۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۷
کد خبر: 82353171
T T
۰ نفر
وزیر كشور تركیه: عامل ترور سفیر روسیه مامور پلیس نیروی ضربتی بود

آنكارا- ایرنا- سلیمان سویلو وزیر كشور تركیه گفت: عامل ترور شامگاه امروز آندری گنادی اوویچ كارلوف سفیر روسیه در آنكارا مامور نیروی ضربتی پلیس بود.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های خبری تركیه، سویلو در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد: عامل ترور امروز 'مولود آلتین تاش' متولد شهر آیدن تركیه بوده و از دو سال و نیم قبل در نیروی ضربتی پلیس در آنكارا فعالیت داشت.
وی بیان كرد: روابط شخصی این شخص در دست تحقیق است.
رسانه های تركیه اعلام كردند كه مادر و خواهر پلیس مهاجم برای بررسی این موضوع دستگیر شده اند.
وی این حمله تروریستی را اقدامی علیه روابط تركیه و روسیه دانست و افزود: در شرایطی كه روابط دو كشور به سرعت رو به توسعه است، این ترور صورت گرفت و در واقع این اتفاق گلوله ای بود كه به سوی تركیه شلیك شد.
وی ادامه داد: این حمله موجب تاثر شدید تركیه شده و ما هم به دولت و مردم فدراسیون روسیه و هم به خانواده سفیر تسلیت می گوییم.
سویلو در مقابل بیمارستان گون آنكارا نیز به خبرنگاران گفت: سفیر روسیه در ساعت 19 و 53 دقیقه به وقت تركیه جان سپرده است.
وی اعلام كرد: مهاجم با مداخله نیروهای امنیتی تركیه از پای در آمده است.
بینالی ییلدریم نخست وزیر تركیه نیز در اطلاعیه ای مكتوب با محكوم كردن این حمله تروریستی، ضمن ابراز تاسف شدید از ترور سفیر روسیه گفت: این اتفاق حمله ای برای تخریب روابط رو به رشد تركیه و روسیه بود.
وی اعلام كرد: در تماسی تلفنی با مدودوف همتای روس خود، وی را در جریان تحولات گذاشته است.
او تصریح كرد كه به دام ترور نخواهند افتاد و اجازه نخواهند داد روابط آنكارا - مسكو از این حادثه شوم متاثر شود.
وزارت امور خارجه تركیه نیز با صدور اطلاعیه ای ضمن ابراز انزجار از حادثه حمله تروریستی به آندره كارلو سفیر فدراسیون روسیه در آنكارا اعلام كرد: تركیه این حمله را به شدت محكوم می كند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مولود چاوووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه كه نیز در حال سفر هوایی به روسیه خبر این حادثه را دریافت كرده بود، این اقدام را زشت خواند.
فكری ایشیك وزیر دفاع تركیه نیز پیش از سفر به روسیه در آنكارا گفت: وقوع این حادثه قابل تامل است و به شدت محكوم می كنیم و پشت سر این حمله هر كس باشد، شناسایی شده و به مجازات خواهد رسید.
وی افزود: در این سفر و در حاشیه دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه ایران و روسیه و تركیه در خصوص بحران سوریه و بررسی اوضاع حلب، با مقامات روسی دیدار و گفت و گو می كند.
همچنین دادستانی تركیه نیز اعلام كرد: پلیس در منزل مهاجم امروز به سفیر روسیه و خانواده او در حال تحقیق است و همه جوانب این حادثه ترور در كوتاهترین زمان روشن خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ترور سفیر روسیه در آنكارا را به شدت محكوم كرد و گفت: این عمل جنایت كارانه با هدف ایجاد اختلاف میان كشورهای منطقه و ایجاد ناامنی و بی ثباتی هر چه بیشتر مبادرت به این گونه اقدامات می كنند.
خاورم/2011/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری