۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82322844
T T
۰ نفر
هنرنمایی روابط عمومی ها بدون بودجه اختصاصی

تهران-ایرنا- خلاقیت، نوآوری و انگیزه از عوامل مهم داشتن یك روابط عمومی پویا است، كمبود نیروی انسانی با انگیزه و متخصص نیز معضل روابط عمومی ها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسن نصیری قیداری، مدرس روابط عمومی و نویسنده این حوزه مهم ترین ویژگی روابط عمومی پویا را خلاقیت دانست و اظهار كرد: نیروهای خلاق و نوآور در روابط عمومی می توانند سازمان را متحول كنند.
وی ادامه داد: نظام نظرسنجی، به كاركنان روابط عمومی كمك می كند كه از درون و بیرون سازمان طرح ها و افكار جدید را بگیرد و تبدیل به راهكار كنند.

** كمبود نیروی با انگیزه و متخصص معضل روابط عمومی ها
محسن مومنی مدیر كل روابط عمومی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز، مهم ترین مشكل روابط عمومی ها را كمبود نیروی انسانی حرفه ای، متخصص و با انگیزه عنوان كرد.
وی افزود: كاركنان روابط عمومی باید با علاقه به این حرفه، خلاقیت، نوآوری و تعهد حرفه ای را دارا باشند.
مومنی یادآور شد : نیروهای روابط عمومی باید به لحاظ حرفه ای، تخصصی و مهارتی خصوصیات لازم را داشته باشند و برای نمونه یك فرد درون گرا نمی تواند در روابط عمومی كار كند.

** تغییر در روابط عمومی ها اجتناب ناپذیر است
نصیری قیداری، توسعه در روابط عمومی ها را گسترش ارتباطات با هزینه كمتر و كیفیت بیشتر دانست و یادآور شد: تغییر و تحول در حوزه روابط عمومی اجتناب ناپذیر است زیرا بستر اجتماعی به سرعت تغییر می كند، رقابت شدت می گیرد و سلیقه مردم عوض می شود.
نویسنده كتاب«مدیریت روابط عمومی» درمورد ارتباط بودجه با روابط عمومی پویا گفت: بودجه، تقویم ریالی فعالیت های سازمان است، باید مجموعه ای از فعالیت های مشخص و مدون وجود داشته باشد كه در مقطع زمانی معینی انجام می شوند. در بودجه فعالیت ها و برنامه ها مشخص است و با بودن آن، روابط عمومی با برنامه و اثربخش حركت می كند. همچنین نقشه راه مشخص روابط عمومی است و در پایان سال نشان می دهد موفق عمل كرده یا خیر.
به گفته نویسنده كتاب «ارتباط غیركلامی برای مدیران»، جدول اول برنامه و بودجه شامل منابع و مصارف است كه منابع از صندوق سازمان تامین و مصارف را باید از ابتدای هر سال مدیر روابط عمومی تعیین كند.
وی در پاسخ به این سوال كه به طور معمول بودجه ها به صورت تخمینی برآورد می شوند و این امر مشكل ساز است گفت: روش هایی برای تعیین قطعی بودجه وجود دارد؛ از جمله ثبت رویدادها و تحلیل روندهای گذشته.

** فقدان خلاقیت در پرداختن به مناسبت
در ادامه این میزگرد، مومنی تفكر برنامه محوری را برای تعیین دقیق بودجه در روابط عمومی ضروری دانست و گفت: تا وقتی اهداف و راهبردهای مشخصی نداشته باشیم موفق نمی شویم و امروز معضل كل كشور نبود برنامه در سازمان ها است كه روابط عمومی ها نیز از این امر آسیب دیده اند.
وی یكی دیگر از معضلات روابط عمومی ها را پرداختن بیش از حد به مناسبت ها دانست و گفت: مناسبت ها ریشه در فرهنگ ما دارند و نمی توانیم از فرهنگ خود دور بمانیم ولی امروزه حجم زیاد مناسبت ها و فعالیت های مرتبط به آنها به پاشنه آشیل روابط عمومی ها تبدیل شده است به ویژه كه بدون خلاقیت به این مناسبت ها پرداخته می شود.

** روابط عمومی كسب و كاری با سودی بیشتر از هزینه!
نصیری قیداری، با ابراز تاسف از اینكه مدیریت سازمان ها روابط عمومی را هزینه ای بی برگشت می دانند، گفت: در تعریف جهانی روابط عمومی سرمایه گذاری یا كسب و كاری با سودی بیشتر از هزینه است و سود آن در پهنه زمان گسترده است، زیرا بعضی اقدامات امروز انجام می شود و نتیجه آن را تا سال ها بعد می گیریم.

