۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82368175
T T
۰ نفر

پیرترین پاندای جهان درگذشت

۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82368175
پیرترین پاندای جهان درگذشت

تهران-ایرنا-'‌پان پان '‌پیرترین پاندای نرجهان در سن 31 سالگی در چین درگذشت.پان پان در سال 1985 در قلب طبیعت وحشی ایالت سیچوان، واقع در جنوب غربی چین به دنیا آمد و پس از چند ماه به اسارت گرفته شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اینترنتی دویچه وله، 'پان پان' به چینی یعنی 'امید' و 'پان پان' باغ وحش ایالت سیچوان، هنگام حیات خود به امید كنشگران محیط زیستی چین و جهان تبدیل شده بود كه نگران نابودی نسل این نوع خرس بودند.
آماری كه پس از مرگ 'پان پان' در روز جمعه (30 دسامبر) منتشر شد، نشان می‌دهد كه این خرس، پدر یك چهارم پانداهایی است كه در باغ‌وحش‌های سراسر جهان به دنیا آمده‌اند. حدود 130 پاندا از نسل پان پان است.
بنا به گزارش نهاد محیط‌زیستی WWF در طبیعت كمتر از 2 هزار پاندا زندگی می‌كنند. كارشناسان می‌گویند كه از تعداد این خرس‌های بزرگ در طبیعت هر سال كاسته می‌شود. دلیل این امر عدم تمایل پانداها به برقراری ارتباط جنسی است. دانشمندان می‌كوشند با تكثیر نسل پانداها در اسارت، از نابودی نوع خرس‌های بزرگ جلوگیری كنند. هر چند به این منظور از روش‌هایی مانند لقاح مصنوعی هم استفاده می‌شود، با این‌حال نتیجه‌ی مطلوب به دلیل این كه خرس‌های ماده تنها 3 روز در سال آماده‌ی جفت‌گیری هستند، به‌دست نمی‌آید.
پانداها در طبیعت تا 20 سال به‌طور آزاد زندگی می‌كنند. طول عمر آن‌ها در اسارت بیشتر است. 'بازی'، مسن‌ترین پاندای ماده‌ی جهان، در حال حاضر 36 سال دارد. 'یا یا' تا اكتبر سال جاری میلادی، مسن‌ترین خرس ماده‌ی جهان بود. او در 38 سالگی به دلیل ان كه به بیماری مهلكی مبتلا شده بود، در اثر تزریق دارو درگذشت.
علمی **1311**1440
دریافت كننده:محمدعلی صنایعی** اتشار: گلشن
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه