۵ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۰
کد خبر: 82322398
T T
۰ نفر
نخست وزیر مالت: لندن به سادگی قادر به خروج از اروپا نیست

لندن - ایرنا - «جوزف موسكات» نخست وزیر كشور مالت روز جمعه با اشاره به موانع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از جمله احتمال كشانده شدن پرونده حقوقی برگزیت به دادگاه اروپا تصریح كرد كه لندن به سادگی قادر به خروج از این اتحادیه نیست.

به گزارش ایرنا، «جوزف موسكات» كه كشورش از ژانویه آینده ریاست ادواری شورای وزیران اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت روز جمعه در گفت وگو با شبكه تلویزیونی 'بی.بی.سی'بیان داشت كه انگلیس قادر به خروج از اتحادیه اروپا تا سال 2019 میلادی نخواهد بود.
وی با تكرار ادعاهای مطرح شده از سوی سایر رهبران اروپایی مبنی بر عدم دسترسی انگلیس به بازار واحد اتحادیه اروپا پس از برگزیت گفت: این دیدگاه واقعی ماست و به نظر من تغییری نخواهد كرد.
موسكات گفت: البته ما خواهان توافقی منصفانه با انگلیس هستیم، اما من می دانم كه رهبران اروپا بلوف نمی زنند؛ دست كم در جلسات شورای اروپا كه من شركت می كنم گفته می شود كه موضع ما در ابتدا سخت گیرانه است، هرچند بعدا نرم خواهد شد.
نخست وزیر مالت همچنین احتمال داد كه دادگاه عالی تر انگلیس، رسیدگی به پرونده حقوقی برگزیت را به دادگاه اروپا ارجاع خواهد داد و افزود كه این مساله نیز می تواند در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاخیر ایجاد كند.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس به رهبران اروپایی گفته است كه مذاكرات خروج از اتحادیه اروپا را بهار سال آینده آغاز خواهد كرد. با این حال متعاقب رای اخیر دادگاه عالی انگلیس مبنی بر اینكه مذاكرات برگزیت منوط به رای پارلمان است، ممكن است كار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با مشكلات قانونی مواجه شود.
نخست وزیر كشور مالت در همین حال بیان داشت: خروج از اتحادیه برای انگلیس كار ساده ای نیست. دولت انگلیس ابتدا بایستی حساب و كتاب های مالی اش را در ارتباط با خروج از اتحادیه اروپا مشخص كند و سپس مشكلات مرزی اش را با ایرلند شمالی حل و فصل نماید.
ماسكات گفت: پس از حل این دو مساله است كه انگلیس می تواند مذاكرات برگزیت را آغاز كند.
وی در ادامه، برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در سال 2019 میلادی را از دیگر موانع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برشمرد و اظهار داشت كه قانون گذاران جدید اروپایی ممكن است توافقات صورت گرفته را وتو كنند.
نخست وزیر مالت تصریح كرد كه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، همه طرف ها متضرر خواهند شد و لندن توافق بهتری را در قیاس با عضویت فعلی اش در اتحادیه اروپا به دست نخواهد آورد.
در همین حال یك سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس روز جمعه گفت كه این كشور با حسن نیت با رهبران اروپایی مذاكره خواهد كرد.
وی افزود: هدف از مذاكرات دستیابی به بهترین توافق برای مردم انگلیس و كمپانی های انگلیسی است تا بتوانند به بازار واحد اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند، ضمن آنكه اروپایی ها نیز بتوانند به بازار انگلیس دسترسی داشته باشند.
این سخنگو همچنین خاطر نشان ساخت كه انگلیس به جدول زمان بندی اش برای شروع مذاكرات برگزیت پایبند است.
اظهارات این مقام اروپایی متعاقب دیدار اخیر دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس با 'گای ورهوفستاد 'مذاكره كننده ارشد برگزیت از سوی پارلمان اروپا صورت می گیرد.
دیویس این دیدار را «شروع خوبی» پیش از آغاز مذاكرات خوانده و گفته بود كه دو طرف در مورد نحوه مذاكره و شاخص های مد نظر دو كشور گفت وگو كنند.
این سیاستمدار انگلیسی ابراز امیدواری كرد كه دو طرف بتوانند به توافق مطلوبی كه به نفع انگلیس و اتحادیه اروپا باشد دست یابند.
اروپام**5**ن**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی