۶ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۵۵
کد خبر: 82362466
T T
۰ نفر
سوسن شريعتي: امام موسي صدر به تشكيل جهاني با هويت هاي متكثر اميدوار بود

تهران - ايرنا - روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعي گفت: امام موسي صدر به تشكيل جهاني ديگر اميدوار بود كه در آن جهان، هويت هاي متكثر فردي به هويتي جمعي تبديل شود.

به گزارس خبرنگار فرهنگي ايرنا، سوسن شريعتي عصر دوشنبه در سي وهفتمين درس گفتار ماهيانه انديشه و عمل با عنوان «امام موسي صدر، ميدان هاي نبرد چندجانبه» افزود: با ديدگاهي انتقادي كتاب هاي مرتبط با امام موسي صدر را بررسي كردم و به موضوع ميدان نبردهاي چندجانبه وي در لبنان رسيدم.
وي با اشاره به حضور امام موسي صدر در لبنان از سال 1958 تا 1978 گفت: امام موسي صدر در اين سال ها با اين سوالات مطرح بود‌ كه چطور مي توان شيعه را در لبنان قدرت بخشيد؟ چطور مي توان بين هويت عربي با هويت لبناني نسبت برقرار كرد و چطور مي توان دين را سرمنشا حركت و قيام دانست.
نويسنده كتاب «ققنوس عصيان» ادامه داد: چشم اندازهاي امام موسي صدر شامل تلاش براي ساخت جايگزين، ساخت هويت جمعي شيعي لبناني و عرب، نگاه به انسان فراتر از مرزهاي هويتي و ايجاد نسبت بين اقدام سياسي يعني سهم خواهي از قدرت و اقدام اجتماعي به معناي كمك به نيازمندان است.
وي در ادامه اين نشست در موسسه امام موسي صدر به تشريح روش وي براي رسيدن به اين چشم اندازها پرداخت و گفت: وي قبل از ورود به گفت وگو با قدرتمندان جامعه لبنان خود را به موجودي تبديل مي كند كه به رسميت شناخته شود و براي اين امر به هويت تكيه مي‌كند.
نويسنده كتاب «شريعتي از نگاه سه نسل» اضافه كرد: امام موسي صدر شيعه را به مقام شهروندي در آن روز لبنان ارتقا داد و اين كار را از راه تاسيس مراكز فرهنگي، گفت وگو با روساي جمهوري لبنان و همچنين تاسيس مجلس اعلاي شيعيان انجام داد.
وي ادامه داد: امام موسي صدر اين كارها را انجام مي داد نه تنها براي اينكه هويت شيعه شكل بگيرد بلكه تا لبنان ساخته شود.
فرزند دكتر علي شريعتي با اشاره به اولين اعتراض عمده امام موسي صدر در سال 1973 براي ناكافي بودن منابع مالي توسعه جنوب لبنان تاكيد كرد: او در اين فراخوان از همه اقشار و فرقه هاي لبناني مي خواهد اعتراض خود را نشان دهند.
وي همچنين به تلاش هاي امام موسي صدر براي تقريب فرقه هاي مختلف اشاره كرد و يادآور شد: او بحث تقريب را با تسنن پيش مي برد و حتي خواستار يكسان شدن شعائر اسلامي شيعه و سني بود و براي اين هدف بارها گفت وگو و سفر مي كند.
شريعتي همچنين با بيان اين پرسش كه چه الگويي مي توان از امام موسي صدر امروزه گرفت، گفت: اينكه در دهه 50 و 60 ميلادي در لبنان بين اين همه تضاد براي رسيدن به تعادل تلاش كرد، او را به الگوي جذابي تبديل كرده است.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتري ** انتشار دهنده: اميد غياثوند
۰ نفر