ولایتی:اتفاق نظر بر نقض برجام بودن تمدید تحریم ها/ ایران پاسخ محكمی خواهد داد

تهران- ایرنا- عضو كمیته نظارت بر برجام گفت: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند اگر مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهوری آمریكا امضا شود، نقض برجام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر ولایتی روزسه‌شنبه در حاشیه نشست خبری كنفرانس امنیتی تهران درباره تصمیم ایران برای پاسخ به تمدید تحریم ها افزود: این تصمیم در هیئت نظارت بر برجام گرفته می‌شود.
وی تاكید كرد: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند كه اگر مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهوری آمریكا امضا شود، نقض برجام است و قطعا جمهوری اسلامی ایران، پاسخ مقتضی، روشن و محكمی خواهد داد.

**ایران و روسیه بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی می دانند/همكاری مشترك دو كشور ادامه می یابد
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره پیام پوتین به رییس جمهوری ایران گفت: بنده در آن جلسه نبودم ولی در ملاقاتی كه بعد از آن جلسه با لاورنتیف كه نماینده ویژه آقای پوتین است، مباحث مختلفی مورد بحث قرار گرفت كه عمده آن مسایل پیرامون مربوط به سوریه بود.
وی با بیان این كه ایران و روسیه دارای اشتراكات زیادی در سوریه هستند، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاكید كرد و افزود: با هر پیشنهادی كه مقدمه ای برای تجزیه این كشور باشد، مخالف هستیم.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك افزود: ایران و روسیه مصمم هستند كه به دولت سوریه تا آزاد سازی حلب كمك كنند تا مقدمه ای برای آزادسازی شهرهای دیگر سوریه از دست تروریست ها به ویژه النصره كه مرتبط با القاعده هستند، شود.
ولایتی ادامه داد: كاری كه روسیه و چین در یكی دو روز اخیر انجام دادند، وتوی قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت بود كه كار مهمی بود. اگر این قطعنامه تصویب می شد در حقیقت مقدمه ای برای تجزیه سوریه بود و این كار از عهده روسیه بر می آمد كه به دنبال آن، چین هم رای خود را به آن اضافه كرد.
وی اضافه كرد: دو كشور معتقدیم كه بشار اسد رییس جمهوری قانونی سوریه است و باید دوره اش تمام شود و مانند بقیه آحاد این كشور در انتخابات بعدی شركت كند. هر دو معتقدیم تا زمانی كه تروریست ها از این كشور خارج نشدند به كمك مان ادامه دهیم.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است كه تروریست ها نمی توانند به تروریست های میانه رو یا تند رو تقسیم شوند. چرا كه خود تروریست بدترین شكل تندروی است. بنابراین همكاری ایران و روسیه در رابطه با سوریه و در زمینه های دوجانبه با تاكیدات مكرری كه روس ها كردند و صحبت هایی كه نماینده ویژه پوتین با ما داشت، ادامه خواهد داشت.
ولایتی همچنین به همكاری های ایران و روسیه در موضوعات دیگر اشاره كرد و گفت: همكاری دو كشور یك همكاری مهمی در حوزه های مختلفی بود كه آخرین نمود آن بین ایران و روسیه غیر از مسایل منطقه همكاری در موضوع نفت است. اگر روس ها در موضوع نفت همكاری نمی كردند و كاهش 300هزار بشكه ای در تولیداتشان نمی دادند، معلوم نبود اجلاس اوپك و كشورهای غیراوپك به نتیجه برسد و قطعا درخواست ایران برای این كار و دستور پوتین كارساز بوده است و این یك نمونه جدید و برای اولین بار است كه اتفاق افتاده است.

**تحلیلی از شرایط منطقه
ولایتی در ادامه به تحلیل شرایط منطقه پرداخت و گفت: تحولات بسیار پرسرعت این منطقه و تاثیرش در جهان و تاثیر متقابل فعالین سیاسی بین المللی در این منطقه موجب شده است كه در غرب آسیا تحولاتی پیش بیاید كه بسیار با سرعت پیش برود به طوری كه سرعت تحولات خیلی بیشتر از سرعت تحلیل ها است. سرعت تحولات در تاریخ معاصر بی نظیر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به این كه در منطقه است و حرف اول را به لحاظ تاثیرگذاری در بین كشورهای منطقه می زند و به دلیل این كه در این كشور یك ظرفیت بسیار مهم و با تاریخ طولانی فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، می توانند این ظرفیت ها از قوه به فعل در آیند و در داخل كشور و خارج از مرزهای ما تاثیرگذار باشند؛ همانطور كه بودند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران كه اتفاق افتاد از همان اول حضرت امام (ره) صحبت از صدور از انقلاب را كردند كه بعضی ها فكر می كردند این صدور یك امر فیزیكی و سخت افزاری است؛ در حالی كه یك امر فرهنگی است. تحولاتی به این عظمت در ایران اتفاق افتاده است؛ طبیعی است كه از مرزها عبور كند و به جاهای دیگر دنیا برود.
ولایتی گفت: بعد از فروپاشی شوروی سابق ادعای آمریكایی ها این بود كه دنیا به سمت یك شاكله واحد می رود؛ همان بحث دهكده جهانی كه مك لوهاند مطرح كرده بود و تنها ابرقدرتی كه می تواند و باید امنیت منطقه را تامین كند آمریكا است. این را بوش در اوایل دهه 90 در مراسم صبحگاهی نیروی دریایی بیان كرد كه بعد از فروپاشی شوروی ما تنها ابرقدرتی هستیم كه می توانیم نظم دنیا را برقرار كنیم و حافظ نظمی باشیم كه خودمان پشتیبان و مبدع آن هستیم.
وی ادامه داد: زمان گذشت و معلوم شد كه اینطوری هم نیست. چین رشد كرده است. روسیه بعد از فروپاشی خود را بازیافته است. اتحادیه اروپا مقتدر شده است و همانطور آمریكای لاتین، كشورهای اسلامی و شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی ، قدرت های نوظهوری پدید آمدند. بنابراین نتیجه ای كه می گیریم این است كه آمریكایی ها آنچه را آرزو داشتند، محقق نشده است و هر چه زمان گذشته است. بیشتر روشن شده است كه آمریكا نمی تواند به تنهایی وضعیت كدخدایی دنیا را داشته باشد. یعنی به آن اجازه نمی دهند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك اضافه كرد: دخالت آمریكا در افغانستان، عراق، سومالی، شمال آفریقا و طی سال های اخیر در سوریه و غیرمستقیم در یمن و ناكامی در دستیابی به اهدافی كه برای خودش در افغانستان، عراق و سوریه تعیین كرده بود، موجب شده است كه یك سرخوردگی در خود آمریكایی ها به وجود بیاید.
ولایتی گفت: آقای ترامپ كه الان رییس جمهوری آمریكا شده است بعد از انتخاب وی كتابی را منتشر كردند كه این كتاب 17 فصل دارد كه 16 فصل آن مربوط به موضوع داخلی آمریكا است و یك فصل آن مربوط به سیاست خارجی است. آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی هم بارها تاكید كرده است كه ما باید به داخل خود آمریكا بپردازیم و اگر امنیت جایی را در دنیا تامین می كنیم، آنها باید هزینه آن را بدهند. اگر امنیت كشورهای عرب را تامین می كنیم باید هزینه اش را بدهند. اگر امنیت اروپایی ها را تامین می كنیم باید هزینه اش را پرداخت كنند.
وی افزود: ایران به دلیل ارتباطاتی كه از قبل با پیشكسوت های مبارزه در منطقه در لبنان ، سوریه و عراق و یمن و جاهای دیگر داشته، توانسته است كمك كند كه این زنجیره مقاومت كه از ایران شروع و از عراق و سوریه رد می شود و به لبنان و فلسطین می رسد را حفظ كند. به خصوص آن حلقه مهم و طلایی مقاومت كه سوریه باشد را از خطر سقوط با كمك خود مردم و دولت این كشور نجات دهد.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك با بیان این كه بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران در آن، موضوع مهمی است كه در كنفرانس امنیتی تهران مورد بحث قرار می گیرد، ادامه داد: یكی از این كشورهای منطقه، عراق است. عراق دو بار مورد تهاجم آمریكا قرار گرفته است. آمریكایی ها تصور و آرزویشان این بود كه بتوانند در عراق پایگاهی داشته باشند اما روشن بینی و هوشیاری مردم عراق مانع از آن شد.
ولایتی اضافه كرد: آمریكایی ها در عراق چند هزارنفر كشته دادند و حدود 1500 میلیارد دلار حداقل هزینه كردند، البته آنها هنوز بدنبال این هستند كه اگر بتوانند نفوذشان را حفظ كنند.
وی به آزادسازی موصل نیز اشاره كرد و گفت: آمریكایی ها این گونه می خواستند وانمود كنند كه جز با كمك آن ها، امكان آزادی موصل نیست اما دولت عراق از زبان عبادی اعلام كردند كه مردم عراق و نیروهای نظامی عراق و حشدالشعبی و به تعبیر ایرانی آن نیروهای بسیج می توانند موصل را آزاد كنند. البته بعضی كشورهای همسایه هم مثل تركیه ادعاهایی داشتند كه گذشت زمان نشان داد حكومت، ارتش و نیروهای عراق این كفایت را دارند كه خودشان موصل را از دست تروریست ها آزاد كنند و بخش مهمی از كار پیش رفته است.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك با بیان این كه موصل دومین شهر مهم عراق بعد از بغداد است، گفت: اگر موصل آزاد شود به دنبال سلسله آزادی هایی كه در تكریت و در جاهای دیگر صورت گرفته، عملا بساط داعشی ها برچیده خواهد شد.
ولایتی به سفر مسعود بارزانی به بغداد بعد از چهارسال اشاره كرد و گفت: این سفر حكایت از این دارد كه حكومت مركزی قدرت پیدا كرده است و توانسته این اقتدار خود را در عمل نشان دهد. بنابراین بعد از چهارسال اختلاف بین دولت اقلیم و مركزیت بوده است، عملا این كنار گذاشته شده است و باهم بیش از تاریخ عراق متحدند و یكی شدند. بنابراین عراق آینده بسیار خوبی دارد.

