تهران - ايرنا - دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري يك تفاهم نامه در زمينه برگزاري آزمون هاي تحصيلات تكميلي سال 96 امضا كردند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، اين تفاهم نامه بين ابراهيم خدايي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور و مجتبي علوي فاضل، سخنگوي دانشگاه آزاد اسلامي امضا شد.
خدايي در نشست خبري مشترك با اشاره به تصويب قانون سنجش و پذيرش تحصيلات تكميلي گفت كه اين قانون در 6 ارديبهشت ابلاغ و مقرر شد تا سه ماه آيين‌نامه اجرايي آن به تصويب برسد.
وي با بيان اين كه سازمان سنجش آموزش كشور سابقه همكاري خوبي با دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص برگزاري آزمون‌ها داشته است، گفت: در بحث برگزاري آزمون سراسري اين همكاري كاملا مشهود بود.
وي با بيان اين كه قبل از راي ديوان عدالت اداري جلسه مفصلي بين دانشگاه آزاد اسلامي و سازمان سنجش كشور برگزار شد، ادامه داد: در دوشنبه هفته جاري تفاهم كلي بين دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت علوم در خصوص سنجش و پذيرش دانشجو برقرار شده بود.
وي گفت: اعتماد كامل و متقابلي بين دانشگاه آزاد اسلامي و سازمان سنجش كشور در خصوص برگزاري آزمون‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري وجود دارد.
خدايي با اشاره به محورهاي برگزاري آزمون تحصيلات تكميلي سال 96 گفت: شيوه برگزاري اين آزمون تا حدود زيادي مشابه شيوه برگزاري آزمون سراسري است و هيچ مشكلي درخصوص برگزاري اين آزمون وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: براساس تفاهم صورت گرفته در برگزاري آزمون تحصيلات تكميلي سال 96 علاوه بر رعايت قانون، حقوق دانشگاه آزاد اسلامي و داوطلبان كاملا حفظ مي‌شود. جزئيات برگزاري اين آزمون و نحوه ثبت‌نام در اطلاعيه‌اي مشترك تا ساعتي ديگر بر سايت سازمان سنجش و آموزش كشور و سايت دانشگاه آزاد اسلامي قرار مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه آزمون دكتري و كارشناسي‌ارشد سال 96 به صورت يكپارچه بين موسسات آموزش عالي و دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي‌شود، گفت: آزمون دكتري در 6 اسفند و آزمون كارشناسي‌ ارشد در 8 ارديبهشت سال 96 به صورت يكپارچه برگزار مي‌شود.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه همان ‌طور كه در برگزاري آزمون سراسري تجربه موفقي با دانشگاه آزاد اسلامي داشتيم، خاطرنشان كرد: مطمئنا برگزاري آزمون‌ تحصيلات تكميلي بدون مشكل خواهد بود.
وي با تاكيد بر اين كه دانشگاه آزاد اسلامي يك مجموعه موفق و خودگردان است و بار بزرگي از دوش نظام برمي‌دارد، گفت: سياست ما حمايت از دانشگاه آزاد اسلامي است، چرا كه نقش موثري در رشد و توسعه علمي كشور دارد.
وي افزود: از تمام همكاران دانشگاه آزاد اسلامي، رياست دانشگاه و معاونين و مديركل حقوقي دانشگاه و همچنين همكاران وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش كشور كه در اين مدت سعي در حل مساله و برگزاري موفق آزمون داشتند، تشكر مي‌كنم.
**
ابراهيم خدايي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامي در ارتقاي رتبه ايران با آموزش عالي كشور گفت: «از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران و يكي از بركات آن، رشد و توسعه علم و فناوري است. از 5هزار دانشجو در سال 57 اكنون به 4ميليون و 800 هزار دانشجو رسيده‌ايم و 38درصد اين دانشجويان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي است. وضعيتي كه در كل كشور و نيز ايران نسبت به كشورهاي منطقه وجود دارد كه باثبات‌ترين و باامنيت‌ترين كشور است، يكي از بركات آن اين است كه اكنون توانسته‌ايم در حوزه علم و فناوري موفق شويم.»
