۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82326792
T T
۰ نفر
رییس دانشكده آبلایخان قزاقستان خواهان تدریس فارسی در این دانشگاه شد

تهران - ایرنا - رییس دانشكده زبان‌های خارجی دانشگاه آبلایخان قزاقستان در دیدار وابسته فرهنگی ایران، پیشنهاد تدریس زبان فارسی به عنوان زبان شرقی در این دانشگاه را ارائه داد.

به گزارش عصر سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، غالیه قامباربكووا در دیداری كه با سید جواد جلالی‌كیاسری در آلماتی داشت درباره مسائل مختلف فرهنگی به ویژه پیشنهاد تدریس زبان فارسی گفت و گو كرد و خواستار همكاری دو جانبه شد.
در ادامه دیدار وابسته فرهنگی ایران نیز، نسبت به وجود فضایی برای آموزش زبان فارسی در این دانشگاه ابراز خرسندی كرد و قول مساعدت و همكاری را داد.
جلال كیاسری ادامه داد: زبان فارسی زبان فرهنگ، علم، صلح و دوستی است و كسانی كه زبان فارسی می‌آموزند از این معنویت نیز بهره می‌برند؛ ما به مردم قزاقستان و به تاریخ و فرهنگ این كشور احترام می‌گذاریم.

** شاید زبان یكی نیست ولی دلهایمان یكی است
وابسته فرهنگی ایران در قزاقستان تاكید كرد: ممكن است كه زبان ما یكی نباشد، ولی دل‌های ما یكی است.
وی گفت: وقتی شاعر بزرگ ملت قزاق «آبای قونانبایف»، شاعران برجسته ایرانی، همچون فردوسی، سعدی و حافظ را استاد خود می‌داند، این برای ما یك فرصت مغتنم و شایسته است.


** ایران پیشرفته در نگهداری و حفط نسخ خطی
براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، كیاسری همچنین در خصوص روش نگهداری و حفظ كردن كتاب‌های قدیمی گفت: ایرانیان دارای پیشینه فرهنگی و تمدنی بزرگی در جهان شرق هستند. در علم، هنر، فلسفه و ادبیات به گواهی جهانیان، ایران از جایگاه معتبری برخوردار است.
وی اظهار داشت: بیشتر مردم ایران در خانه‌شان كتاب یا كتابخانه كوچكی دارند، این نشان می‌دهد كه ایرانیان به كتاب و كتابخوانی احترام می‌گذارند و اهمیت می‌دهند.
وی یادآور شد: بهترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی فارسی را ما داریم. ایران یكی از كشورهای پیشرفته در زمینه حفظ و نگهداری از نسخ خطی است و در این زمینه از تكنولوژی روز بهره‌مند است؛ آمادگی داریم تا دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان این بخش در كشورهای دوست و آشنا همچون قزاقستان برگزار كنیم.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 دریافت كننده: علی اكبر قزوینیان* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر