۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82374173
T T
۰ نفر
سلامت معنوی از دیدگاه غرب با مبانی اعتقادی اسلام به شدت در تضاد است

قم- ایرنا - رئیس فرهنگستان علوم پزشكی با بیان اینكه سلامت معنوی از مطالب جدید در حوزه پزشكی است، گفت: موضوع ها و مطالبی كه متفكران و دانشمندان غربی در زمینه سلامت معنوی مطرح می كنند با آموزه مبانی اعتقادی اسلامی در تضاد و تعارض جدی است.

به گزارش ایرنا، علیرضا مرندی روز چهارشنبه در مراسم گشایش چهارمین همایش ملی سلامت معنوی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه سازمان بهداشت جهانی در تعاریفی كه از مفهوم سلامت ارایه داده سلامت معنوی را نیز به عنوان ركن چهارم سلامت مد نظر قرار داده است، افزود: سلامت معنوی یك مبحث غربی است، و غربی ها به دنبال افزایش آمار اعتیاد به مواد مخدر و الكل به اهمیت بحث معنویت در جلوگیری از سقوط اخلاقی انسان پی بردند.
وی با بیان اینكه مباحث علمی كه از سوی غربی ها در خصوص سلامت معنوی انسان بیان می شود، بسیار محدود و متناسب با درك و فهم آنها از وجود خدا است، افزود: آنچه كه غرب برای تامین نیازهای معنوی انسان توصیه می كند، بیشتر حول محور فعالیت هایی مانند موسیقی و برخی از ورزش ها است، كه هیچ سنخیتی بین آنها و آموزه های اسلامی وجود ندارد، و ما نیز نباید همان روش های انحرافی كه غربی ها به آن دچار شدند، را برای تامین سلامت معنوی جامعه به كار بگیریم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشكی با تاكید بر اینكه تعالیم ارزشمند اسلام و مكتب اهل بیت(ع) بهترین و كاملترین شیوه های تحقق سلامت معنوی را ارایه داده است، افزود: با توجه به نقش موثر معنویت در شفا و بهبودی بیماران جامعه پزشكی كشور باید معنویت درمانی را نیز در فرایند درمان مورد توجه قرار دهد.
وی همچنین با اشاره به اینكه سلامت معنوی از جمله موضوع هایی است كه تاكنون مورد غفلت واقع شده است، افزود: فرهنگستان علوم پزشكی كشور چند سالی است، كه با برگزاری این همایش تلاش دارد، تا با استفاده نظرهاو فرمایش های علما و مراجع و همچنین نخبگان حوزوی و دانشگاهی جایگاه بسیار ویژه ای را برای این بحث در حوزه پزشكی ایجاد كند.
معاون علمی فرهنگستان علوم پزشكی و رئیس گروه سلامت معنوی نیز با بیان اینكه تاكنون بیش از 10 گردهمایی در دانشگاه های مختلف كشور انجام شده است، افزود: ما بر این باور هستیم فقط در صورتی سلامت مباحث معنوی وارد دانشگاه ها می شود كه استادان و اعضای هیات علمی با این مساله آشنایی كامل پیدا كنند.
حسن عزیزی با بیان اینكه جلسه های این گروه با حضور كارشناسان و استادان مختلف كشور برگزار می شود، افزود: فرهنگستان علوم پزشكی در راستای اینكه سلامت معنوی جایگاه خود را در سلامت كشور پیدا كند اقدامات متعددی را انجام می دهد، كه شفاف سازی تعاریف و مفاهیم سلامت معنوی، روش های بررسی سلامت معنوی، حساس سازی جامعه پزشكی به این بعد مهم علمی، آموزش صاحبان حرف پزشكی، ارتقاء سطح آگاهی و بینش جامعه در مقوله سلامت معنوی، برگزاری همایش ها نشست ها و كارگاه های تخصصی، حمایت از پژوهش ها، نظریه پردازی و پژوهش های میدانی در مورد سلامت معنوی و مشاركت و هماهنگی با مراكز آموزشی، حوزه و دانشگاه ها و چاپ و انتشار كتاب تنها بخشی از آن است.
چهارمین همایش به همت فرهنگستان علوم پزشكی و مركز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشكی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلاب حوزه های علمیه دستیاران دانشجویان گروه پزشكی و كلیه گرایش های روانشناسی امروز درقم آغاز شد و فردا نیز ادامه دارد.
دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود، و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مركز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شده بود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
۰ نفر