خدايي ادامه داد: «مطمئنا دانشگاه آزاد اسلامي هم سهم بسيار بزرگ و بسزايي در اين بخش دارد و واقعيت اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي غير از اينكه سهم خود را ايفا كرده است، امتيازهاي ديگري هم داشته است و آن اينكه هزينه‌اي را تحميل نمي‌كند و به صورت مستقل اين كار را انجام مي‌دهد.»
خدايي افزود: « برخي از واحدهاي آن مانند علوم تحقيقات و بعضي واحدهاي استاني در تراز دانشگاه‌هاي بسيار خوب كشور هستند.»
او افزود: «به هرحال ما الان از بحث كميت عبور كرده‌ايم و بايد بر روي كيفيت تمركز كنيم. دانشگاه آزاد اسلامي هم با روش‌‌هاي هوشمند درآمدزايي را مدنظر قرار داده است تا اين كيفيتي كه اكنون دارد بهتر كند و به رشد و توسعه علمي كشور بيشتر كمك كند.»
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامي حتما در برگزاري آزمون‌ها تاكنون موفق بوده است. همين الان 30درصد حوزه‌ها، عوامل، استادان و طراحان سوالات ما در دانشگاه آزاد اسلامي است و اگر اين دانشگاه با ما همكاري نكند، در بحث برگزاري آزمون‌ها به چالش برمي‌خوريم و مشخص است كه اين موفقيت دانشگاه آزاد اسلامي بوده است.»
او افزود: ما اين تجربه همكاري طولاني كه با دانشگاه آزاد اسلامي داريم در هيچ قسمتي از حوزه‌هاي آموزش عالي كشور نداشته ايم و به دليل شناختي كه راجع‌ به دانشگاه آزاد اسلامي و اينكه مي‌دانستيم با تعامل با آن‌ها همه مشكلات حل مي‌شود، تاكنون در باره اي مشكل اخير هيچ مصاحبه اي نكرده‌ام.

**اجراي قانون از امسال
ابراهيم خدايي هم‌چنين درباره اجراي قانون سنجش و پذيرش از امسال گفت: «اين قانون 18 اسفند تصويب و در ارديبهشت امسال ابلاغ شد. اين قانون سه ماه بعد از تصويب لازم‌الاجراست و درباره آزمون ارشد كه يك حالت ثابت دارد، تغييرات خاصي را نداده‌ايم، اما با توجه به اين كه در آزمون دكتري تغييرات زيادي در رابطه با درصدهاي تاثير آزمون تا 50 و 70 درصد رخ داد. در آن قانون گفته‌اند تبديل اين درصدها بايد هر سه سال يكبار انجام شود و شما نمي‌توانيد بيشتر از 10درصد تعديل كنيد، مثلا سهم آزمون 50درصد و سهم مصاحبه و بررسي‌هاي ديگر هم 50 درصد باشد و اين قانون مي‌گويد كه اين موضوع را يكسال قبل اطلاع دهيد.»
خدايي گفت: «اين قانون لازم‌الاجراست و برداشت ما اين بود كه ابتدا قانون بايد اجرا شود و از اين به بعد تغييرات را از يك سال پيش اطلاع دهيم.»

**دانشگاه آزاد بزرگترين دستاورد انقلاب
مجتبي علوي فاضل در ادامه اين جلسه با تبريك هفته وحدت و ميلاد مسعود حضرت رسول‌(س) با اشاره به اقدام دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص قانون سنجش و پذيرش گفت: پيگيري‌هاي قانوني دانشگاه آزاد اسلامي براساس قانون و در راستاي اجراي قانون و حقوق حقه دانشگاه آزاد اسلامي ادامه دارد.
وي افزود : دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يكي از بزرگترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي داراي حساسيت‌هايي است و براساس اين حساسيت‌ ها در راستاي احقاق حقوق آن تلاش شد.
وي با بيان اين كه بحث سنجش و پذيرش دانشجو براي دانشگاه آزاد اسلامي داراي اهميت بالايي است،گفت : از آنجا كه اين موضوع براي داوطلبان حائز اهميت است و همچنين دانشگاه آزاد اسلامي نزديك به 38درصد از بار آموزش عالي را بردوش مي‌كشد، بر خود لازم دانستيم در مقابل اين مساله بي‌تفاوت نباشيم.
