۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۶
کد خبر: 82339204
T T
۰ نفر
فشارهاي درسي و افزايش افسردگي در ميان دانشجويان پزشكي

تهران- ايرنا- پژوهشگران معتقدند كه بسياري از دانشجويان پزشكي در سراسر جهان به خاطر استرس هاي درسي با افسردگي دست و پنجه نرم مي كنند.

به گزارش روز جمعه گروه علمي ايرنا از يونايتدپرس، پژوهشگران كه نتايج 200 مطالعه روي 129 هزار دانشجوي پزشكي در 47 كشور را آناليز كردند، نرخ افسردگي و يا مشاهده علائم آن را در ميان دانشجويان پزشكي 27 درصد اعلام كردند و افزودند كه تنها 16 درصد از اين دانشجويان براي درمان اقدام مي كنند.
دكتر داگلاس ماتا از دانشكده پزشكي هاروارد كه رياست اين مطالعه را برعهده داشت، گفت: دستيابي به ارزيابي هاي معتبر درباره ميزان افسردگي و حتي افكار خودكشي در ميان دانشجويان پزشكي، براي پيشگيري، درمان و تشخيص علل فشارهاي عاطفي در ميان اين دانشجويان مهم محسوب مي شوند.
اين آناليز كه براساس تازه ترين تحقيقات صورت گرفت، همچنين از شيوع بالاي افسردگي در ميان رزيدنت ها حكايت دارد كه نشان مي دهد اين معضل تمامي سطوح آموزش پزشكي را درگير كرده است.
به گفته محققان، در كل با توجه به اين داده ها، افسردگي و حتي علائم خودكشي در ميان دانشجويان پزشكي مي تواند سلامت طولاني مدت پزشكان و همچنين كيفيت مراقبت ارائه شده در مراكز آكادميك پزشكي را تحت تاثير قرار دهد.
پژوهشگران، اين افسردگي را عمدتا حاصل استرس و اضطراب ناشي از رقابت هاي سخت درسي در دانشكده هاي پزشكي مي دانند و تاكيد دارند كه تجديدنظر در برنامه درسي مراكز تحصيلي و نيز در نحوه ارزيابي درسي دانشجويان مي تواند اين استرس ها را كاهش دهد.
نويسندگان اين مطالعه در يك بيانيه خبري تصريح كردند كه لازم است تلاش هاي مستمري براي كاهش موانع ارائه خدمات سلامت رواني صورت بگيرد كه از جمله آن، از بين بردن'بدنامي' افسردگي است.
يافته هاي اين مطالعه در شماره ششم دسامبر مجله American Medical Association منتشر شد.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان *انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/
۰ نفر