۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82326251
T T
۰ نفر
خسارت 225 ميليارد ريالي سرما به مزارع زعفران تربت حيدريه

تربت حيدريه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي تربت حيدريه گفت: سرما و يخبندان روزهاي اخير 225 ميليارد ريال به كشتزارهاي زعفران بخش مركزي اين شهرستان خسارت وارد كرد.

به گزارش ايرنا منطقه تربت حيدريه روزهاي يكم تا 6 آذرماه شاهد كاهش چشمگير دماي هوا بود به طوري كه افت 20 درجه اي دماي هوا كه تا 15 درجه زير صفر رسيد، مزارع اين خطه را تحت تاثير قرار داد.
محمد كريمي فرزقي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: البته با توجه به اينكه زعفران كاران در بخش هاي جلگه رخ، كدكن و بايگ محصول خود را قبل از سرما و يخبندان جمع آوري كرده و فصل برداشت زعفران در اين مناطق به اتمام رسيده بود، خسارتي از ناحيه اين سرما متوجه آنها نشد.
وي همچنين اظهار كرد: سرماي اخير برخي از كشاورزان بخش مركزي را كه بتازگي مزارع خود را آبياري كرده و منتظر برداشت محصول بودند، غافلگير كرد.
كريمي افزود: محصولات گندم، جو و كلزا تحمل بالاتري در برابر سرما دارند لذا كشتزارهاي اين گونه ها در شهرستان از سرما آسيبي نديده است.
79 درصد نيروي كار تربت حيدريه در گستره 90 هزار هكتاري زمينهاي كشاورزي و باغي اين شهرستان به كشاورزي اشتغال دارند.
بخش كشاورزي تربت حيدريه با توليد 37 نوع محصول زراعي و 31 نوع محصول باغي به ترتيب رتبه هاي پنجم و سوم را از اين نظر در خراسان رضوي دارد.
يكي از شاخص ترين محصولات اين شهرستان كه در ايران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران مي باشد كه كشت آن در سطح هشت هزار هكتار با توليد سالانه 34 تن صورت مي گيرد.
از مجموع 70 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران استان خراسان رضوي، هشت هزار هكتار يعني معادل حدود 12 درصد استان به اراضي شهرستان تربت حيدريه اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان بين 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران كاران تربت حيدريه اختصاص دارد.
هم اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و دو تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه متوسط توليد زعفران در استان چهار كيلوگرم در هر هكتار است، اين رقم در شهرستان تربت حيدريه 4.2 كيلوگرم در هكتار است كه در سال توليد 32 تن زعفران خشك را براي اين خطه به همراه دارد.
پياز زعفران بر خلاف ساير محصولات كشاورزي، معمولا تابستان خواب است و به محض آنكه به خواب رفت(خرداد) مي توان نسبت به كاشت آن اقدام كرد.
زيرا در اوايل تيرماه فعل و انفعالات شيميايي پياز بدون آنكه ما متوجه ظاهر آن شويم، آغاز و آماده گل دهي مي شود لذا بايد عمليات كاشت را آغاز كرد.
هر چند به دلايل مختلف معمولا فصل كاشت تا مهرماه ادامه مي يابد، اما به طور كلي فصل برداشت گل زعفران، مهرماه است.
فصل برداشت به ترتيب در سه اقليم سرد(رخ)، معتدل(مركزي و زاوه) و گرم (مه ولات) از 15 مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132