۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱:۱۳
کد خبر: 82327726
T T
۰ نفر
افزایش معقول قیمت نفت با كاهش تولید توسط اعضای اوپك رقم خورد

تهران – ایرنا – دو سال پیش قیمتهای جهانی نفت پس از افزایش تولید چشمگیر نفت خام مازاد نیاز كشورهای مصرف كننده به شدت سقوط كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه تحلیلی-خبری وكس، قیمت نفت از بشكه ای صد دلار یكباره به 40 دلار در هر بشكه سقوط كرد كه به میلیاردها دلار ضرر برای تولیدكنندگانی چون عربستان سعودی انجامید.
روز چهارشنبه در وین، اعضای سازمان تولید كنندگان نفت (اوپك) بر سر كاهش یك میلیون و 200 هزار بشكه ای تولید روزانه نفت به منظور بالا بردن قیمت جهانی طلای سیاه به توافق رسیدند.
كشورهای عضو اوپك در حال حاضر روزانه 33 میلیون و 700 هزار بشكه نفت تولید می كنند، طبق توافق صورت گرفته در روز چهارشنبه كشورهای عضو اوپك تولید روزانه خود را به 32 میلیون و 500 هزار بشكه كاهش خواهند داد كه بیشترین كاهش توسط عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و كویت صورت خواهد گرفت.
قیمت های جهانی نفت در اثر اخبار روز چهارشنبه با افزایش ناگهانی 9 درصدی همراه بود كه قیمت هر بشكه نفت برنت از 46 دلار به 51 دلار رسید؛ البته قیمتهای كنونی هنوز با قیمت بشكه ای صد دلار سال 2014 خیلی فاصله دارند.
اگر توافق بطور كامل اجرایی شود به معنای پایان جنگی است كه عربستان دو سال پیش راه انداخت و هدف آن قاپیدن سهم بازار از دست آمریكا بود و باعث شد بودجه بسیاری از تولیدكنندگان مثل خود عربستان با كاهش شدید روبرو شود.
روزنامه گاردین انگلیس با انتشار سندی میزان سهمیه توافق شده كشورها از كل كاهش نفت اوپك را اعلام كرد.
سهمیه عربستان با كاهش 486 هزار بشكه‌ای در روز به رقم 10 میلیون و 58 هزار بشكه كاهش خواهد یافت در حالیكه سهمیه تولید امارات با كاهش 139 هزار بشكه‌ای در روز به رقم 2 میلیون و 874 هزار بشكه می رسد.
عراق با كاهش 210 هزار بشكه‌ای تولید در روز سهمیه خود را به رقم 4 میلیون و 351 هزار بشكه كاهش خواهد داد و سهمیه ونزوئلا با كاهش 95 هزار بشكه در روز به رقم یك میلیون و 972 هزار بشكه كاهش خواهد یافت.
تنها به ایران اجازه داده شده تا تولید روزانه نفت خود را 90 هزار بشكه در روز افزایش دهد.
اساس ساده شده توافق در باره تولید نفت ایران به قرار ذیل است:
بالاترین تولید نفت ایران را در 16 سال اخیر كه منابع ثانویه اعلام كرده است، مبنا قرار داده‌اند.
بالاترین رقم تولید نفت خام ایران به گزارش منابع ثانویه سه میلیون و 975 هزار بشكه در روز بوده است، از این و این عدد را به‎عنوان مبنای تولید نفت خام ایران پذیرفته‌اند.
بنابراین از تولید دیگر اعضای اوپك جز نیجریه، لیبی و اندونزی 4.5 درصد كم كرده‌اند؛ كه 4.5 درصد سه میلیون و 975 هزار بشكه، حدود 178 هزار بشكه در روز می‌شود.
حال این دو عدد را از هم كم كنید كه می شود سه میلیون و 797 هزار بشكه در روز.
بنابراین میانگین تولید نفت ایران در 6 ماه نخست سال 2017 میلادی باید روزانه سه میلیون و 797 هزار بشكه باشد. به كلمه «میانگین» دقت كنید.
بناست ایران تولید خود را در ماه ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی از رقم سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشكه در روز آغاز كند و بتدریج روزانه ٩٠ هزار بشكه به این رقم بیفزاید.
بر اساس جدول مصوب اوپك تنها كشوری كه می تواند در 6 ماه نخست سال ٢٠١٧ به تولید خود اضافه كند ایران است، آن هم به طور میانگین ٩٠ هزار بشكه در روز، به ‎طوری ‎كه میانگین تولید نفت ایران در ٦ ماه نخست سال ٢٠١٧ از سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشكه فراتر نرود.
بنابراین ایران می تواند در 6 ماه نخست سال ٢٠١٧ ، در برخی هفته‎ها سه ملیون و ٩٠٠ هزار بشكه در روز تولید كند اما میانگین ٦ ماه نباید از رقم سه میلیون و 797 هزار بشكه در روز فراتر رود.
عربستان سعودی هم بر اساس توافق اوپك باید روزانه 486 هزار بشكه از تولید نفت خام خود بكاهد و مجموع تولید خود را به 10 میلیون و 58 هزار بشكه در روز برساند.
شبد**2050**مترجم: حمید شاملو**انتشار دهنده:اسماعیل جهانبخش
۰ نفر