نخستين دورهمي نويسندگان بلوچ با رونمايي رمان نيلگ درنيكشهر برگزار شد

چابهار- ايرنا- نخستين دورهمي نويسندگان بلوچ با حضور جمعي از نويسندگان، مسئولان، معتمدان، فعالان فرهنگي و ادبي با رونمايي رمان نيلگ توسط علي اوسط هاشمي استاندار سيستان وبلوچستان در نيكشهر برگزار شد.

به گزارش ايرنا استاندار سيستان وبلوچستان در اين نشست دورهمي اظهار داشت: رونمايي از كتاب رمان 'نيلگ' با موضوع زندگي دادشاه آنهم در شب يلدا نوعي تكريم شب رمان و قصه گويي است.
علي اوسط هاشمي با قدرداني از تلاش هاي شبانه روزي اكبر رئيسي براي جمع آوري مطالب و نوشتن رمان نيلگ و برگزاري نشت دورهمي از سوي بخشداري مركزي نيكشهر افزود: نويسنده اين اثر ارزشمند و ماندگار حاصل عمر خويش را در يك كتاب شكل داده تا واقعه تاريخي در جامعه جاري شود.
وي بيان كرد: برگزاري نشست هاي دورهمي با شركت قشرهاي مختلف در جاي جاي استان و كشور مي تواند در توسعه نگاه ها و وسعت ديد نقش مهمي داشته باشد و شركت كنندگان از قدرت نظرات نقش آفرينان در اين عرصه مي توانند بهره مند شوند.
وي گفت: فرصت حضور در اين نشست هاي دورهمي را با هدف بهره جويي از تراوش فكر و انديشه نخبگان، فرهيختگان و اهل بيان بايد غنيمت شمرد.
وي اظهار داشت: دانشگاهها و آموزش و پرورش در مسير گسترش آموزش زبان و شناخت آداب و تقويت فرهنگ اقوام بايد ايفاي نقش نمايند.
وي ادامه داد: شان نزول شب يلدا در همبستگي، استحكام بخشي روابط و با هم بودن است و مي تواند محور احترام به بزرگان قوم و طايفه را استوار نمايد.
استاندار سيستان وبلوچستان بيان كرد: در جامعه بايد قشرهاي مختلف با نظرات و ديدگاههاي گوناگون دورهم بنشينند و مسائل و مشكلات پيرامون خويش را با بحث و بررسي چاره انديشي و مرتفع كنند.
هاشمي تصريح كرد: ضرورت دارد فرمانداران و بخشداران سيستان وبلوچستان با همراهي اهالي قلم و انديشه از اين مدل و الگو در مسير استفاده از خرد جمعي و تكيه بر ثروت دانايي ديگران استقبال كنند.
وي گفت: زبان بلوچي يكي از زبان هاي اصيل ايراني است كه بخوبي فعالان آن توانسته اند با نشر كتاب و داستانها با اين زبان نقش مهمي در ترويج فرهنگ و ادب بلوچي داشته باشند.
وي با بيان اينكه شب يلدا از پاييز گرفته مي شود و با ورود به زمستان پيام هايي دارد، خاطرنشان كرد: پيام پاييز نمايش كثرت و تنوع رنگارنگ طبيعت است كه به ما مي آموزد نگاهها را به وسعت كثرت آرا و نظرات بايد توسعه داد.
وي تصريح كرد: در عصر ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات نبايد اخبار و رويدادهاي اتفاق افتاده را سانسور كرد.
استاندار سيستان وبلوچستان به بيان فرازي از فرمان هشت ماده اي حضرت امام (ره) توسط دكتر روحاني رئيس جمهوري در آيين رونمايي از منشور حقوق شهروندي، توجه به واقعيت ها را يك ضرورت براي بودن در موضع خدمت بيان كرد.

