۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82324837
T T
۰ نفر
پایان نخستین نمایشگاه اختصاصی توسعه صنایع ایران در ایتالیا

رم - ایرنا - نخستین نمایشگاه اختصاصی توسعه صنایع ایران، پس از 5 روز فعالیت در ایتالیا به كار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه كه سه شنبه هفته گذشته با شركت بیش از 110 شركت ایرانی در فضایی به مساحت هفت هزار متر مربع در محل نمایشگاه شهر رم با حضور «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معادن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و 'كارلو كالندا' وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا افتتاح شد، دیروز (شنبه) به كار خود پایان داد.
هدف از برپایی نمایشگاه معرفی توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی ایران به خارج از مرزهای كشور عنوان شده بود تا شركت های خارجی علاقه مند به كار با ایران بتوانند از نزدیك با شركت های ایرانی ارتباط برقرار و مذاكره كنند.
كارلو كالندا وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در مراسم افتتاح این نمایشگاه با تاكید بر اینكه مناسبات با ایران حائز اهمیت فوق العاده است، با اشاره به اینكه در اوایل سال 2017 برای گسترش مناسبات و فعال كردن كانال های مالی بگونه ای كه طرح های همكاری با ایران تحقق پیدا كند، به همراه وزیر اقتصاد به تهران سفر می كند، گفت: دیگر نمی توان در باره بازگشت (روابط دو كشور) به عقب صحبت كرد.
نمایشگاه اختصاصی ایران بازتاب گسترده ای نیز در رسانه های ایتالیایی داشت و از آن با مضامینی مشابه به عنوان فرصتی بزرگ برای آشنا شدن با صنایع ایران یاد كرده نوشتند: پس از سفر روحانی رئیس جمهوری ایران به رم و سفر متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به تهران، اكنون نوبت به دیدار شركت ها و صنایع ایرانی و ایتالیایی رسیده است و در این نمایشگاه شركت های ایتالیایی به بررسی فرصت ها و ظرفیت های بازار ایران خواهند پرداخت و شركت های ایرانی، ایتالیا را به عنوان پلی به سوی اروپا مورد بررسی قرار خواهند داد.
با این حال كارشناسان ایتالیایی بر این عقیده اند كه اگر این نمایشگاه در شهر میلان كه قلب تجاری و صنعتی ایتالیا محسوب می شود، برگزار می شد، قطعا استقبال از آن نیز بهتر بود.
مهندس نعمت زاده در روز افتتاح با اشاره به اینكه این نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در سال های اخیر در اروپا محسوب می شود، تاكید كرد: اگر چه این نمایشگاه به عظمتی كه بتواند توانمندی ایران را نشان بدهد، نیست، اما نمونه هایی از توانمندی های صنعتی، مهندسی و تجاری كشوردر آن ارایه شده است كه امیدواریم به همكاری كارآفرینان دو كشور منجر شود.
در این نمایشگاه علاوه بر معرفی كالاهای ایرانی، برنامه های فرهنگی نظیر معرفی كتاب، اكران فیلم، نمایشگاه صنایع دستی، برنامه گردشی برای 450 دانش آموز از 11 تا 13 سال به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در رم برگزار شد.
ارزش بازار ایران برای صنایع اروپایی بیش از 800 میلیارد دلار تخمین زده می شود و ادامه حضور شركت های ایتالیایی در سال های دشوار تحریم در ایران، عامل مثبتی برای استمرار همكاری با آن كشور به شمار می رود. مبادلات تجاری بین دو كشور هرگز قطع نشده و حجم صادرات ایتالیا به ایران در سال 2014 برابر با یك میلیارد و دویست میلیون یورو بوده است. از جمله اقلام عمده صادرات ایتالیا به ایران می توان به دستگاه های مكانیكی، محصولات شیمیایی، محصولات فلزی، دستگاههای برقی، تولید مصالح ساختمانی و محصولات دارویی اشاره كرد.
موسسه بیمه اعتباری ساچه اعلام كرده است، بازگشایی بازار ایران در دوره پساتحریم، بیش از همه بخش ها به سود صنعت نفت و گاز خواهد بود، كه شدیدأ از ناحیه تحریم ها آسیب دیده اند. دومین بخشی كه از تعامل با خارج منتفع خواهد شد، صنایع خودروسازی خواهد بود.
اروپام**461**1479
انتشاردهنده:حسن سالك رضائی