۶ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82361536
T T
۰ نفر
كشف 12 اسلحه غیرمجاز و مكان یابی39 نقطه تصرف شده در تالاب انزلی

انزلی - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره كل حفاظت محیط زیست گیلان از كشف 12 قبضه اسلحه غیرمجاز و مكان یابی 39 نقطه از اراضی تصرف شده توسط سودجویان در تالاب بین المللی انزلی خبر داد.

ساسان اكبری پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به احیای مجدد پناهگاه حیات وحش سلكه و ایجاد محل امن برای حضور مجدد پرندگان مهاجر اظهار كرد: شكارچیان سودجو با استفاده از تاریكی هوا به این منطقه تعرض كرده و اقدام به صید گونه های كمیاب و ممنوع پرندگان مهاجر كردند كه پس از دستگیری به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی افزود: از تعداد اسلحه های ضبط شده، یك قبضه تفنگ پنج تیر قاچاق و تعدادی لاشه پرنده بوده و 11 اسلحه دیگر به دلیل استفاده شكارچیان از آن در ساعت های غیرمجاز شكار و همچنین شكارگونه های ممنوعه، توقیف شده است.
اكبری پور با اشاره به ممنوعیت شكار پرندگان وحشی ازسوی سازمان محیط زیست به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: تاكنون در گیلان گزارشی مبنی بر وجود آنفلوانزای حاد پرندگان ارائه نشده اما به دلیل وجود حساسیت نسبت به شیوع این بیماری و با وجود درآمدزایی حاصل از ارائه مجوزهای شكار به شكارچیان برای سازمان محیط زیست، علاوه بر توقف صدور پروانه های شكار از سوی اداره كل محیط زیست گیلان و ممنوعیت شكار، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان نیز در حالت آماده باش هستند.
وی با اشاره به دستگیری فروشندگان غیرمجاز شكار در بازارهای لنگرود، صومعه سرا و بندرانزلی افزود: مردم می توانند درصورت مشاهده فروش پرنده های شكار شده و هرگونه تخلف، مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند.
فرمانده یگان حفاظت اداره كل حفاظت ازمحیط زیست گیلان با انتقاد از عملكرد ضعیف مسئولان نهادهای مختلف بندرانزلی درجهت رفع تصرف اراضی محدوده تالاب بین المللی انزلی اظهار كرد: متاسفانه متصرفان به راحتی درحومه تالاب و در محدوده شهرستان انزلی پس از تصرف، اقدام به ساخت و ساز كرده و با تغییر كاربری زمین های تالاب ، از آن به عنوان شالیزار استفاده می كنند.
اكبری پور با اشاره به مكان یابی 39 نقطه از تصرفات غیرمجاز در تالاب انزلی و تهیه گزارش تفصیلی جهت ارائه به شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان تصریح كرد: هرگونه تصرف ، تخریب ، شكار و قاچاق پرنده و همچنین آسیب رساندن به محیط زیست ، تخلف محسوب شده و باید با متخلفان براساس قانون رفتار شود.
وی یادآور شد: درصورتی كه هر فردی بخشی از تالاب را تصرف كرده و از آن خود بداند، چیزی برای آیندگان به نام تالاب بین المللی انزلی باقی نخواهد ماند.
به گزارش خبرنگار ایرنا تالاب بین المللی انزلی با حدود 20 هزار هكتار مساحت و 380 هزار هكتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مركزی، سلكه، سرخانكل و سیاه كشیم است كه از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به كپورچال و آبكنا ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
خبرنگار: رضا اكبری ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7471/2007
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه