۷ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82363682
T T
۰ نفر

درخواست ثبت جهانی سرو4500ساله ابركوه

۷ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82363682
درخواست ثبت جهانی سرو4500ساله ابركوه

یزد - ایرنا- فرماندار و نماینده مردم ابركوه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار تلاش برای ثبت جهانی سرو 4500 ساله این شهرستان شدند.

سیدنبی رسولی فرماندار ابركوه روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در دیدار با دكتر معصومه ابتكار كه با همراهی نماینده مردم شهرستان های ابركوه، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای اسلامی انجام شد علاوه بر درخواست ثبت جهانی این اثر ملی، مسایل و مشكلات و نیازهای زیست محیطی ابركوه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته رسولی تاكید بر پیگیری ثبت جهانی درخت سرو كهنسال ابركوه ، اجرای طرح جامع مدیریت سرو 4500ساله و تحقق چارت سازمانی آن و در نهایت تخصیص 20میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی طرح جامع سرو ابركوه از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
فرماندار اضافه كرد : از آنجا كه سرو ابركوه از سال 1389جزء مناطق چهارگانه محیط زیست كشور قرار گرفته است در این دیدار خواستار اجرای طرح جامع و ساماندهی راههای ورودی به درخت كهنسال جهت تسهیل گردشگران داخلی و خارجی شدیم.
رسولی گفت : در این نشست با توجه به وجود سایت تكثیر گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت ابركوه كه 12راس گورخر در این منطقه زیست می كنند، بر ایجاد مركزتحقیقات و موزه حیات وحش ، مركز قرنطینه ، ساخت استخر ذخیره آب برای مصرف این حیوان تاكید شد.
وی از تسطیح چهار هكتار اراضی برای تامین علوفه مورد نیاز گورخر و تامین هفت میلیارد ریال بودجه برای ساماندهی سایت 160هكتاری گورخر شهرستان ابركوه از دیگر خواسته مردم ابركوه از رییس سازمان حفاظ محیط زیست نام برد.
رسولی همچنین برای بازدید رسمی از شهر تاریخی ابركوه از معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط دعوت كرد.
دراین دیدار صباغیان نماینده مردم ابركوه، بافق، مهریز، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت حل مشكلات محیط زیست شهرستان ابركوه تاكید كرد.
رییس سازمان حفاظت محیط در این دیدار گفت : مشكلات محیط زیست شهرستان ابركوه و خواسته های مطرح شده بررسی می شود.
ابركوه جزء 14 شهر نمونه گردشگری كشور بشمار می رود و این شهرستان دارای 400 اثر تاریخی و طبیعی است كه 128 اثر آن درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سالانه دربازدید گردشگران داخلی وخارجی درخت سرو كهنسال ابركوه به عنوان پایدارترین وارزشمندترین اثر طبیعی استان یزد بیشترین رتبه را دارد.
سرو ابركوه پس از 4500 سال همچنان سبز است و در پهنای كویر یزد در ابركوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده كرده است.
الكساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است.
حمدالله مستوفی هم در كتاب نزهت القلوب كه به سال740 هجری قمری تالیف كرده درباره درخت سرو ابركوه آورده است:در آنجا سروی است كه در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو كشمیر و بلخ شهرتی داشته واكنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخان معتقدند نهال این درخت را 'یافث' پسر نوح كاشته و درخت سرو ابركوه از نوع سروهای مدیترانه ای و ارتفاع آن 25 متراست .
این درخت در تیرماه سال 86به شماره سه و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ابركوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
5054 /تهیه و تنظیم : بهنام احمدی *
۰ نفر