۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۱
کد خبر: 82338555
T T
۰ نفر
برگزاري جشنواره «روزهاي ايران» در شهر پلزن جمهوري چك

تهران - ايرنا- مراسم افتتاحيه جشنواره «روزهاي ايران» با حضور جمع زيادي از مقامات فرهنگي و دانشگاهي و دانشجويان در شهر پلزن جمهوري چك با همكاري دانشگاه بوهمياي غربي و سفارت جمهوري اسلامي ايران در پراگ برگزار شد.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا، در اين مراسم ويژه، علي اكبر جوكار كاردار جمهوري اسلامي ايران در جمهوري چك، با تبيين اقدامات صورت گرفته براي گسترش روابط دو كشور در سال هاي اخير، سفر محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان به چك در آبان ماه جاري و ارتقاء سطح روابط ديپلماتيك را نقطه عطف روابط دو كشور توصيف كرد.
وي اظهار كرد: يكي از مؤلفه هاي مهم روابط ايران و چك، همكاري هاي فرهنگي و دانشگاهي است كه دانشجويان و اساتيد دانشگاه بوهيماي غربي با برگزاري جشنواره روزهاي ايران، قدمي مهم در اين راستا برداشته اند.
ترزا شلهوفروا معاون رييس دانشگاه چك نيز در سخناني با ابراز خرسندي از برگزاري جشنواره روزهاي ايران، گفت: خوشبختانه برخي دانشجويان دانشگاه پلزن در چند نوبت به ايران سفر كرده و به خوبي با ايران آشنا هستند كه نمود آن را در اين جشنواره مي توان ديد.
اوا هرينكوا معاون شهردار پلزن نيز طي سخناني برگزاري جشنواره روزهاي ايران را مقدمه اي براي تعميق شناخت مردم پلزن از ايران دانست.
در ادامه مراسم، پاول واژكا رييس دانشكده فلسفه دانشگاه پلزن، با اشاره به تاثير برگزاري جشنواره هايي از اين دست بر شناخت فرهنگ هاي مختلف از يكديگر، اظهار داشت: روابط دانشگاه پلزن با ايران گسترش خواهد يافت.
در افتتاحيه جشنواره روزهاي ايران، همچنين فيلمي كوتاه از جاذبه هاي فرهنگي و گردشگري ايران به همراه مستند دانشجويان پلزن كه به ايران سفر كرده اند، به نمايش درآمد كه با استقبال مواجه شد.
اين جشنواره سه روزه شامل نمايشگاه عكس هاي دانشجويان پلزن از نقاط مختلف ايران، كتاب هاي ترجمه شده به زبان هاي فارسي و چك، نشست هاي معرفي فرهنگ ايران، ارائه پروژه هاي همكاري بين دانشگاه هاي ايران و چك، بحث با ايرانيان مقيم چك، سخنراني در خصوص صنعت سينماي ايران، معرفي شعر ايران و مراسم شعرخواني و نمايش دو فيلم ايراني «حكايت عاشقي» و «كفشهايم كو» است.
شهر پلزن سال 2015 به عنوان شهر فرهنگي اروپا انتخاب شده بود و يكي از شهرهاي مهم جمهوري چك و مركز استان بوهيماي غربي است كه مقر برخي صنايع مهم چك و اروپا از جمله شركت مشهور «حمل و نقل اشكودا» است.
شبك**1983**1917*تنظيم كننده: مرتضي رنجبران **انتشار دهنده:سيد محمد باقر نوربخش
۰ نفر