۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۵
کد خبر: 82327136
T T
۰ نفر
سليم موذن زاده بزرگترين مرصع خوان نغمه هاي عاشورا بود

تهران - ايرنا - پژوهشگر موسيقي از سليم موذن زاده به عنوان بزرگترين مرصع خوان در حوزه نغمه هاي آييني و عاشورايي دوران نام برد.

سيد عباس سجادي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: يكي از مسائلي كه سليم موذن زاده اردبيلي را متفاوت از هم عصران خود كرد، مرصع خواني وي بود.
رييس فرهنگسراي نياوران در ادامه مصاحبه افزود: با مرگ استاد سليم موذن زاده اردبيلي خطر به فراموشي سپردن نغمه هاي عاشورايي بيشتر خواهد شد.
سجادي گفت: با توجه به افزايش فضاهاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، پديدآمدن اينچنين شخصيت هايي بسيار سخت خواهد بود.
وي با اشاره به سابقه طولاني نغمه سرايي سليم موذن زاده گفت: استاد سليم در نغمه هاي عاشورايي جامع تر از همه برادران و خانواده بود، علت آن نيز استفاده از تجربيات پدر و برادر و توفيق زيارت بزرگان موسيقي و نغمه خوانان بوده است.
سجادي اظهار داشت: مؤذن زاده حتي يك دوره منسجم آموزشي طي نكرده بود و باتلاش شخصي و استعداد خدادادي توانست از زبان تركي به فارسي و سپس مجدداً به زبان عربي اشعار مختلف را بخواند و به الحان آنها تسلط پيدا كند.
پژوهشگر موسيقي با تأكيد به اينكه اين فن در مداحي بسيار سخت است و بدون سپري كردن دوره آموزشي، مداح، قادر به اجراي آن نيست ادامه داد: اما سليم مؤذن زاده به حدي در حرفه خود توانمند بود كه به سادگي به زبان هاي مختلف از جمله عربي و فارسي و تركي مداحي مي كرد. اشعار عربي چنان توسط اين مداح با تخصص بيان مي شد كه شنونده گمان نمي كرد اين مداح عرب نيست.
رئيس فرهنگسراي نياوران ادامه داد: مؤذن زاده بطور متوسط روزانه دو ياسه ساعت را صرف مداحي كرده بود و بيش از دو هزار عنوان نوار كاست مربوط به برنامه‌هاي او از زمان پيدايش ضبط صوت تاكنون به زبان‌هاي تركي، فارسي و عربي موجود است.
شاعر و كارشناس موسيقي اهل پژوهش بودن و روحيه پرسشگري را از ديگر ويژگيهاي بارز اين استاد فقيد دانست و افزود: زنده ياد سليم در تاريخ اسلام و شيعه ومعارف اسلامي ذهن بسيار پرسشگري داشت و همواره در كارهايش با بزرگان دين مشورت مي كرد.
سجادي گفت: اينكه سليم در سن 80 سالگي با قوت و قدرت نوحه خواني و مرثيه سرايي مي كرد نشانگر يك توان خدادي و آسماني و از الطاف الهي بود.

** از الگوي هاي غربي مداحي پرهيز شود
سجادي با بيان اينكه بيشتر نغمه خواني ها امروز ترانه خواني شده است، تاكيد كرد:‌ نياز است جوانان يك نگاه جدي به آثار استاد موذن زاده داشته باشند، آنها را شنيده و استفاده كنند تا بتوانند به شيوه صحيح نغمه خواني كنند.
دوست ديرينه استاد موذن زاده در خاتمه به مداحي هاي جديد برخي افراد اشاره كرد و گفت: امروز متاسفانه بيشتر الگوهاي مداحي و نغمه هاي عاشورايي و آييني تقليد ناشيانه از ملوديهاي لس آنجلسي، عربي و تركيه اي شده است.
سجادي به ساخت مستندي با عنوان ' مرصع خوان خورشيد' درباره زندگي سليم موذن زاده در سال 86 توسط خود اشاره كرد و گفت: اين مستند در دو قسمت ، قسمت اول به خاندان موذن زاده اردبيلي و دومين قسمت به زندگي وآثار مرحوم سليم موذن زاده اختصاص داشت كه بارها ازشبكه هاي مختلف پخش شده است.
زنده ياد استاد سليم موذن زاده اردبيلي در سال 1315 در محله تازه شهر اردبيل ديده به جهان گشود. از حنجره اعجاب انگيز و خدادادي او كه به گفته خويش فقط وقف سيدالشهداء بود بيش از 70 سال در رثاي خاندان نبوي و به خصوص امام حسين (ع) به شكل بي وقفه نوحه هاي سوزناك و ماندگار برخاست.
استاد مؤذن زاده اردبيلي، صبح روز سه شنبه دوم آذر ماه 95 در سن 80 سالگي دارفاني را وداع گفت.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 خبرنگار: علي اكبر قزوينيان* انتشار دهنده: طاهره نبي اللهي
۰ نفر