۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82352282
T T
۰ نفر
صدور مجوز شكار پرندگان همچنان ممنوع است

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این كه وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان بدتر شده است، گفت: صدور مجوز شكار پرندگان از سوی این سازمان همچنان و تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

علی تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان دامپزشكی به عنوان متولی این امر، تاكنون 6 تا 7 استان از جمله تهران، مركزی و مازندران درگیر این ویروس هستند.
وی اظهار كرد: پرندگان مهاجر عامل شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند و ویروسی كه ایران با آن درگیر است، از همان نوع است كه در كشورهای اروپایی و روسیه وجود دارد.
وی تاكید كرد: سازمان حفاظت محیط زیست در همان روزهای نخست شیوع این ویروس در كشور به ادارات كل محیط زیست تمام استان ها بخشنامه كرد كه صدور مجوز شكار پرندگان ممنوع است و افرادی هم كه مجوز دارند، فعلا از شكار خودداری كنند.
مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان حفاظت محیط زیست درباره استفاده برخی رستوران ها از گوشت پرندگان گفت: ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان قابل سرایت به انسان است، از این رو استفاده از گوشت این پرندگان بسیار خطرناك است و قطعا رستوران های دارای مجوز اقدام به چنین كاری نخواهند كرد.
وی افزود: با توجه به این كه پروانه شكار را ممنوع كرده ایم و همچنین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست حتی روزهای تعطیل در مناطق شكار مستقر هستند، از این رو شكار پرندگان تا حدود زیادی كاهش یافته است و اگر هم مشاهده شود با فرد متخلف برخورد قضایی می شود.
آنفلوآنزای پرندگان یك بیماری عفونی پرندگان است كه ویروس آنفلوآنزای سویه A به وجود می‌ آورد.
پرندگان وحشی معمولا ناقل سویه‌ های ویروس آنفلوآنزای با بیماریزایی پایین و كم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس ها دو شكل متفاوت بیماری را ایجاد می كنند كه یكی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار كشنده است.
شكل ملایم بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌ شود، اما ویژگی سویه‌‌های دارای قابلیت بالای بیماریزایی، ایجاد بیماری شدید، ناگهانی و به شدت مسری است كه میزان مرگ و میر ناشی از آن در طی 48 ساعت می تواند به 100 درصد برسد. بسیاری از گونه‌ های پرندگان به ویژه پرندگانی كه در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌ كنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای هستند.
اردك، غاز، قو و مرغ دریایی مخازن طبیعی این ویروس به شمار می‌ روند كه شیوع آن چندی است در استان های مختلف كشور دیده می شود.
علمی 9014**
خبرنگار : كیمیا عبدالله پور*انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر