۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۸:۴۶
کد خبر: 82335984
T T
۰ نفر
اجرای طرح های آبخیزداری 6 استان كشور توسط خیرین/بحران آب در 736 روستا

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر كنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این كه 736 روستای كشور با بحران كم آبی مواجه اند، گفت: اكنون برای تامین آب سفره های زیرزمینی و شرب روستاییان، اجرای طرح های آبخیزداری 6 استان كشور توسط خیرین انجام می شود.

«محمدعلی فتاحی اردكانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه اكنون 353 روستای كشور با بحران آب مواجه اند، افزود: اجرای طرح های آبخیزداری در استان های هرمزگان، كرمان، خراسان رضوی، گلستان، مركزی و فارس در حال اجراست و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.
به گفته وی، با توجه به شرایط خشكسالی و كمبود منابع آبی، اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری از اولویت های ویژه در كشور است زیرا با استحصال روان آبها با كمترین هزینه علاوه بر تامین آب سفره های زیرزمینی، نیاز بهداشتی روستاییان برای داشتن آب بهداشتی و سالم تامین می شود.
وی، استان هرمزگان را در این امر پیشرو دانست و اظهارداشت: دراوایل دهه 80 استان هرمزگان با كمك خیرین خود توانست این طرح ها را اجرایی كند به طوری كه اكنون این استان دارای مجمع خبرین آبخیزداری است.
این مقام مسئول با بیان اینكه بدون وجود آب سالم، سلامت و بهداشت معنایی نخواهد داشت، افزود: اكنون به دنبال ترویج فرهنگ كمك و مشاركت مردمی در اجرای طرح های آبخیزداری هستیم، زیرا این اقدام خیرین دست كمی از هزینه كرد ساخت مدرسه، بیمارستان و ازدواج جوانان ندارد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد تولید آب سالم و بهداشتی برای روستاییان می تواند در كاهش هزینه های درمان نقش بسزایی داشته باشد كه این، به كاهش هزینه های دولت منجر می شود.
فتاحی اضافه كرد: بنابراین سازمان جنگل ها اطلاعات كارشناسی و فنی مناطق را برای اجرای طرح های آبخیزداری در اختیار كانون جهادگران خیرین قرار می دهد تا مشكل استحصال آب در كشور حل شود.

** كمك 950 میلیون تومانی به آبخیزداری روستای آقصه فارس
فتاحی اردكانی افزود: به همین منظور «خداكرم جلالی» رئیس سازمان جنگل ها و آبخیزداری با امضای تفاهم نامه ای با كانون جهادگران وزارت جهاد كشاورزی (هشت سال دفاع سازندگی)، تلاش دارند با تسهیل گری و استفاده از خیرین در این پروژه فعالیت كنند.
وی اظهارداشت: بنابراین با همكاری یكی از خیرین استان فارس مبلغ 9 میلیارد و 500 میلیون ریال (950 میلیون تومان) اعتبار به روستای آقصه اختصاص یافت كه سالیانه می تواند 150 هزار مترمكعب روان آب سیلابی را مهار و به آبخوان ها بازگرداند تا آب 30 حلقه چاه تامین شود.
وی یادآورشد: بیشتر روستاها و استان های كشور با مشكل كمبود آب مواجه اند آن هم درحالی كه سالیانه پنج هزار میلیارد ریال توسط خیرین استان فارس برای ساخت بیمارستان ها هزینه می شود؛ بنابراین نیاز است مسئولیت بخشی از هزینه های تامین آب را خیرین برعهده بگیرند.
این مقام مسئول گفت: «كانون جهادگران خیرین» نسل هشت سال دفاع مقدس وزارت جهاد كشاورزی هستند كه حلقه واسط بین سازمان جنگل ها (دستگاه فنی و تخصصی) با مردم را پوشش می دهند و امیدواریم چنین تشكل هایی بیش از پیش در سراسر كشور شكل گیرد.
اقتصام **9186 ** 2023** خبرنگار: هما همت خواه ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر