۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82377215
T T
۰ نفر

جنگ و دانشگاه هاي سوريه

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82377215
جنگ و دانشگاه هاي سوريه

تهران - ايرنا - دانشگاه هاي سوريه با وجود جنگ همچنان سر پا هستند ، اما جنگ و مهاجرت موجب شده تعداد دانشجويان پسر در دانشگاه هاي سوريه كاهش يابد و مكان هاي تحصيلي به شهر زنان تبديل شود.

روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي چاپ لندن روز شنبه در همين رابطه گزارش داد، محمد عامر المارديني وزير سابق آموزش عالي سوريه در اين باره گفت نسبت متقاضيان در امتحانات برخي از دانشگاه ها به ميزان 50 درصد نسبت به سال 2011 كاهش و نسبت متقاضيان دختر براي ورود به دانشگاه افزايش يافته است.
برپايه اين گزارش ، غازي عبدالغفور استاد دانشگاه دمشق به القدس العربي با بيان كاهش قابل ملاحظه جوانان در دانشكده هاي دانشگاه هاي دمشق گفت كه از آمار رسمي و دقيقي كه درصد كاهش را نشان بدهد اطلاع ندارد.
رشيد شيخو استاد سابق تاريخ اسلامي در دانشگاه حلب درهمين رابطه به القدس العربي گفت : در سال 2010 تعداد دانشجويان بخش تاريخ در دانشكده ادبيات در دانشگاه حلب نزديك به 450 دانشجوي دختر و پسر بود و اين رقم در سال 2013 به كمتر از 120 دانشجو كاهش يافت كه بيشتر دانشجويان هم دختر بودند.
شيخو اظهار داشت، دليل كاهش تعداد دانشجويان پسر در دانشگاه هاي سوريه ناشي از وضعيت امنيتي است كه از زمان شروع درگيري ها در سال 2011 در اين كشور آغاز شده است.
وي گفت : جنگ طولاني مدت در سوريه جوانان را در برابر مرگ حتمي قرار داد و بسياري از آنان براي پيدا كردن جايگزين بهتر به خارج از سوريه مهاجرت كردند و آناني هم كه در كشور باقي ماندند مجبور شدند به ارتش سوريه ملحق شوند و اين چيزي است كه ما اكنون در مقابلمان مي بينيم .
شيخو به ترس جواناني كه در مناطق تحت سلطه مخالفان زندگي مي كنند اشاره كرد و گفت كه اين جوانان از رفتن به دانشگاه از ترس دستگيري از سوي نيروهاي دولتي سوريه مي ترسند اين افراد نيز مجبور به مهاجرت شده اند و اكنون دانشگاه هاي تركيه پذيراي هزاران دانشجوي سوري است.
برپايه اين گزارش، روزنامه وابسته به نظام سوريه تعداد فارغ التحصيلان دختر از سال 2015 ميلادي را بيش از تعداد فارغ التحصيلان پسر ذكر كرد و نوشت، تعداد فارغ التحصيلان دختر 390 تن و در مقابل فارغ التحصيلان پسر 105 تن بوده است.
به نوشته روزنامه الفرات چاپ دير الزور نسبت دانشجويان دختر و پسر در سال 2002 ميلادي يعني سال تاسيس اين دانشگاه بالغ بر 368 دانشجوي دختر و 343 دانشجوي پسر بوده است.
خاورم**1408**1579
مترجم: اكرم كرمي * انتشار دهنده : مرضيه فاتحي عليشاه
۰ نفر