۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82332782
T T
۰ نفر

كتاب «واقفان دارالخلافه» رونمايي شد

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82332782
كتاب «واقفان دارالخلافه» رونمايي شد

تهران - ايرنا - كتاب «واقفان دارالخلافه» نوشته بهزاد يعقوبي با حضور نماينده ولي فقيه در هلال احمر رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، در مراسم رونمايي از كتاب واقفان دارالخلافه كه شب گذشته(يكشنبه) با حضور برخي شخصيت هاي فرهنگي و علمي و بازاريان تهران در مدرسه دارالفنون برگزار شد، حجت الاسلام عبدالحسين معزي نماينده ولي فقيه در هلال احمرگفت: يعقوبي علاوه بر اينكه يك كاسب موفق بازار است، به فرهنگ و هنر نيز مي‌پردازد.
وي افزود: اولين كتاب او امامزاده هاي دارالخلافه بود كه بسيار زيبا بود و چقدر خوب است كه يكي از بازاريان اقدام به جمع آوري و مستند كردن قسمتي از تاريخ ايران مي‌كند.
بهزاد يعقوبي نيز با بيان اين كه هلال احمر يكي از بزرگترين موقوفه داران كشور است، درباره برخي از اين موقوفه ها همچون موقوفه يكي زرتشتي در تهران سخن گفت كه مساحت ان درحدود 12 هكتار است.
حجت الاسلام محسن قرائتي نيز در اين مراسم درباره وقف و موقوفات به ويژه موقوفات بازار سخن گفت و بهزاد يعقوبي نويسنده كتاب نيز مطالبي را درباره چگونگي جمع آوري اين كتاب بيان كرد.
يعقوبي گفت: تقريبا 20 ماه پيش تصميم به تحقيق در زمينه وقف و واقفين در دارالخلافه و مستند كردن آنها گرفتم كه نتيجه آن كتاب واقفان دارالخلافه شد و اين كتاب را در سه بخش نوشتم كه بخش اول به شرح حال برخي واقفان اختصاص دارد كه از لحاظ سياسي و اجتماعي در تهران معروف بودند و بخش دوم نيز واقفان ماندگار اختصاص دارد.
در اين مراسم بخشي از مقدمه آن به قلم احمد مسجد جامعي عضو شوراي اسلامي شهر تهران به شرح زير قرائت شد: يكي از نمونه هاي خواندني نظر حضرت امام خميني(ره) در مورد موقوفه اي است كه مي‌بايست طبق نظر واقف، درآمد آن صرف روشنايي عتبات عاليات در عراق مي شد ولي در دوران جنگ تحميلي به دليل بسته بودن راه نجف و كربلا چندين سال عمل به نيت واقف تعطيل بود.
در ادامه اين مقدمه آمده است: حجج اسلام سيدمهدي امام جماراني و محمدعلي نظام زاده نمايندگان امام راحل در اوقاف در يكي از ملاقات ها اين موضوع را مطرح ‌كردند و از حضرت امام اجازه خواستند تا وجوهي را كه طي چندين سال از محل درآمد اين موقوفه جمع آوري و نگهداري شده به نيت واقف در راه دفاع مقدس هزينه كنند ولي امام راحل اجازه نداده و فرمودند بايد صبر كنند تا شرايط واقف محقق شود.
كتاب واقفان دارالخلافه ضمن ارائه اسنادي از واقفان و موقوفات دارالخلافه به شرح حال و زندگي آنها پرداخته كه مربوط به هزار و 400 واقف در طول چهار قرن است.
در اين مراسم آيت الله سيدهادي خسروشاهي، حجت الاسلام احمد شرفخاني معاون سازمان اوقاف و امور خيريه، احمد مسجد جامعي، عبدالله انوار مترجم و كتابشناس، عليرضا تابش رييس بنياد سينمايي فارابي، احمد كريمي اصفهاني دبيركل جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار، لوريس چكناواريان و رازميك اوهانيان هنرمندان عرصه هنر و همچنين متوليان و هيت امناء و شوراي بازاريان تهران در اين مراسم حضور داشتند.
هفتم تا شانزدهم آذر ماه به عنوان دهه وقف نامگذاري شده است.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 ** دريافت كننده: محمدرضا جعفرملك ** انتشار دهنده: اميد غياثوند