توسعه همكاری كتابخانه های ملی پاكستان و ایران/ ایجاد غرفه ایران در كتابخانه ملی پاكستان

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان روز چهارشنبه در ملاقات رئیس كتابخانه ملی این كشور، با تاكید بر اهمیت فوق العاده روابط فرهنگی دوملت و دو كشور همسایه، پیشنهادهایی را برای گسترش همكاری كتابخانه های ملی دو كشور به عنوان گوشه ای از همكاری های گسترده فرهنگی میان ایران و پاكستان مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'مهدی هنردوست' سفیر كشورمان و 'شهاب الدین دارایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان ضمن دیدار و گفت و گو با 'سید غیور حسین' رئیس كتابخانه ملی پاكستان، از بخش های مختلف این كتابخانه از جمله گنجیه ارزشمند صدها جلسه كتاب نسخه خطی فارسی كه این گتابخانه نگهداری می شود، بازدید كردند.
هنردوست در این ملاقات، پیشنهاد امضای تفاهم نامه میان كتابخانه های ملی ایران و پاكستان را مطرح كرد. طرف پاكستانی ضمن استقبال از پیشنهادهای سفیر ایران برای گسترش همكاری كتابخانه های ملی دو طرف، به 'سند برنامه مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی و هنری' شامل بندهای مختص به همكاری كتابخانه های ملی دو كشور، كه در جریان سفر محمد نواز شریف نخست وزیر پاكستان به تهران در سال 1393 امضا شد، اشاره كرد و گفت: این سند همچنان دارای اعتبار است و به دلیل زمان بر بودن تشریفات و مقدمات لازم برای امضای تفاهم نامه مجزا، می توان با استناد به همان سند برنامه مبادلات فرهنگی، همكاری میان دو كتابخانه را گسترش داد.
سفیر كشورمان همچنین پیشنهاد ایجاد 'غرفه دائمی ویژه ایران' را در كتابخانه ملی پاكستان مطرح كرد كه مورد استقبال طرف پاكستانی قرار گرفت.
رئیس كتابخانه ملی پاكستان با بیان اینكه كتاب های زیادی با موضوع های مختلف درباره ایران در این كتابخانه وجود دارد، گفت: علاوه بر كتاب های موجود، بطور مستمر كتاب های جدیدی نیز از سوی نهادی مختلف ایرانی از جمله رایزنی فرهنگی به این كتابخانه اهدا می شود كه بدلیل نبود غرفه ایران در این كتابخانه، این كتاب ها هم مثل سایر كتاب ها براساس موضوع، دسته بندی شده و در قفسه های مختلف قرار گرفته است.
وی گفت كه در صورت ایجاد غرفه ویژه ایران در كتابخانه ملی پاكستان، می توان تمام كتاب های مربوط به ایران را به این غرفه انتقال داد تا علاقه مندان، بتوانند با سهولت بیشتر به این كتاب ها دسترسی داشته باشند.
سید غیور حسین همچنین گفت كه حدود 600 كتاب نسخه خطی مربوط به قرون گذشته در این كتابخانه نگهداری می شود كه حدود 400 جلد آن كتاب های فارسی و از آثار دانشمندان و ادیبان بزرگ فارسی زبان شبه قاره و ایران است.
هنردوست همچنین موضوع برگزاری كارگاه های آموزشی مشترك در حوزه كتابداری، ترمیم كتاب های قدیمی و نسخ خطی و نیز برگزاری نمایشگاه های مشترك، تبادل كتاب و تبادل كارشناس میان كتابخانه های ملی دو كشور را پیشنهاد كرد و گفت: ظرفیت های بسیار زیادی در ایران برای انجام انجام همكاری های مشترك در حوزه های یاد شده وجود دارد.
سفیر كشورمان همچنین پیشنهاد سفر رئیس كتابخانه ملی پاكستان به تهران و یا رئیس آتی كتابخانی ملی ایران به اسلام آباد را با هدف بررسی راه های گسترش همكاری های دوجانبه پیشنهاد كرد.
پیشنهادهای هنردوست مورد استقبال طرف پاكستانی قرار گرفت و قرار شد مقدمات سفر سید غیور حسین به تهران و یا سفر همتای ایرانی وی به اسلام آباد بررسی شود.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی