۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82342957
T T
۰ نفر
افزایش 29 سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه با وجود كاهش بارندگی

ارومیه- ایرنا- دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به كاهش بارندگی ها در سال جاری اشاره كرد و گفت: سطح دریاچه ارومیه در روز جاری/دوشنبه/ 29 سانتی متر بالاتر از سطح این دریاچه در زمان مشابه سال گذشته است.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه میزان بارندگی ها بر اساس آمار رسمی در آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد كاهش یافته است، افزود: افزایش آب دریاچه ارومیه با شرایط آب و هوایی موجود، نشانگر موفقیت دولت در بحث احیای این دریاچه است.
وی با بیان اینكه هم اكنون یك میلیارد و 900 میلیون مترمكعب آب در دریاچه ارومیه موجود است، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، میزان آب دریاچه ارومیه طی 10 سال آینده باید به تراز اكولوژیك برسد و از مرز 14 میلیارد مترمكعب عبور كند.
وی انتقال آب از سد كانی سیب را بزرگترین طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان كرد و افزود: این طرح تا پایان سال 1398 شمسی به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینكه، پروژه انتقال آب از كانی سیب به دریاچه ارومیه 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، گفت: تاكنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح هزینه شده است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاكید بر اینكه تخصیص به موقع اعتبار نقش بسزایی در تسریع روند اتمام طرح های احیای دریاچه ارومیه دارد، اظهار كرد: زمانبندی احیای دریاچه ارومیه طبق برنامه ریزی قبلی پیش رفته است و روند قابل قبولی دارد.
سرخوش همچنین با اشاره به همكاری مناسب دستگاه های اجرایی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار كرد: همدلی و هماهنگی خاصی در بدنه دولت برای احیای این دریاچه وجود دارد.
به گزارش ایرنا،امسال شاهد بارش 74 میلیمتر باران در حوضه ارس، 24 میلیمتر در حوضه دریاچه ارومیه و 24.5 میلیمتر در حوضه آبریز زاب بودیم كه به ترتیب نیم درصد، 63 درصد و 73 درصد كمتر از میزان بارش مدت مشابه سال آبی گذشته بوده است.
در كنار بارش های فصلی، از جمله مهمترین برنامه های احیای دریاچه ارومیه بازشدن سدها و روان شدن آب آنها به سمت دریاچه است كه این امر پس از كارشناسی های ستاد احیا و وزارت نیرو انجام می گیرد و هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است؛ این استان 12 سد دارد و به زودی سدهای كانی سیب و سیلوه نیز به آنها اضافه می شود.
مخاطبان عزیز می توانند اخبار لحظه ای را در كانال تلگرامی ایرنای آذربایجان غربی به آدرس @irnaoromiye مشاهده كنند.
3214/3072 ** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی

سرخط اخبار استان‌ها