۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82352620
T T
۰ نفر
گزینشگران، به رئیس جمهوری آینده آمریكا رای می دهند

تهران - ایرنا - به گزارش خبرگزاری رویترز، گزینشگران چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریكا امروز در ایالات 50 گانه گرد هم می آیند تا به نامزد مورد نظر خود رای داده و او را روانه كاخ سفید نمایند.

به گزارش روز دوشنبه رویترز، برنامه ریزی شده است تا بر اساس مقررات امروز و شش هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری در تمامی ایالات پنجاه گانه و منطقه كلمبیا جلساتی برپا شود و 538 گزینشگر رای رسمی خود را به رئیس جمهوری و معاون وی بدهند. احزاب جمهوریخواه و دمكرات پیش از برگزاری انتخابات گزینشگران خود را دستچین می كنند تا در رای گیری امروز به نامزد حزب رای دهند.
بسیار بعید است كه این رای گیری در نتیجه انتخابات تغییری ایجاد نماید. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات 18 آبان توانست علیرغم اختلاف دو درصدی در آرای عمومی با پیروزی در 30 ایالت و كسب 306 رای گزینشگران هیلاری كلینتون رقیب دمكرات خود را كه 232 رای گزینشگران را به دست آورد شكست دهد.
به عنوان مثال، دونالد ترامپ كه در ایالت ویسكانسین توانست اكثریت آراء مردمی را به دست آورد از سهمیه 16 گزینشگر آن ایالت برخوردار است. در نتیجه 16 گزینشگر جمهوریخواه ایالت ویسكانسین بر اساس عرف رایج و تعهد خود به ترامپ رای می دهند. با این حال زمزمه هایی از گوشه و كنار شنیده می شود كه برخی از گزینشگران با پیمان شكنی قصد دارند تا به شخصی به غیر از ترامپ یا كلینتون رای دهند.
تعداد اعضای مجمع گزینشگران برابر با مجموع نمایندگان مجلس و اعضای سنا است و به هر ایالت سهمیه ای بر اساس میزان جمعیت آن اختصاص می یابد. این قاعده منجر به افزایش و كاهش سهمیه گزینشگران برخی از ایالات در گذر زمان شده است. نامزد پیروز باید دست كم 270 رای گزینشگران را به دست آورد. پس از رای گیری از گزینشگران كه به طور معمول در مجلس ایالتی برگزار می شود، كنگره 17 دی تشكیل جلسه داده و نتیج رای گیری پس از شمارش آراء اعلام می شود.
بر اساس مقررات فعلی، اگر نامزدی نتواند به دست كم 270 رای دست یابد، مجلس نمایندگان آمریكا كه اكنون در دست جمهوریخواهان است رئیس جمهوری آتی را انتخاب خواهد كرد.
اروپام**3092**
ترجمه: سیّد منصور جاوید** انتشار دهنده: مریم شفیعی
۰ نفر