** روابط عمومی پویا در حال ایجاد تحول است
هوشمند سفیدی سخنگو و دبیر خانه روابط عمومی ایران با اشاره به این كه روابط عمومی پویا در حال حركت است و سكون نیست اظهار داشت: روابط عمومی پویا در حال ایجاد تحول است تا در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
وی با اشاره به پنج ویژگی روابط عمومی پویا افزود: اولین ویژگی روابط عمومی پویا، خلاقیت و نوآوری است كه نتوانسته حرف های جدید بزند و دایره خلاقیت را از نوآوری گسترش دهد و دارای سكون است.
سفیدی ادامه داد: روابط عمومی پویا تحرك عملیاتی باید داشته باشد، خیلی از روابط عمومی ها بسنده به عملكرد ارتباطی می كنند و تلاش نمی كنند تا عملكرد خود را از نظر كیفی افزایش دهند و تحول خواه نیستند و برای تعالی تلاش نمی كنند.
وی افزود: برای داشتن روابط عمومی پویا داشتن نیروی انسانی با انگیزه و میل به پیشرفت، لازم است و انگیزه ما را خلاق می كند و باعث تحرك می شود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی روابط عمومی پویا گفت: توسعه گسترش عملكرد روابط عمومی می تواند میدان عملكرد را در محیط بیرونی و درونی سازمان گسترش دهد، خیلی از روابط عمومی ها این عملكرد را گسترش نمی دهند و در دایره محدودی قرار می گیرند یك روابط عمومی پویا باید مرزها را گسترش دهد.
سفیدی خاطرنشان كرد: برنامه محوری روابط عمومی ها ویژگی دیگر روابط عمومی پویا است كه این موضوع دچار روزمرگی شده و نمی تواند تحرك داشته باشد، اگر برنامه محور باشد اینها را پیش بینی می كند و روابط عمومی پویا كل سازمان را متحول می كند، این ویژگی روابط عمومی پویا یك روابط عمومی كارآمد نیز است.

** بودجه ایجاد انگیزه و خلاقیت می كند
سفیدی در ادامه با اشاره به اهمیت بودجه در روابط عمومی ها افزود: مادیات نقش موثری در ایجاد انگیزه و خلاقیت دارد و برای اینكه حجم اطلاعات و خدمات افزایش یابد نیازمند بودجه است.
وی گفت: با مطالعه روابط عمومی ها متوجه می شویم هر كجا بودجه بیشتری است روابط عمومی پویاتر و فعال تری شكل گرفته است.
سفیدی بیان داشت: مناسبت ها فرصت هایی هستند تا اطلاع رسانی درست كنیم ولی این موضوع نیازمند یك تغییر نگرش است.
وی با اشاره به اینكه توازن مالی در روابط عمومی ها نداریم افزود: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی پیش برود باید هزینه روابط عمومی ها را افزایش دهیم.

** علاوه بر انگیزه در روابط عمومی پویا باید هنر و ذهن خلاق داشته باشیم
سیدشهاب سیدمحسنی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران نیز در این میزگرد با اشاره به روابط عمومی پویا افزود: روابط عمومی، علم، فن و هنر است، وقتی موضوع هنر مطرح می شود، یعنی یك روابط عمومی باید هنرمند باشد و صرفا تحصیلات دانشگاهی كافی نیست.
وی افزود: فردی كه در روابط عمومی كار می كند باید ذاتایی این هنر و ذهن خلاق را داشته باشد، كار روابط عمومی مهندسی افكار و رفتار انسان ها است و چون با دلها و انسان ها سر و كار داریم، باید به دنبال شیوه ارتباط با انسان ها باشیم تا آن روابط عمومی پویا باشد.
سید محسنی ادامه داد: روابط عمومی پویا باید به توسعه منابع انسانی خوب و هنرمندانی خوب برای این كار فكر كند و علاوه بر داشتن تحصیلات، این هنر را داشته باشد تا با مدیریت كاركنان و مخاطبان را هم جهت آن سازمان قرار دهد.

** روابط عمومی شغل نیست، شوق است
وی با اشاره به اینكه روابط عمومی یك شغل نیست و شوق است افزود: نگاه تفكر ارتباطی و اندیشه ارتباطی را باید در روابط عمومی داشته باشیم. روابط عمومی پویا باید بر اساس یك برنامه حركت كند و دچار روزمرگی نشود.

** روابط عمومی باید بداند در طول سال چقدر بودجه در اختیار دارد
سید محسنی با اشاره به نقش بودجه در روابط عمومی ها افزود: در 30 سال اخیر با توجه به دغدغه ها، دولت هفت یا هشت آیین نامه درمورد بودجه ابلاغ كرده است، همیشه دغدغه در ردیف اعتباری مستقل بودجه وجود داشته است. روابط عمومی باید بداند در طول سال چقدر اعتبار دارد و بر اساس آن برنامه ریزی كند.
وی ادامه داد: ‌اساس برنامه ریزی بودجه است و اگر نداشته باشیم نمی توانیم برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. فعالیت های روابط عمومی جنبه فرهنگی دارد اولین جایی كه بودجه حذف می شود روابط عمومی هاست و این نگاه كه پروژه ها و طرح های میلیاردی انجام شود اما یك ریال به عنوان فعالیت های اطلاع رسانی این پروژه اختصاص پیدا نكند، صحیح نیست.
وی گفت: اعتباری كه برای اطلاع رسانی در اختیار روابط عمومی قرار می گیرد همسانی ندارد نیروهای روابط عمومی باید انگیزه داشته و آخرین تكنولوژی و ابزارهای ارتباطی را در اختیار داشته باشند كه با نداشتن بودجه این انگیزه از بین می رود.
فراهنگ**9157**9338**1027**خبرنگاران: صدیقه بهارلو**منصوره شوشتری** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی
۰ نفر