۱ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82355407
T T
۰ نفر
ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر

تهران- ایرنا-'ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر'،'نگاه فراگیر به اقتصاد ایران'،'نیروهای حافظ صلح و موازنه ثبات در سوریه'،' ازدواج كودكان؛ چراها و پیامدها'،'برگ برنده در اختیار ایران است'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است كه روز چهارشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.

**ترور سفیر روسیه اقدامی بی تاثیر
پیروزی نیروهای دولتی سوریه در حلب به كمك روسیه معادلات بحران سوریه را تغییر داده است. گروه‌های افراطی مانند داعش در یك وضعیت انفعالی و نزدیك به شكست قرارگرفته‌اند.
در چنین شرایطی، ترور سفیر روسیه در تركیه ابعاد جدیدی از بحران سوریه و تاثیرگذاری آن بر كشورهای منطقه را شكل داده است. عامل ترور سفیر روسیه دارای تبار تركی است و بدون شك ترور سفیر روسیه برای تركیه هزینه دارد. تركیه سه سال متوالی است رشد اقتصادی منفی را تجربه می‌كند.
تنها كشوری كه امروز از اتفاق های منطقه سود می‌برد و دشمنان خود را به جان هم انداخته است رژیم حاكم بر تل‌آویو است. در وضعیت كنونی تروریست‌ها در عراق و سوریه با شكست مواجه شده‌اند. اقدام های انتحاری مانند آنچه در عراق مقابل شیعیان رخ داد یا همین ترور، نشان از استیصال ‌گروه‌های افراطی است. روس‌ها به خوبی این موضوع را می‌فهمند.
در نتیجه بعید است كه این ترور با اینكه اقدامی وخیم و حاد است واكنش‌های غیرمتعارفی را برجای بگذارد، زیرا روسیه به خوبی درك می‌كند كه دولت تركیه به چنین اقدام های غیرمنطقی كه به زیان خودشان است، دست نمی زند. از طرف دیگر این اتفاق نمی‌تواند بر جنگ در سوریه تاثیر بگذارد.

**نگاه فراگیر به اقتصاد ایران
این یاداشت به قلم «موسی غنی نژاد»، اقتصاددان به موضوع اقتصاد كلان كشور در همه ابعاد پرداخته است.
داده های آماری اقتصاد كلان كشور چشم انداز امید بخشی را پیش روی آینده اقتصاد ایران گشوده است. تحقق نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی شش ماهه سال جاری و بیش از 9 درصد در فصل دوم سال در كنار دستاورد بزرگ تورم تك رقمی از منظر اقتصاد كلان و به طور كلی بسیار دلگرم كننده و امید بخش به نظر می رسد.
رشد بخش كشاورزی و خودكفایی تولید گندم در صورت لزوم خبر خوشی برای اقتصاد ملی نیست و باید از زاویه دیگری به آن نگاه كرد.
در ابتدا این افزایش تولید با دادن یارانه ‌های هنگفتی امكان‌ پذیر شده كه در واقعیت خود اتلاف منابع است و به هیچ وجه نشان‌ دهنده بالا رفتن بهره‌وری تولید نیست.
با توجه به مشكل بسیار نگران‌كننده كم ‌آبی در كشور تشویق تولیدات كشاورزی آب ‌بر به لحاظ راهبردی در خلاف جهت منافع ملی است و به شدت باید از آن اجتناب شود. آنچه منابع آبی، به‌ ویژه ذخایر آب‌ های زیرزمینی، كشور ما را به باد داده، نبود تفكر راهبردی ناظر بر منافع ملی و غلبه رویكردهای عوام‌ گرایانه بوده است.
دادن انواع یارانه‌ های بی‌حساب و كتاب برای بهره‌ برداری از ذخایر آبی كشور مانند ارز ارزان ‌قیمت برای واردات موتورها و تجهیزات، استفاده از آب‌ های زیرزمینی از یك طرف و انرژی تقریبا رایگان از طرف دیگر، با هدف حمایت از كشاورزی و خودكفایی غذایی طی چهار دهه گذشته، كشور كم‌ آبی مانند ایران را به وضعیت بحرانی كنونی رسانده است.
كمك به بنگاه‌های ناكارآمد و مشكل‌ دار باید در چارچوب قانون ورشكستگی روزآمد صورت گیرد و راه حل آسان یاب و عامه‌ پسند یارانه‌‌ ای راه به جایی نمی‌ برد. دولت نیازمند تغییر راهبردی در رویكرد اقتصادی خود است تا با نگاهی فراگیر به اقتصاد ملی نقشه راه آینده را به درستی ترسیم كند.

**نیروهای حافظ صلح و موازنه ثبات در سوریه
«ابراهیم متقی»، استاد دانشگاه تهران در این یادداشت به موضوع تحولات حلب به عنوان نقطه عطفی در شكل دادن به منازعه امنیتی در سوریه پرداخته است.
نبرد حلب ماهیت هویتی داشته و نشان دهنده قدرت بازیگران منطقه ای و نقش آنان در منازعه و آشوب داخلی سوریه است.
فضای آ‌شوب در شرایطی شكل می‌ گیرد كه نیروهای گریز از مركز، نقش محوری در سیاست منطقه‌ ای و الگوی كنش راهبردی ایفا می‌كنند. روندی كه می‌تواند زمینه‌ های لازم برای ایجاد نشانه‌ هایی از دولت شكننده را به‌ وجود آورد. نقش حمایتی ایران و روسیه از دولت سوریه را می‌توان یكی از عوامل اصلی تداوم ثبات و تمركز قدرت در ارتباط با دولت مركزی دانست.
از دیگر سو، حضور عملیاتی تركیه در سوریه به مفهوم آن است كه تركیه تلاش دارد تا نقش عملیاتی خود را افزایش داده و به موازات كشورهایی‌ همانند ایران و عربستان در آینده سیاسی و امنیتی سوریه نقش‌آفرین باشد. چنین الگویی را می‌ توان به عنوان بخشی از سیاست امنیتی تركیه در ائتلاف با جهان غرب دانست.
پیروزی حلب به مفهوم آن است كه امكان تجزیه سوریه كاهش یافته و بازیگران منطقه‌ ای باید از ساز و كارهای دیگری برای اثربخشی در آینده سوریه استفاده كنند. شاید بتوان آزادی حلب را بخشی از پیروزی تاكتیكی برای ایران و روسیه دانست.
نقش ایران در سوریه در مقابله با تروریسم تكفیری است، بنابراین، حضور فرماندهان مستشاری ایران بخشی از ضرورت‌ های سیاست جهانی برای مقابله با تروریسم تلقی خواهد شد.