فرماندار نيكشهر نيز با قدرداني از حضور استاندار سيستان وبلوچستان در جمع نويسندگان بلوچ اظهار داشت: در قرآن كريم 258 بار بر مساله كتابت و 559 بار بر موضوع علم اشاره و تاكيد شده است كه اين تعدد و تكثر بيان نشان از اهميت دانش اندوزي و كتابخواني است.
صاحب گل صالحي افزود: شهرستان نيكشهر با همت جوانان و فعالان فرهنگي و ادبي در عرصه علم و دانش پيشتاز است بطوريكه بيشترين فعالان شبكه هاي مجازي و وبلاگ نويسان سيستان وبلوچستان از خطه اين شهرستان هستند.
وي ادامه داد: دولت تدبير واميد توجه ويژه اي به نويسندگي و جامعه علم، فرهنگ و ادب دارد بطوريكه در اين دولت 222 هزار عنوان كتاب نشر وچاپ و 400 هزار كتاب تجديد چاپ شده اند.
بخشدار مركزي نيكشهر نيز گفت: نشست هاي دورهمي شهرستان نيكشهر از 2 سال قبل بصورت مرتب و با موضوعات مختلف در حال برگزاري است.
محمد بلوچزهي افزود: در اين نشست ها فعالان فرهنگي، ادبي و هنري بخوبي توانسته اند با همفكري يكديگر بسياري از مسائل را بحث و بررسي كنند.
وي ادامه داد: ارج نهادن به تلاش هاي فعالان فرهنگي و ادبي از وظايف مسئولان است.

نويسنده رمان نيلگ نيز اظهار داشت: رمان نيلگ نخستين رمان مرتبط با قوم بلوچ در ايران به زبان فارسي است كه 'انتشارات البرز فر دانش' آن را امسال در ۳۰۹ صفحه منتشر كرده است.
اكبر رئيسي افزود: رمان نيلَگ به عنوان نخستين رمان قوميت بلوچ ايراني است كه طبق قواعد شناخته شده رمان نويسي در كل جهان به زبان فارسي نوشته و در ايران منتشر شده است.
وي ادامه داد: ميرنيلگ به عنوان شخصيت محوري اين رمان است و اين اثر در ژانر تاريخي، حماسي و با پيرنگي فولكلوريك، عاشقانه و جامعه ‌شناسانه است.
وي افزود: رمان سابق من با عنوان «دادشاه» پس از پنج سال موفق به كسب مجوز نشد و من اين رمان نيلگ را با مضمون و پيرنگي مشابه با آن نوشته ‌ام كه نيلگ محل زندگي دادشاه بوده است.
ميرنيلگ به عنوان شخصيت محوري اين رمان در شنبه شانزده برج عقرب به دنيا آمد كه طبق باورهاي محلي روزي نحس به شمار مي ‌رود. براي همين قابله اصرار دارد كه او را بايد از پشت بامي پرتاب كرد كه يا بميرد و يا نحسي از وجودش پاك شود. پدر اعتنايي به اين باور نمي ‌كند و بعدها او در جواني به خان محل تمكين نكرده و متقابلا خان با نقشه ‌اي ماهرانه او را نسبت به زن خود بدگمان مي‌ كند، تا آنجا كه او در فرايند رواني پيچيده ‌اي زن نو عروسش را مي ‌كشد. با پي بردن به واقعيت او از يك كشاورز پركار و سربه زير به يك انتقام جو بدل مي‌شود.
اين رمان به لايه‌ هاي بيروني حوادث اعم از جدال و عشق و نفرت اكتفا نكرده و حتي از ابعاد روانشناختي و جامعه شناختي و فرهنگ و فولكلور نيز گامي فراتر نهاده و خواننده را با اين پرسش ‌هاي اساسي مواجه مي‌ كند كه انسان تا كجا در تعيين سرنوشت خود نقش دارد و در كجا جز يك قرباني تسليم حوادث بيش نمي ‌تواند باشد.
نيلگ يكي از مناطق كوهستاني شهرستان نيكشهر حد فاصل بخش بنت و شهرستان فنوج است كه محل زندگي و فعاليت دادشاه (ميرنيلگ) بوده است.
به گزارش ايرنا، استاندار سيستان و بلوچستان از شب گذشته به شهرستان نيكشهر سفر كرده و قرار است در مدت دو روز از روند اجرايي خط راه آهن چابهار- زاهدان، پروژه هاي بهداشتي و درماني وعمراني نيكشهر و قصرقند بازديد كند و نشست ها و ديدارهايي با قشرهاي مختلف مردم داشته باشد.
بازديد از كلينيك تخصصي نورآوران سلامت، غبار روبي مزار شهداي روستاي كريم آباد، ساختمان جديد فرمانداري و استاديوم ورزشي قصرقند از ديگر برنامه هاي استاندار سيستان وبلوچستان در جنوب استان است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني