۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82317992
T T
۰ نفر

'گوشه اقبال لاهوری' در ایران تاسیس می شود

۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82317992
'گوشه اقبال لاهوری' در ایران تاسیس می شود

اسلام آباد - ایرنا - پس از تاسیس 'گوشه حافظ شیرازی' در بیناد ملی كتاب پاكستان با هدف معرفی بیشتر این شاعر پرآوازه ایرانی و جهان اسلام به علاقه مندان پاكستانی، متقابلا قرار است 'گوشه اقبال لاهوری'، شاعر بزرگ پارسی گوی پاكستانی، در یكی از مركز علمی یا فرهنگی ایران دایر شود.

گوشه دراصطلاح ادبی وفرهنگی پاكستان، ایجاد مركز یا كرسی ویژه با هدف معرفی بیشترشخصیت بزرگ ادبی و فرهنگی در یكی از دانشگاه ها و یا نهادهای فرهنگی است.
این موضوع در ملاقات روز سه شنبه 'شهاب الدین دارایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان و 'جُنید اخلاق'، معاون وزارت اطلاع رسانی و میراث ملی (بخش تاریخ ملی و میراث ادبی) مورد گفت و گو تبادل نظر قرار گرفت.
رایزن فرهنگی كشورمان در پاكستان ضمن استقبال از انجام این گونه فعالیت ها به عنوان همكاری های فرهنگی متقابل میان دو كشور گفت كه این خواسته طرف پاكستانی به دستگاه های ذیربط در تهران منتقل خواهد شد و پس از انتخاب محل مناسب برای اجرای این طرح فرهنگی، نسبت به تاسیس و افتتاح رسمی آن با حضور عرفان صدیقی دستیار ویژه نخست وزیر پاكستان در امور میراث ادبی وتاریخ ملی و ابوذر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات ایران اقدام خواهد شد.
همچنین آماده سازی فرهنگنامه زبان اردو به فارسی، یكی دیگر از موضوع های مورد گفت و گو در این ملاقات بود. دارایی در این زمینه گفت كه رایزنی فرهنگی ایران در پاكستان برای انجام این مهم آماده همكاری با فرهنگستان زبان اردو پاكستان و معاونت علمی این مركز به عنوان مجری طرف پاكستانی این طرح است.
در ملاقات همچنین پیشنهادی برای برگزاری همایش علمی ادبی تحت عنوان 'واكاوی اندیشه های اقبال و حافظ' با همكاری رایزنی فرهنگی و سازمان میراث ادبی وتاریخ ملی وزارت اطلاع رسانی دولت پاكستان درسال آینده میلادی مطرح شد.
رایزن فرهنگی كشورمان با استقبال از كلیات برگزاری این همایش، خواستار برنامه ریزی برای جزییات و شرح برنامه آن در جلسات بعدی بین طرفین شد.
همچنین موضوع برگزاری كنفرانس بین المللی با عنوان 'نقش صوفیان و عرفا در تبلیغ وگسترش اسلام در پاكستان' به عنوان پیشنهادی از سوی طرف پاكستانی در این ملاقات مطرح شد.
جنید اخلاق در توضیح این پیشنهاد گفت: اكادمی ادبیات پاكستان در نظر دارد كه یك كنفرانس بین المللی باعنوان 'نقش مشایخ صوفیه و عرفا درتبیین وگسترش اسلام درپاكستان' در ماه ژانویه سال آینده میلادی در شهر مولتان در ایالت پنجاب برگزار كند. لذا مایلیم تعدادی ازاندیشمندان و محققان برجسته ایرانی را برای حضور در این همایش دعوت كنیم.
درادامه این ملاقات، عیسی كریمی، مدیر مركز تحقیقات فارسی ایران و پاكستان كه در این جلسه حضور داشت، ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های مركز تحقیقات فارسی، اظهار داشت كه این مركز درحالی میراث مشترك و غنی نیاكان مردم پاكستان را نگهداری می كند كه بدلیل فقدان محل مناسب وملكی، در یك مكان اجاره ای استقرار داشته و فعالیت می كند و مرتب درحال جابجایی است واین امر موجب خسارات غیر قابل جبرانی به نسخ خطی موجود خواهد شد.
طرف پاكستانی نیز برای كمك به حل مشكلات مطروحه از سوی مدیر مركز تحقیقات فارسی ایران و پاكستان، قول مساعد داد.
آساق**1723
انتشار دهنده: محمدرضا منافی