۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82356528
T T
۰ نفر
نماينده ولي فقيه:منطقه آزاد مازندران تعيين تكليف شود

ساري-ايرنا- نماينده ولي فقيه در مازندران گفت كه سازمان مناطق آزاد تكليف منطقه آزاد را در اين خطه شمال كشور مشخص كند.

به گزارش ايرنا، آيت الله نورالله طبرسي روزپنجشنبه در نشست شوراي برنامه ريزي مازندران افزود : براي مردم ما انتخاب مكان منطقه آزاد تفاوتي ندارد و اينكه در شرق و يا غرب مازندران اين انتخاب صورت گيرد، اهميت چنداني ندارد.
وي اضافه كرد : اين استان با ظرفيت هاي موجود از داشتن منطقه آزاد كه مطالبه سه دهه مردم اين منطقه است، محروم است و دولت تدبير و اميد گام خوبي برداشت و بايد اين حركت را تمام كند.
دولت در حال حاضر منطقه بندري اميراباد در شرق مازندران را به عنوان منطقه ازاد اعلام كرد.
آيت الله طبرسي بخشي از تاخير در تعيين تكليف منطقه آزاد مازندران را ناشي از اختلاف نظر نمايندگان مجلس براي انتخاب مكان دانست.
و با انتقاد از اين اختلاف نظر ، خواهان وحدت نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي براي به سرانجام رسيدن منطقه آزاد در اين استان شد.
وي اضافه كرد : پيش از اين نيز مردم مازندران به دليل اختلاف نظر و فرصت سوزي ها دچار ضرر و زيان شدند و پروژه هاي بزرگي چون پتروشيمي را از دست دادند و نبايد اين اتفاق براي منطقه آزاد نيز تكرار شود.
امام جمعه شهرساري اظهارداشت : دولت براي تعيين مكان منطقه آزاد كار كارشناسي دقيقي را انجام دهد و هر منطقه اي كه مستعد براي اين كار است را اعلام كند.
آيت الله طبرسي افزود : البته اين استان ظرفيت لازم براي داشتن 2 و يا سه منطقه آزاد را دارد و بايد اين بخش از مطالبات مردم نيز مورد توجه دولتمردان قرار گيرد.
* انتقاد از كمبود زيرساخت هاي صنايع تبديلي در مازندران
نماينده ولي فقيه در مازندران گفت كه اين استان با وجود داشتن ظرفيت هاي بالا در حوزه كشاورزي از داشتن صنايع تبديلي مدرن با كمبودهاي زيادي مواجه است.
آيت الله طبرسي از كم تعداد بودن واحدهاي آبميوه گيري و كنسانتره ميوه را مهمترين مشكل مازندران به عنوان قطب كشاورزي به خصوص باغداري در كشور اعلام كرد و افزود : هم اكنون چهار واحد كوچك آبميوه گيري و كنسانتره ميوه در اين استان وجود دارد كه پاسخگوي نياز منطقه نيست و بخشي از ميوه هاي استان براي فراوري به استان هاي ديگر ارسال مي شود.
وي با اشاره به خسارت برف بر مركبات مازندران در آذرماه سال جاري افزود : در شرايط فعلي به دليل كم تعداد بودن صنايع فراوري در اين بخش مركبات ما براي آبگيري به استان هاي ديگر ارسال مي شود و باغداران ما با بي مهري مواجه اند.
امام جمعه ساري اظهارداشت : اين در حاليست كه ما بايد در استان به اندازه نياز صنايع تبديلي داشته باشيم تا در مواقع ضروري به كمك باغداران و زارعان ما برسند.
وي خواهان توجه مسوولان استاني براي توسعه صنايع تبديلي كشاورزي در مازندران شد.
براثر برف و يخبندان آذرماه سال جاري در مازندران بيش از 50 درصد از باغات مركبات و كيوي بين 30 تا 70 درصد دچار خسارت شدند.
در مازندران 110 هزار هكتار از اراضي باغي زير پوشش باغات مركبات از جمله پرتقال و نارنگي قرار دارد كه حدود 2.5 ميليون تن از اين باغات مركبات برداشت مي شود و 40 درصد نياز كشور در بخش مركبات از مازندران تامين مي شود.
خبرنگار : حسين فلاحتي** انتشاردهنده : سيد محسن حسن نيا
6982/1899
۰ نفر