كاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی كتاب و فیلم در فضای مجازی طی شش ماهه نخست سال

تهران - ایرنا - قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آمارها در شش ماهه نخست سال جاری با توجه به عرضه مناسب در حوزه سینما، شبكه نمایش خانگی و نشر، كاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی كتاب و فیلم را در فضای مجازی تجربه كرده ایم.

نوید آقایی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره پخش غیرقانونی فیلم‌های سینمایی ایرانی از شبكه‌های ماهواره ای افزود: متاسفانه پخش برخی فیلم‌های ایرانی صرفا از شبكه‌های ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران صورت نمی گیرد، بلكه بسیاری از شبكه‌های خارجی محلی هم به پخش آنها اقدام می‌كنند و این آثار نیز عمدتا فیلم ها و سریال‌هایی هستند كه در شبكه نمایش خانگی توزیع شده‌اند.

** تهیه تیزر برای فرهنگسازی دانلود غیرمجاز
وی از تهیه تیزرهایی برای فرهنگسازی در زمینه جلوگیری از دانلودهای غیرقانونی آثار شبكه نمایش خانگی توسط هنرمندان خبر داد و اظهار كرد: اگر تقاضایی برای دانلود غیرقانونی وجود نداشته باشد، عرضه نیز به خودی خود از بین می‌رود.
آقایی از برخورد زودهنگام با مجرمان عرضه غیرقانونی فیلم‌های «ابد و یك روز» و «فروشنده» خبر داد و افزود: واحد حقوقی ستاد به پیگیری موضوع سرقت این فیلم‌ها پرداخت و خوشبختانه با وجود اینكه دو فیلم «ابد و یك روز» و «فروشنده» تكثیر شده بودند، اما مسئولان قضایی و انتظامی از رسیدن آنها به مرحله توزیع جلوگیری كردند و مشكل حل شد.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: همچنین امیدوارم تا نوروز 96 به سازوكاری مناسب برای جلوگیری از پخش فیلم های شبكه نمایش خانگی در كشورهای دیگر برسیم.

** آمار 600 هزار دانلود غیرمجاز صحت ندارد
آقایی در پاسخ به این سوال آمار 600 هزار دانلود غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی چقدر صحت دارد، گفت: این آمار درست نیست زیرا درباره بازدید كنندگان سایت هایی كه امكان دانلود غیرقانونی فیلم ها را فراهم می كنند، هم ابهام وجود دارد. همچنین ممكن است در طول چند دقیقه صدها سایت یك اثر را بازنشر كنند. با این حال این سایت های غیرقانونی به سرعت مسدود می شوند.
وی از برگزاری جلسه مشترك با محمدجواد آذری جهرمی مدیر عامل شركت ارتباطات زیر ساخت برای بررسی دوباره فیلترینگ سایت‌هایی كه به انتشار غیرقانونی محتوای فرهنگی می‌پردازند، طی هفته آینده خبر و ادامه داد: آقای مهندس جهرمی مسئول مستقیم طرح شبكه ملی اطلاعات هستند و در جلسه هفته آینده با او درباره كوتاه تر شدن بازه زمانی مسدود ساختن سایت هایی كه مبادرت به انتشار غیرقانونی آثار می كنند، صحبت خواهیم كرد.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری گفت: همچنین كمیته مشتركی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات تشكیل و سازوكاری برای برخورد جدی با این افراد اندیشیده خواهد شد.
وی تاكید كرد: از فیلمسازان و صاحبان آثار نیز تقاضا داریم كه شكواییه ای را برای برخورد با مجرمان ارائه كنند زیرا دادسراها برای پیگیری حق و حقوق از دست رفته آثار نیاز به شاكیان خصوصی دارند.

**برخورد با مجرمان انتشار غیرقانونی آثار شدت گرفته است
آقایی با بیان اینكه برخورد با مجرمان انتشار غیرقانونی آثار در فضای مجازی در سال های اخیر سرعت گرفته، خاطر نشان كرد: سرعت در برخورد با مجرمان دلیلی بر بی دقتی صاحبان آثار در عرضه فیلم هایشان نیست.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری ادامه داد: برای مثال فیلم «خاك آشنا» ساخته بهمن فرمان آرا كه پس از سال ها اجازه پخش در شبكه نمایش خانگی گرفته بود، توسط یكی از سایت ها به طور غیر قانونی منتشر شده بود كه خوشبختانه بسیار زود جلوی انتشار آن گرفته شد.

** بسیاری از آثار در خارج دوبله و به كشور فرستاده می شود
وی درباره دوبله سریع سریال ها و فیلم های روز دنیا و انتشار آن به شكل رایگان در فضای مجازی نیز توضیح داد: بازار دوبله و انتشار این آثار اقتصادی نیست و این روند، اساسا قاچاق نام نمی گیرد بلكه در حوزه پدیده نفوذ تعریف می شود كه در استان های شرقی و غربی كشور معمولا بیشتر صورت می گیرد. نسبت به انتشار بعضی از این آثار كه مستهجن هم هستند یا مضامین خاص دارند، حساسیت ویژه وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان كرد: تكنون بسیاری از این آثار در خارج از كشور دوبله و به ایران فرستاده می شوند كه با همه گیر شدن شبكه ملی اطلاعات، استفاده از این آثار برای كاربران صرفه اقتصادی نخواهد داشت. زیرا در شبكه ملی اطلاعات، دانلود سریال های داخلی ارزان قیمت تر از دانلود آنها از فضای بین المللی اینترنت است.

** كاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی كتاب و فیلم در فضای مجازی
آقایی با اشاره به آمار كاهش جرایم انتشار غیرقانونی محتوای فرهنگی در فضای مجازی گفت: طبق آمارها در شش ماهه اول امسال با توجه به عرضه مناسب در حوزه سینما، شبكه نمایش خانگی و نشر، كاهش 35 درصدی انتشار غیرقانونی كتاب و فیلم را در فضای مجازی تجربه كرده ایم.
وی با اشاره به ظرفیت سازی جشنواره بین المللی فیلم یاس برای فرهنگسازی در زمینه مقابله با دانلودهای غیرقانونی عنوان كرد: در گفت وگو با چهره ها و هنرمندان سینما، نماهنگ هایی درباره عدم انتشار غیرقانونی فیلم ها در فضای مجازی تهیه شده كه از 27 آذر ماه در فضای مجازی منتشر می شود.
قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اظهار داشت: همچنین برنامه های ماهیانه ای برای حضور هنرمندان در مراكز فرهنگی و گفت وگوی رو در رو با مخاطبان سینما برای جلوگیری از انتشار قانونی داریم زیرا معتقدیم اگر تقاضایی برای دانلود غیرقانونی وجود نداشته باشد، عرضه غیرقانونی نیز به خودی خود از بین می رود.
وی درباره سایر برنامه های فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری برای ممانعت از دانلودهای غیرمجاز آثار شبكه نمایش خانگی توضیح داد: اساسا برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس، یكی از راهكارهای فرهنگی برای فرهنگسازی در این زمینه است زیرا بسیاری از مردم امكان تماشای فیلم ها و سریال های شبكه نمایش خانگی را ندارند یا اینكه با این مدیوم آشنا نیستند اما برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس باعث جذاب تر شدن حوزه شبكه نمایش خانگی می شود.
فراهنگ ** 9246 ** 1071 ** خبرنگار: علیرضا مرادی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
۰ نفر