۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 82326103
T T
۰ نفر
50 درصد آثار توليدي در بخش كودك و نوجوان ترجمه است

تهران - ايرنا - مدير عامل خانه كتاب با بيان اينكه حدود 50 درصد آثاري كه اكنون در حوزه كودك و نوجوان منتشر مي شود ترجمه است، بر بهره مندي از ظرفيت هاي خوب اين حوزه تاكيد كرد.

مجيد غلامي جليسه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار كرد: از دغدغه هاي امروز حوزه نشر فقط ميزان انتشار عناوين و شمارگان نيست بلكه در بخش توليد كيفيت آثار نيز دغدغه هايي وجود دارد.
وي با اشاره به ترجمه 50 درصد كتاب ها در حوزه كودك افزود: ميزان آثار ترجمه به نسبت آثار تاليفي رقم قابل توجهي است، در حاليكه مي توانيم در اين عرصه توليد داشته باشيم هرچند اين به اين معنا نيست كه ترجمه بد است.
مدير عامل خانه كتاب ادامه داد: در حوزه كودك و نوجوان، صاحب انديشه و فكر و داراي نويسندگان، تصويرگران خوبي در حوزه بين الملل با سابقه طولاني هستيم بنابراين ظرفيت خوبي براي توليد كتاب در اين حوزه وجود دارد.
وي گفت: توجه بخش قابل توجهي از انتشاراتي هاي كودك و نوجوان به ترجمه آثار است، اين افراد ترجيح مي دهند اثر تجربه شده و بدون آزمون و خطايي را كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي با اقبال روبرو بوده و داراي نويسنده شناخته شده اي است را بدون خريد كپي رايت وارد ايران كنند.
به گفته جليسه، اين كار نه هزينه تاليف و نه هزينه تصوير پردازي دارد و فقط هزينه اي را براي ترجمه آن بايد پرداخت و در نهايت يك كتاب را با هزينه اي كم و تيراژ بالا وارد بازار كرد و نفع اقتصادي برد.
مدير عامل خانه كتاب گفت: نتيجه اين مساله دور شدن از توليد كتاب است كه در درازمدت آسيب رسان است، بدان معنا كه به دليل تفاوت در فرهنگ و ادبيات ديني ما با كشورهاي اروپايي و آمريكايي اين مساله سبب تهاجم فرهنگي در سن پايين در حوزه كتاب مي شود.
وي با اشاره به غفلت سياستگذاران و برنامه ريزان اين حوزه ادامه داد: ميزان توليدات بالا است اما مشكلات از اين دست در بحث توليد وجود دارد.

** افزايش روز افزون آثار بي كيفيت
جليسه با بيان اينكه حجم قابل توجهي از آثار منتشر شده طي دهه گذشته آثار كم كيفيت و عموما كپي هستند، افزود: اين كار صرفا به دليل گرفتن امتياز و توليد رزومه توسط نويسنده و يا مترجم انجام مي شود، اين افراد با سرمايه خود اين آثار را وارد بازار نشر مي كنند؛ آثاري بي كيفيت كه روز به روز هم در حال افزايش است.
وي گفت: براساس آمار خانه كتاب، 84 هزار جلد كتاب در سال 94 منتشر شده كه اين رقم قابل توجهي است هرچند طي 10 ساله گذشته شاهد سير صعودي در اين حوزه بوده ايم.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروين اروجي ** انتشار دهنده: اميد غياثوند