** طرح دمیستورا مقدمه تجزیه سوریه بود
رییس مركز تحقیقات استراتژیك به وضعیت سوریه اشاره كرد و افزود: نماینده سازمان ملل در سوریه كه باید گفت به جای این كه ماموریتش واگذار شده از سوی سازمان ملل را نمایندگی كند، بیشتر آمریكایی ها را نمایندگی می كرد. آقای دمیستورا نظرش این بود كه یك حكومت شورایی محلی در شرق حلب تشكیل شود و این یعنی مقدمه تجزیه سوریه كه دولت سوریه زیربار این طرح و نظر نرفت و هروز شاهد پیروزهای خوبی هستیم.
ولایتی به دیدار چند روز گذشته خود با با آقای لاورنتیف نماینده ویژه پوتین اشاره كرد و گفت: او هم نظرش مثل ایران این بود كه باید هرچه زودتر حلب آزاد شود و در آن جلسه به ما اطلاع دادند كه نیروهای متحد یعنی سوریه، حزب الله ، نیروهای مردمی و مستشاران ایرانی و روسی مجموعا از غرب به شرق حلب 1600 متر پیش روی كردند كه بعدا هم در سایر منابع خبری تایید شد كه بخش قابل ملاحظه ای از حلب آزاد شده است.
وی افزود: تقریبا كسی شك ندارد كه دیر یا زود حلب آزاد خواهد شد و در این زمینه بین ایران و روسیه دو متحد اصلی سوریه، این اتفاق نظر وجود دارد.

**تشكیل حكومت مشاركتی پیروزی سیاسی یمنی ها
رییس مركز تحقیقات استراتژیك در ادامه به وضعیت یمن اشاره كرد و گفت: آنها زیر بمبارانی كه یك سال و 8 ماه از آن می گذرد توانسته اند دولت یمن را مركب از حوثی ها و علی عبدالله صالح تشكیل دهند. عملا نشان دادند كه آقای هادی هیچ كاره است و به هیچ وجه حقی در یمن ندارد و رییس جمهوری نیست. عربستان سعودی بی جهت دنبال این است، مزدبگیر خود را بر ملت یمن تحمیل كند. بنابراین تشكیل چنین حكومتی با مشاركت آقای علی عبدالله صالح و حوثی ها یك پیروزی سیاسی برای یمنی ها بوده و هست.
ولایتی به انتخاب رییس جمهوری لبنان اشاره كرد و افزود: رییس جمهور لبنان از گروه 8 مارس كه محور آن حزب الله لبنان است باز یك پیروزی برای مقاومت بود.


**21 آذر؛ كنفرانس امنیتی تهران
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری كنفرانس امنیتی تهران در یكشنبه هفته آینده، گفت: بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران در منطقه از مهمترین محورهای این كنفرانس امنیتی است.
ولایتی در نشست خبری كنفرانس امنیتی كه پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، تصریح كرد: كنفرانس امنیتی تهران یكشنبه، 21 آذر ماه از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر در سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران افتتاحیه این كنفرانس امنیتی خواهد بود.
وی با اشاره به مدیریت خود بر پنلی با عنوان ایران و نظم نوظهور منطقه ای غرب آسیا در این كنفرانس، گفت: حدود 12 مركز تحقیقاتی و بزرگ از جمله مركز تحقیقات استراتژیك ریاست جمهوری،
مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام، مركز پژوهش های مجلس و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای برگزاری این كنفرانس امنیتی همكاری كردند.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك افزود: مهمانان خارجی نیز در سطحی خوب و از صاحبنظران و اندیشمندان حوزه غرب آسیا و بین الملل خواهند بود.
ولایتی خاطر نشان كرد: شناخت منطقه و ارائه تحلیل دقیق آن، تولید و تقویت ادبیات فكر و ایده، مشاركت در تصمیم سازی، موجه سازی- اجماع سازی و همچنین آینده پژوهی نظم امنیتی غرب آسیا از جمله اهدف برگزاری این كنفرانس است.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتما باید اندیشمندان منطقه ای برای تامین امنیت آینده غرب آسیا و لزوم بازسازی و شكل گیری ساختارهای همكاری ها با یكدیگر هم اندیشی داشته باشند. بدون همكاری منطقه ای امكان تامین امنیت كشورهای منطقه و ایستادگی در مقابل تجاوزات و زیاده خواهی های آمریكا و رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه ای نوظهور، قدرت های منطقه ای و نظم منطقه ای و فرامنطقه ای، چالش ها و فرصت های منطقه ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی غرب آسیا، اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای، آینده نظم منطقه ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا برخی محورهای كنفرانس امنیتی تهران با عنوان نظم منطقه ای در غرب آسیا است.
سیام**1058**9314**1429
خبرنگاران:محمد افضلی*داود توسلی** انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر