۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82338984
T T
۰ نفر

شاعر خراساني متخلص به بقا دار فاني را وداع گفت

۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82338984
شاعر خراساني متخلص به بقا دار فاني را وداع گفت

مشهد- ايرنا- علي باقرزاده شاعر خراساني متخلص به بقا در سن 87 سالگي بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت.

به گزارش روز جمعه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، علي باقرزاده شاعر قصيده هاي روشن آفتاب، در واپسين بيت سروده هايش را نا تمام گذاشت و عصر روز گذشته به ديار باقي شتافت.
وي در سال 1308 در مشهد به دنيا آمد و در طول دوران تحصيلي و زندگي با استادان و بزرگان بسيار رابطه داشت و در بدو جواني براي آموختن زبان انگليسي و عربي و برخي تعليمات ديگر از حضور حاج آقا عابدزاده ، استاد محمدتقي اديب نيشابوري، حاج شيخ علي اكبر نوغاني و دكتر رسا بهره برد.
استاد باقرزاده نه تنها شاعر كه يك خيّر مدرسه ساز، كارآفرين موفق و مدير نمونه هم بود.
از وي پنج فرزند شامل دو دختر و سه پسر به ياد گار مانده است كه همگي داراي تحصيلات عاليه هستند.
اشعار ايشان در جرايدي مانند يغما، وحيد، مشكوه و مجله فرهنگ و آموزش و پرورش و نيز برخي كتب درسي چاپ و برخي از آنها نيز به زبان انگليسي ترجمه شده اند.
همچنين چندين كتاب به نام هاي لطيفه ها در باب حاضر جوابي هاي شاعران، تراز يزدي در باب زندگي عبدالوهاب تراز، 10 مقاله در كتاب سال مشهد، چهل حديث (ترجمه منظوم چهل حديث رضوي) ، ياد مادر، گزيده اشعار ايشان در كتابي به نام نسيمي، ديوان شعر زلال بقا سفر به مسكو و سن پترزبورگ با همكاري دكتر رزم جو ، سفر به مسكو و سير آفاق در باب سفر به كشورهاي آسيا، اروپا، آفريقا و آمريكا و كتاب بزم محبت پيرامون مدايح ،مراثي و كلمات ائمه اطهار از جمله آثار باقي مانده از ايشان است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي در پيامي درگذشت استاد باقر زاده شاعر معاصر و قصيده سراي خراسان را تسليت گفت.
سعيد سرابي در اين پيام آورده است: امشب دگر چشمان سرخش تر نخواهد شد، هم صحبت تنهايي اش دفتر نخواهد شد/ بر پشت جلد چشم خود امضا زد و خوابيد، پرواز يك شاعر ازين بهتر نخواهد شد.
وي ادامه داد: استاد باقر زاده، بقاي شعر خراسان، آخرين مصراع قطعه باورش را سرود و ديده بر آستان حضرت دوست بسود و بال به سوي باغ جنان و رحمت غفران گشود.
به گفته وي، اين شاعر خراساني در حالي روي در نقاب خاك كشيد كه ساحت منير شعر خراسان ، همچنان به طبع درخشان و روح انديشه ي والاي او نياز داشت.
سرابي خاطر نشان كرد: استاد باقر زاده در قطعه سرايي سابقه ديرينه داشت و قطعات دل نواز او در دوره شعر معاصر، او را پس از بانو پروين اعتصامي ، سرآمد قطعه سرايان ادب فارسي قرار داده و در پاره اي از روزگار با ديگر اساتيد هم عصر و خبره شعر وشاعري ، مشهد را نگين درخشان شعر فارسي ساخته بود.
به گفته وي از خرمن اندوخته قريحه او ، چه بذرها كه به دشت دلهاي مشتاق ريخت و چه دل ها كه از جوهر ذوق او در مسير نيكي و راستي برانگيخته شد.
در ادامه پيام مزبور آمده است: مساعي مستمر، مؤثر و خالصانه او در دايره شعر خراسان ، چراغي نوراني شد كه نسل ها پس از وي در سايه ي آن نور پرفروغ، چراغ ها خواهند افروخت و اين برگ زرين از كتيبه شعر وادب فارسي ، همچنان درخشان و پر طراوت خواهد ماند.
مراسم تشييع پيكر شادروان استاد علي باقرزاده صبح شنبه برگزار مي شود.
وي در مقبره الشعرا در آرامگاه فردوسي در كنار ياران ديرينش آرام خواهد گرفت.
3027 / 6053 خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
۰ نفر