علوي فاضل با بيان اين كه ما در دانشگاه آزاد اسلامي به قانون احترام مي‌گذاريم و نسبت به اجراي قانون حساسيت فراوان وجود دارد، گفت: هدف از حساسيت در اجراي اين قانون كمك به تمام داوطلبين در سراسر كشور است.
وي خاطرنشان كرد: از تمام خبرگزاري‌ها مي‌خواهم كه به ايجاد آرامش و اعتماد كمك كرده و ذهن داوطلبان را مشوش نكنند.
سخنگوي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه قانون بايد فصل‌الخطاب باشد، گفت: تمام تلاش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامي به خاطر اين بود كه قانوني كه موردنظر قانون‌گذار است، به درستي و با رعايت سياست‌هاي كلي نظام و حقوق داوطلبان اجرا شود و هيچ ابهامي در آن وجود نداشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامي در هيچ مرحله‌اي نه قبل و نه حتي بعد از راي مجدد ديوان عدالت اداري خود را فارغ از قانون ندانسته است.
وي با بيان اين كه تا به امروز تجربه خوبي در برگزاري آزمون بين سازمان سنجش آموز كشور و دانشگاه آزاد اسلامي وجود داشته، گفت: بدون شك ارتباط ما با سازمان سنجش آموزش برگزاري آزمون‌ها هيچ مشكلي ندارد و براساس قانون كماكان با سازمان سنجش همكاري داريم.
وي با بيان اينكه داوطلباني كه در سامانه دانشگاه آزاد اسلامي براي آزمون تحصيلات تكميلي ثبت‌نام كرده‌اند، مطمئن باشند كه هيچ حقي از آنها ضايع نمي‌شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان امانتدار در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده براي آزمون تحصيلات تكميلي را به داوطلبان عودت مي‌دهد.
علوي فاضل افزود: معاون اداري و مالي دانشگاه آزاد اسلامي از ساعاتي قبل پيگير بازگرداندن مبالغ پرداخت شده توسط داوطلبان شده‌ است.
وي با بيان اين كه تمامي داوطلبان در مقاطع تحصيلات تكميلي بايد در سامانه سنجش آموزش كشور ثبت‌نام كنند، گفت: اگر فردي به طور همزمان در سامانه‌هاي سازمان سنجش آموزش و دانشگاه آزاد اسلامي ثبت‌نام كرده، مبلغ پرداخت شده به دانشگاه آزاد اسلامي براساس اطلاعيه‌اي كه اوايل هفته آينده صادر مي‌شود به حساب وي بازگردانده مي‌شود، اما اگر كسي تنها در سامانه دانشگاه آزاد اسلامي ثبت‌نام كرده، بايد تا پايان ثبت‌نام در سايت سازمان سنجش آموزش كشور نيز ثبت‌نام كند و مبلغ پرداخت‌ شده به دانشگاه آزاد به وي بازگردانده مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تاكيد مي‌كنم ملاك شركت در آزمون دكتري و كارشناسي‌ارشد ثبت‌نام در سايت سازمان سنجش آموزش كشور است.
وي افزود: مربيان دانشگاه آزاد اسلامي كه عضو هيات علمي و واجد شرايط براي استفاده از سهميه مربيان براي پذيرش در دكتري تخصصي هستند، بايد از دفترچه شماره 2 كه توسط دانشگاه آزاد اسلامي منتشر مي‌شود، وضعيت خود را پيگيري كنند.
همچنين داوطلبان استعداد درخشان نيز بايد در مرحله بعد واجد شرايط بودن خود را تاييد كنند.
وي با بيان اينكه تنها هدف از پيگيري‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي براي برگزاري آزمون تحصيلات تكميلي، احقاق حقوق دانشگاه و داوطلبين بود، گفت: ما به دنبال تقابل با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيستيم و ملاك و مرجع دانشگاه آزاد اسلامي قانون است.
شبك **1455**1917**تنظيم كننده:جمال حسيني*انتشار دهنده :سيد محمدباقر نوربخش