریخی از آن استفاده كنند.
وی گفت: در بخش منشور فرهنگی و اسنادی كه تهیه شده همایشی با عنوان اقتصاد مقاومتی و آسیب های اجتماعی با روشنگری بین ارتباط با اقتصاد برگزار شد كه در كاهش آسیب ها به خصوص در سیاست های كلان نقش موثری دارد.
الهی تبار ادامه داد: همچنین سمینار جمعیت و باروری كه برگزار شد كه در سند جمعیتی كشور همه مكلف هستند و همه باید حضور یابند ولی در سطح استان همدان نرخ باروری به 2 دهم ارتقا یافته و هدف گذاری دو و 6 دهم است.
وی به كاهش طلاق در استان همدان با تلاش مجموعه استان اشاره كرد و گفت: تشكیل بنیاد صیانت از خانواده با همكاری امام جمعه همدان و سایر مسئولان نقش زیادی در این موضوع داشته است.
وی افزود: امسال تسهیلات ازدواج سه تا چهار برابرشده است و یك هزار و 580 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و سال گذشته 13هزار زوج وام دریافت كردند كه امسال به 18 هزار زوج رسیده است.
معاون استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینكه دولت یازدهم مظلوم است گفت: رئیس جمهوری زمانی این دولت را تحویل گرفت كه 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام بدون پشتیبانی مالی در كشور وجود داشت.
الهی تبار افزود: كسانی كه امروز دغدغه مند نسبت به مسائل اقتصادی هستند اجازه گلنگ زنی این طرح ها را دادند كه امروز متاسفانه به دنبال این هستند جای متهم و مدعی را عوض كنند.
وی با بیان اینكه نرخ تورم 40 درصد با 800 میلیارد دلار بی سابقه است افزود: كسانی كه مدعی مردم شدند و برخی از این سایت های زنجیره ای كمبودها را دنبال می كنند البته ما نگرانی نداریم.
وی به توفیقات برجام اشاره كرد و گفت: برجام تصمیم نظام بود و شجاعترین و خدوم ترین افراد را به تعبیر رهبر معظم انقلاب وارد كار زار كرد و ظریف شخصیت محبوب ایران است و خون دل خورد و با شش قدرت بزرگ دنیا وارد مذاكره شد.
وی با بیان اینكه برجام موجب جمع شدن بساط كسانی كه از تحریم ها استفاده می كردند همانند زنجانی ها شده است افزود: آیا این همه پیشرفت ارزش نیست چرا اینها را نمی بینید چرا به دنبال ناامید كردن مردم هستید.
الهی تبار افزود: در انتخابات كه یك موضوع سیاسی است اجازه دهید احزاب و گروه ها وارد شوند و خودشان پاسخگو باشند و مسئولیت عمل خود را جریان سیاسی انجام دهید ومردم خودشان تشخیص می دهند.
وی با تاكید بر ایجاد نشاط و امید در مردم گفت: ایجاد نشاط سیاسی و اجتماعی و تلاش برای حفظ سرمایه مادی و معنوی كشور باید بكار گرفته شود.
الهی تبار با بیان اینكه دولت كارهای بزرگی كرده است گفت: ما نمی گوییم فتح الفتوح است اما قرارداد تركمن چای هم نبوده باید واقع بینانه نگاه كرد.
وی افزود: روحیه انقلاب ما استكبار ستیزی است و این روحیه در همه دولت مردان وجود دارد و دولت یازدهم دولت ارزش ها است و رئیس جمهوری در دوران قبل از انقلاب تبعید می كشیدند و برای دفاع از آرمان ها ایستاده و اكنون علم نجات اقتصاد كشور را بر دوش دارد و برای تثبیت آن با جان و دل تلاش می كنند.
منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین برنامه و خط مشی دولت، موضوع اصل ١٣٤ قانون اساسی تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است كه یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.
این منشور در روز بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و حقوقدانان و وكلا رونمایی شد.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اكبر بهاروند