**ازدواج كودكان؛ چراها و پیامدها
ازدواج امری مقدس و در عین حال بسیار مهم و حساس است و افرادی كه به این سنت حسنه اقدام می كنند باید شرایط لازم را داشته باشند بنابراین كودكان و نوجوانانی كه در سن پایین ازدواج می كنند عواقب ناگواری در انتظارشان است كه نیاز به بررسی علل و ارائه راه حلی اساسی است.
ازدواج های كودكان، به 2 صورت اجبار یا اختیار صورت می گیرد كه در هر صورت عواقب ناگواری در انتظار چنین ازدواج هایی است و آثار این نوع ازدواج ها در زندگی مشترك مشخص می شود.
برخی از والدین، بنا به دلایلی فرزندان خود به ویژه دختران را وادار به ازدواج در سنین پایین می كنند و برخی دیگر از والدین نیز از روی مصلحت و ناچاری كه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به ازدواج فرزندانشان در كودكی رضایت می دهند.
بسیاری از این ازدواج ها ریشه در سنت و فرهنگ حاكم بر خانواده ها دارد و در واقع، این كودكان قربانی همین سنت های غلط خانواده ها می شوند. آمار دقیق ازدواج در سنین كودكی وجود ندارد ولی بدون شك این آمار در روستاها كه هنوز تحت تاثیر سنت و فرهنگ گذشته هستند، بیشتر است.
بنابراین، آموزش خانواده ها و به ویژه والدین برای آگاهی از پیامدهای ناگوار ازدواج زودهنگام و تعیین سطح قانونی ازدواج، می تواند در كاهش چنین ازدواج هایی بسیار موثر و راهگشا باشد.

**برگ برنده در اختیار ایران است
«كامران دادخواه»، استاد اقتصاد دانشگاه «نورث‌ ایسترن» در این گفت و گو به موضوع برجام و نحوه برخورد پیش دستانه با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری منتخب آمریكا برای جلوگیری از بر هم زدن این توافقنامه پرداخته است.
بسیاری در آمریكا فكر می‌كردند كه «هیلاری كلینتون» برنده انتخابات خواهد بود. ولی دو مساله باعث شكست او شد. اول اینكه مردم آمریكا و به ویژه طبقه كارگر از سیاست‌های اوباما ناراحت بودند. دلیل دیگر هم این بود كه كلینتون احساس می‌كرد پیروزی در انتخابات حق اوست و با این فرض وارد رقابت‌ها شد.
در موضوع برجام نیز، مساله به این سادگی نخواهد بود كه ترامپ بخواهد آن را پاره كند، زیرا این یك توافق چندجانبه با شركای متعدد است و دوم رییس ‌جمهوری آمریكا نمی‌تواند هر كاری كه خواست، انجام دهد.
برجام به نفع ایران بوده است و من نمی‌دانم چرا منتقدان این منافع را نمی‌بینند. حتی در آمریكا، بسیاری از مخالفان به باراك اوباما انتقاد می‌كنند كه چرا این همه امتیاز به ایران داده است.
بنابر‌این از فواید برجام برای ایران می‌توان به رشد چشمگیر تولید نفت، آزاد شدن پول‌های بلوكه‌ شده در مناطق مختلف جهان و آسان‌تر شدن مبادلات بانكی اشاره كرد. از دیگر سو، وقتی ایران دچار مشكلی به نام تحریم شد، برخی كشورها با ژست دوستی و رفاقت به ایران نزدیك شدند، اما در عمل تنها منافع خود را تامین كردند.
اگر تحریم ها دوباره رخ دهد، ایران برای مقابله با این خطر احتمالی باید دست به متنوع‌سازی اقتصاد خود بزند.
1-باید محصولات مختلفی در ایران تولید شود؛ اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است كه متنوع باشد. 2- اینكه شركای تجاری و سرمایه‌گذاری ایران باید متنوع و متكثر باشند كه اگر یكی از آنها بدقلقی كرد، بتوان سراغ دیگری رفت. 3- نكته دیگر ایجاد تنوع و كاهش تمركز در نظام تصمیم‌گیری داخلی است.
بنابراین تنها مساله‌ای كه ممكن است برای ایران دغدغه ایجاد كند، صحبت‌های دونالد ترامپ مبنی بر سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت در حوزه انرژی است كه ممكن است روی قیمت نفت اثراتی ایجاد كند. در این مورد هم، ایران باید اتكای خود به نفت را كاهش دهد تا این اثر، كوچك‌تر شود.

متن كامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس كانال تلگرامی
@IrnaArticle با هدف اطلاع رسانی و انعكاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**1194**2040
۰ نفر